• purple­flower
    Äldre 12 Feb 18:37
    4465 visningar
    4 svar
    4
    4465

    Isla de Holbox i Mexico?

    Jag och min blivande funderar på att åka på bröllopsresa till Mexico nästa vinter nån gång jan-feb-mars.
    Vi vill helst bo på ett lite mindre ställe där det inte kryllar av turister och man ligger som packade sillar i solstolar på standen, eller allting känns som uppbyggt bara för turisterna. Men vill gärna ha möjlighet att åka till någon stad med lite större utbud av restauranger och shopping.

    Vi funderar på Isla de Holbox, det verkar vara en underbar liten ö!
    Någon som har varit där och kan berätta hur det var? Verkar inte vara så långt till Cancun men Playa del Carmen
    verkar ligga jättelångt bort, är det ens möjligt att åka dit över en dag?
    Finns det mycket att göra på ön, eller är det bara lata dagar på stranden som gäller?
    Jag har nämligen en tendens att bli lite rastlös efter ett par dagar... 

    Tar tacksamt emot alla tips om Mexico, kanske finns det något annat stället som skulle passa oss :) 

  • Svar på tråden Isla de Holbox i Mexico?
  • blivan­deBrud­2012
    Äldre 27 Feb 10:46
    #1

    hej!

    Jag har varit många gånger i Mexico och skulle gärna åka dit på smekmånad om det inte var så att jag varit där många gånger tidigare.
    Har aldirg varit på Isla de Holbox dock...Se till att dubbelkolla hur det är med mygg när ni ska åka (vet att det har gjort så att vi har avstått från just den ön). Tror det är väldigt enklet och inte mycket turister alls där...

    Vi har bott på Isla Mujeres - helt underbart!!!! Bo på norra sidan av ön - lovar att ni inte sett så vackert vatten! Privliges Aulluxes (eller något liknande) bodde vi på - MYCKET BRA hotell!!! Jag kan rekommendera deras All inclusive paket. Hyr en golfbil och åk runt ön under en dag.
    Färjan tar ca 20 min från Cancun ut till Isla Mujeres och det tar ca 30 min från flyplatsen med taxi till färjeterminalen.
    Från Cancun är det ca 40 min med bil till PLaya del Carmen,. Så det går absolut att åka över dagen, men kanske lite onödigt... gäller att tajma in färjorna isf.

    Cancun ska ni hålla er borta från (bara stora resorts med amerikaner, inget att se). Men PLaya del camren är underbart! lite mer Barcelona feeling - storstad, europeiskt men strand och fest =)

    Lycka till!

  • purple­flower
    Äldre 3 Mar 15:00
    #2

    Tack för ditt svar! Vi har kollat lite på Isla Mujeres också och det verkar fint där med. Är ju lite närmare till
    Playa del Carmen och Cozumel också om man skulle vilja åka dit nån dag. Hmm ja vi får se hur det blir,
    har så svårt att välja.. Är lite inne på Thailand också så vi får väl fundera lite mer :)
    Sen är det ju pengafrågan också, känns som att det inte direkt är billigt att åka till Mexico..
    Men åkte du charter eller på egen hand till Mexico?

    Tack för dina tips! :) 

  • blivan­deBrud­2012
    Äldre 5 Mar 14:27
    #3

    vi bokade s.k. Komibnationsresa med Fritidsresor. Då bokar du flyg och så kan du dela upp boendet (om ni åker 2 veckor). Det är alldeles utmärt sätt att resa på! Kan verkligen starkt rekommendera det!
    För det första är det guld att flyga direkt tycker jag. Vill ni lyxa till det så kan ni ju välja Premium Class.
    Sen valde vi ett Fritidsresorhotell i Playa del Carmen vecka 1 och sen för vecka två valde vi "Resa på egen hand". då kan ni hitta precis det hotellet ni själva önskar, men får ändå dra nytta t direkt flyg och paketpriser. Alternativt att ni tar endast flyg.

    Tulum ska tydligen också vara makalöst, har inte varit där själv. Mexico är inte så farligt dyrt faktiskt. Allt beror på vart man vill äta och så, och Thailand är billigare...

    Lycka till!

  • purple­flower
    Äldre 7 Mar 17:05
    #4

    En kombinationsresa med premium class låter väldigt lockande kan jag säga :) Känns som att det skulle passa oss att dela upp resan på två olika ställen. Alla ställen verkar jättefina (håller dock med om Cancun, verkar alldeles för stort och turistigt för min smak), så det kommer bli svårt att välja. Men ska absolut kolla upp kombinationsresa, låter kanon!
    Tack för hjälpen :) 

Svar på tråden Isla de Holbox i Mexico?