• Sofi K

Bach´s Air som ingångsmusik?

Jag sitter och lyssnar på Bach´s Air. (som jag gjort måånga gånger de senaste veckorna)
    Tycker den är så fantastiskt vacker!
    Fästmannen har önskat att ett "litet band" spelar på vigseln. Han pratade om trumpet, saxofon och trombon och sådana instrument, men även fiol och sånt verkar det som han menade. Tänker att när han har en så konkret önskan så ska han ju få det. Och verkligen inte mig emot. snarare tvärt om :)

Min fråga till er alla bröllopsbestyrande människor i landet.
    - Kan man ha Air som ingångsmusik till vigseln?
    Den är otroligt vacker, och jag känner lite att jag redan kan se mig komma skridande in till dessa toner. Men har också hört någon kommentar om att den är lite melankolisk...
    Är jag så blind av att den är fin att jag missar det eller är linjen mellan melankolisk och kärleksfull väldigt findragen?

• Svar på tråden Bach´s Air som ingångsmusik?
  • Sofi K

Skönt! Du tycker inte den är sorgsen då ? :)

• knyttan

Air är ju fin och stämningsfull, lite allvarlig och eftertänksam sådär, men ändå hoppfull tycker jag. Tycker nog att den skulle kunna passa på ett bröllop om man liksom ville markera sundens allvar s.a.s
    Men jag har faktiskt bara hört den på begravningar, har en känsla av att den förknippas mer med begravningar än bröllop? Fråga kantorn i er kyrka...

• teddy

hejhej
    Hade samma dilemma... men nu efter att ha slängt ut nästan samma fråga här har jag bestämt mig. För att INTE ha Air som ingångsstycke! 
    Det är enligt mig ett av de vackraste styckena och jag hade gärna gått in till den, men nu är det så att det är ett vanligt begravningsstycke och då min släkt arbetar inom kyrkan och är musiker och kan musik blev jag avrådd att ha Air som ingångsmusik då det väcker lite sorsliga tankar.
    Så mitt tips e att fundera lite på om de du känner som kommer på ditt bröllop vet vad det är för stycke och om de känner igen den och ser det som ett begravningsstycke. Jag insåg till sist att mina gäster kommer göra det och valde då bort Air trots att jag älskar det stycket.... 

• Sofi K

jag har inte hört den på varken bröllop eller begravning. Därför är jag inte ställd åt något håll i denna fraga... Men vill ju inte gå in till toner som folk förknippar med begravning. Okej att det är vår dag, och "vi får bestämma själva" men ändå lixom!
    Vill helst inte ha de där "vanliga" ingångsmarcherna.
    Någon med någon annan fin möjlig ingångsmusik på lager? Gärna något klassiskt stycke tycker jag :)

• knyttan

Det finns ju så mycket annat fint av Bach! Jag är väldigt förtjust i Goldbergvariationerna, ursprungligen skrivet för harpa tror jag men spelas nu mest på piano. Det kanske skulle kunna passa?

• FarAway

jag hörde bachs "air" på NÄSTAN varje begravning jag hade varit med ... så jag skulle aldrig välja den här låten själv. Samtidigt så tycker jag att låten är lite tråkig ...

Fast om du tycker jätte mycket om låten kan du självklart använda den... men kolla om kanske Haydn eller  Händel  har nåt annat som låter fint (särskild Haydn har flera fina låter med solo trumpet om ni kan tänker er sånt)

• daniiel

Jag har aldrig hört den på någon begravning, så jag associerar den då verkligen inte till begravningar. Tror däremot att jag hört den på något bröllop, så kanske därför jag tycker den passar bra :)

Den finns ju med bland vigselmusiken på www.kyrkomusik.se också och lyssnade på den igen nu, tycker inte den är tråkig eller  sorgsen osv, utan vacker och stämningsfull.

• Moster Stina

Om ni ändå kommer ha andra musiker med, så är den ju jättejättefin om den spelas på fiol och orgel ihop.

Dock är den väldigt väldigt väldigt väldigt lång....så tänk på hur den kanske skulle kunna förkortas. Om ni inte har en väldigt lång kyrkgång och gå i förstås.

• Sofi K

Teddy- jag trodde jag var den enda i världen (lite överdrivet, men men) som funderade på den som ingång. När du säger det så kanske det är ganska logiskt trots allt. Jag pratade med vänner som är si sådär 15 år äldre än mig här om dagen och dom accosierade till ett barnprogram från 80talet. själv vet jag många som tänker på en scen från fem myror är fler än fyra elefanter, till viss del. Kanske blir fel om man får "barnprogram"-feeling av ingångsmarchen. Men tack för förslaget. Har ganska många vänner och släktingar som är duktiga på musik, däribland även jag. :) Men jag är nog partisk, mad tanke på att jag älskar stycket och inte har erfarenhet av att höra den på varken bröllop eller begravning :)

Knyttan- jag har tänkt i de tankarna också, så det blir till att leta upp fler stycken av denna under-man :)

FarAway- Det är ju tur att man tycker olika. Men uppenbarligen förstår jag att den spelas ganska mycket på begravningar och då borde man nog bortse från det stycket.

Daniiel- oj, jag har inte lyckats hitta den som "bröllopssång"- men då borde det väl vara fler än jag som tänker att den är vacker. vi får väl se. Kanske spelas under festen istället... Men då ska det ju vara feststämning, mer än stämningsfullt. jaja. jag hinner nog tänka över det :)

MosterStina- Jag har hittat ett klipp på youtube som är typ 3 minuter lång. kanske i det längsta laget, men ändå inte för lång... Min fästman är sugen på liten miniorkester. typ fiol, trumpet, sax, piano och bastuba typ... Så ett klassiskt stycke vore nog att föredra.

Vi har pratat om vigsel på en strand, då är det smidigare med instrument som låter utan el- så att säga :)

• Moster Stina

MosterStina- Jag har hittat ett klipp på youtube som är typ 3 minuter lång. kanske i det längsta laget, men ändå inte för lång... Min fästman är sugen på liten miniorkester. typ fiol, trumpet, sax, piano och bastuba typ... Så ett klassiskt stycke vore nog att föredra.

Vi har pratat om vigsel på en strand, då är det smidigare med instrument som låter utan el- så att säga :)

Menar du då att du vill ha just det stycket på dessa instrument? Då rekommenderar jag hellre att ni hittar en färdig musikensemble. Typ stråkkvartett kanske. trumpet, sax,tuba och fil kan bli lite svårarrat ihop. I alla fall för just ett sådant stycke. Däremot skulle säkert typ Irländsk folkmusik eller Kletzmermusik funka, eftersom det är vanligare att man arrangerar musiken på gehör liksom.

Och sen vill jag bara påpeka att utomhusljud ibland blir lite klent. Man kan sakna akustiken som man t ex får i en kyrka. Därmed inte sagt att det skulle bli fult...men lite ödsligt kanske. (Air av Bach)Eller brusigt, blåsigt och regnigt!

Och i vilket fall så vill jag bara tala om att utomhusvigslar kan verka jättefina i teorin, MEN det är jättetråkigt om ingen av gästerna hör t ex diktläsning och vigsellöften. Tänk på och öva sådant innan. Om inte vigseln bara är för er, vigselförrättaren och era musiker.Lycka till!

• FarAway

jag spelar själv saxophon och spelade på flera bröllop (inne och ute). det kan vara ganska svårt att spela ute! om det finns möjligheten, ser till att det finns nåt bakom bandet (hus, vägg..)!
    vi brukar spela i sextett (2 sax, 1 clarinette, 2 trumpet, 1 trombone) ock det går rätt bra. Tänk på att det är lite knepigt att kombinera B och Es instrumenter...det blir då en hel del transponering om ni inte köpa en färdig arrangement...

hur ska du skaffa fram ett piano till stranden???

Svar på tråden Bach´s Air som ingångsmusik?