• brideo

Känsligt: hur skriver ni om presenter i inbjudan/hemsidan?

Vill kolla en sak med er kloka på BT: hur formulerar ni er kring presenter? Har ni en önskelista med en lång lista av "tips" eller skriver ni ingenting och hoppas på det bästa + att folk även bifogar kvittot eller undanber ni er rent av alla former av presenter? 

Jag vill inte lista en massa olika saker för att det känns girigt. Samtidigt har jag själv alltid gett påkostade och ganska dyra presenter till mina vänner vid deras bröllop. Sannolikt kommer vi att få en del presenter precis som andra före oss. Som gäst har jag tidigare uppskattat sk "listor" när jag själv inte stått brudparet så nära, då har de åtminstone fått nåt det gillar + jag vet vad jag kan köpa som är rimligt i pris.

Hur gör ni?  

• Svar på tråden Känsligt: hur skriver ni om presenter i inbjudan/hemsidan?
  • Chicita

Vi hade ju en typ av maskeradbröllop (tema 1300-tal) så vi skrev i inbjudan att vi hellre ville att dom prioriterade att låna/hyra/köpa kläder än att ge oss present.
    Och vi specificerade det på hemsidan sen också med ett längre rim.

Annars tycker jag personligen att det är jättebra när det finns en önskelista eller gärna flera.
    Men då en sån som är registrerat hos ett specifikt bolag.
    Man kan ju exempelvis då skriva att "vi är tacksamma för att ni vill dela vår dag, och det i sig är gåva nog till oss. Men om ni gärna vill ge oss något så har vi registrerat oss på Cervera (eller vad det nu är) och där finns en önskelista till hjälp för er"

Vilktigt då är att lägga ut saker i många olika prisklasser.
    Jag tycker att det ser sämre ut när man får en specificerad lista i själva inbjudan.
    och själv tycker jag att det är väldigt viktigt att man är tydlig med att man inte förväntar sig något. Utan att det är frivilligt

• annie87

Vi har skapat en sida på brollopsguiden.se, där man bland annat kan göra önskelistor. På sidan med önskelistan inleder vi med texten:

"Vår största önskan är ert deltagande på vårt bröllop! Men självklart tackar vi inte nej till presenter "

För jag tror att alla uppskattar en önskelista...
    Det är ju inte det lättaste att komma på en bra present när man är gäst.
  • aniara

Man skickar inte önskelista med inbjudan. Det är ett ganska kraftigt etikettsbrott (om man önskar sig bidrag till bröllopsresan kan man så klart skriva det, men inte annars). Vi kommer ge våra två värdpar en lista så att gäster som vill ha tips kan fråga dem. Det går också att göra en önskelista på webben där gästerna kan bocka för det de tänker köpa, men en sån sida bör väl administreras av någon annan än brudparet så att presenterna ändå blir en överraskning. Jag tror hur som helst att man aldrig kommer ifrån risken för oönskade gåvor, hur specifikt man än formulerar sig.

• Sarmadaki

Vi skriver  under gåvor på hemsidan, EJ i inbjudan:
    Vi önskar oss presentkort hos XXXXXX
    Glöm ej Bris, Greenpeace och ( andra org. vi vurmar för ).

Då kan gästen själv ge oss en gåva vi önskar oss, eller skänka ett bidrag till välgörenhet eller inte ge något alls utan att tycka det är genant Glad, eller så klart ge oss en gåva de valt själva. Gåvor ska komma från hjärtat och inte från plånboken enbart....och vi önskar oss fred på jorden etc, märkte att jag lät som en miss worldkandidat
    SkrattandeSkäms

• Lipan

Vi kommer att skicka en ganska enkel inbjudan, men även göra en hemsida där all info finns. Där kommer vi att speca vår önskelista, som sedan får administreras av vårt toast-par. Dock är det ju som Chicita skriver, smart att lägga till saker i alla prisklasser, men jag funderar på en sak: vad är den billigaste resp dyraste saken ni sätter på en sådan lista?

• Aniara4

Vi tyckte det kändes obekvämt att komma med en "beställningslista". Jag hade gärna önskat pengar till bröllopsresan, men mannen är väldigt emot att få pengar i present. Så vi gjorde så att gästerna fick anmäla sig till våra mammor, till stor del just pga presentfrågan, och så skrev vi att "övriga frågor besvaras av X och X (våra mammors namn). Sen gav vi dem en lista, som inte bara var ett antal specifika saker utan även mer generella riktlinjer. Typ, vilka stilar och färger vi gillar. Vi skrev också vad vi INTE ville ha, sånt som vi redan har alldeles för mycket av eller inte gillar.

Det där vaga gav väldigt bra resultat, då vi också hade pratat löst om att vi borde passa på och önska oss någon viss servis men inte kunde komma överens om vilken. En släkting förslog då en servis som vi inte hade sett innan, i just en sån stil vi sagt oss gilla, och när vi kollade upp den blev vi stormförtjusta!

• Sirifisen

Vi vet heller inte hur vi ska göra. Vi vill inte ha några presenter alls utom bidrag till resan. Hur gör man då? Skriver man det på baksidan lite skämtsamt eller...?

• Juni 2012

Vi tänkte skriva i inbjudan att vi önskade oss bidrag till vår husrenovering, men det fick en hel del kritik här på BT så vi strök den biten.
    Nu ringer gästerna till oss och frågar istället, så då säger vi det till varje person istället.

Jag vet inte vad som är bäst att göra.

• tigerbalsam

Juni 2012: vad var det för kritik? Vi skrev i ett mail efter inbjudan(för folk hade börjat fråga) ungefär att vi är glada att folk vill dela vår dag och vi har allt vi behöver, men om någon känner att de absolut vill ge oss något så har vi ett stort hus att renovera, men begränsat med resurser. Var det också fel då?

• Tveket

Juni 2012: varför fick ni kritik för att ni önskade er bidrag till renoveringen? Att önska sig pengar till bröllopsresan verkar ju de flesta ändå vara ok med. Jag förstår inte skillnaden riktigt?? Vi har i alla fall skrivit på vår hemsida nåt i stil med att vår högsta önskan är att få dela dagen med våra nära och kära men vill man ända ge något så är ett bidrag till bröllopsresan välkommet. Under det har vi skrivit kontouppgifter.

• Juni 2012

Kritiken bestod väl i att vissa tyckte att det var girigt att skriva det rakt ut, att det lät som att vi krävde presenter.

En del av kritiken berodde på att vi inte har fest med mat och så, utan "endast" en fikabjudning 2 dagar efter vigseln (inga gäster på vigseln alltså) och då ansågs det alltför girigt att vänta sig presenter.

www.brollopstorget.se/Forum-1-26/m4105523.html

• Chicita

Det var väl mer formuleringen som kändes tokig där Juni2012...

Det lät som "Ni är inte välkomna på bröllopet men ni kan komma och lämna presenterna den här dagen och så får ni en kopp kaffe som tack".

Man kan önska sig vad man vill, men man bör tänka på hur man uttrycker det.
    Ni hade exempelvis kunnat skriva något liknande detta:

Den x/x gifter vi oss i en stilla cermoni med vittnen.
    Den X/X vill vi välkomna er hem till oss för kaffe och smörgåsbuffé / fikabuffé för att fira detta.
    Att ni kommer är gåva nog, men om ni ändå vill ge en present så blir vi väldigt glada över ett bidrag till husrenoveringen.

Nu slängde jag bara ihop en formulering snabbt, det kan bli mycket bättre om man putsar på den. 

Ett bröllop kan se ut hur som helst. Men så fort man avviker från "normen" - dvs gästerna är med på vigseln och sen tar man sig någonstans för att äta något tillsammans och hylla brudparet - så kan vissa bli väldigt besvikna och ja till och med arga. Det finns bevis här inne på de som har tappat kontakt med släktingar efter att inte ha låtit de vara med på bröllopet, eller vänner som blivit osams över hur mycket ansvar en tärna ska ha osv.

Svaret man får på en fråga här inne kan spegla snittet av vad ens umgängeskrets kanske tänker men är för fina i kanten för att säga rent ut och då kan det ju vara bättre att se vissa reaktioner i förväg så att man kan undvika att få dom från släkt och vänner... 

• Cosy

vi hade tänkt göra ordningn ett informations häft med inbjudan och skriva allt möjlig lul lul, där vi kommer skriva att om de vill ge en gåva/present så kan de göra det och det finns ett förslag på en önskelista på cervera om de känner att om de vill ge något men inte kommer på vad.

We did it on DreamHack. Geeky love
Svar på tråden Känsligt: hur skriver ni om presenter i inbjudan/hemsidan?