• Vessla

    Kostnad vigselförrättare

    Vad betalade ni till er vigselförrättare?

    Dem jag talat med vill ha summor mellan 2000-2500 kronor, för mig känns det som en jäkligt bra timlön =D

  • Svar på tråden Kostnad vigselförrättare
  • daniiel

    Inget alls, men då gifte vi oss kyrkligt och vigdes alltså av en präst. De jag vet som vigt sig borgerligt har valt de vigselförrättare som finns via kommunen och det kostar inget heller, bara eventuell resekostnad om man vill gifta sig någon annanstans än i stadshuset.


  • Jersey

    Ingenting :)
    Kostar ingenting att gifta sig i Kyrkan. Men sen kan man ju alltid skänka en slant till församlingen om man vill.

  • Pertinax

    Vi gifter oss borgerligt och har lokala komunalrådet som vigselförrättare. Hon vill inte ens ha någon reseersättning trots att vi gifter oss ca 1 mil från kommunhuset.

  • Nudax

    De flesta vigselförättare när man gifter sig borgerligt får sin ersättning från kommunen/länet så det brukar inte kosta nått alls. Det de brukar/kan begära är reseersättning om de ska ta sig en bit. Det ska våran få, men det är allt.

  • Vessla

    Hur har ni hittat vigselförrättare i er kommun? Jag hittade ett par namn på kommunens hemsida och det är även dem jag kontaktat.

  • Nikkita

    Om du ringer till kommunen så kan du få hela lista av dem! Det gjorde jag efter att ha letat jätte länge. Fick 20 namn att välja mellan Glad Vår VF tar 600 kr för att åka ut & viga oss. 

  • Vessla
    Nikkita skrev 2012-02-15 21:27:55 följande:
    Om du ringer till kommunen så kan du få hela lista av dem! Det gjorde jag efter att ha letat jätte länge. Fick 20 namn att välja mellan Glad Vår VF tar 600 kr för att åka ut & viga oss. 
    Ska testa den i morgon :)
  • sherrydarling

    För oss tar kommunen en adminsistrativ avgift på 500 kr och vigselförrättaren tar reseersättning. Hon har sagt att det är 500 kr, vilket vi tycker är högt med efter att ha ringt runt till massa vigselförrättare i Stockholm och alla redan är uppbokade så har man inget annat val tyvärr.


    På lokalnyheterna idag så var det ett inslag om att Länsstyrelsen i Stockholms län ska granska vigselförrättarna eftersom länsstyrelsen har fått information från bröllopspar att flera vigselförrättare har ut en avgift - vilket de inte får! Förstår det som att de bara få ta ut en reseersättning, men vet inte hur man kan räkna ut den.


    Vigselförrättaren kan söka om en mindre ersättning hos länsstyrelsen för varje vigsel.

  • zita

    Precis som sherrydarling skrev så ska dom inte ta ut avgift, mer än reseersättning. Själv så, eftersom jag är halvgrekiska, när jag hittade en grek där på Skansens lista där vi ska gifta oss så ville jag ju absolut ha honom, som mer än gärna bakar in grekiska traditioner i det hela Tyvärr har han ett bröllop i Skåne dagen innan så då får vi ju gott betala 1500 för flyget upp till Stockholm - men det är det värt för det vi får. Så det får man väl känna efter själv vad man tycker känns bra att betala

Svar på tråden Kostnad vigselförrättare