• BlomAnna

Frockcoat till brudgummen men klädkod kavaj?

Sambon satt och letade bilder på klädsel till bröllopet och fastande för en frockcoat. Vi ska gifta oss borgerligt utanför vår festlokal så det blir kanske inte så där pampigt som ett stort kyrkbröllop. Är frockcoat för uppklätt?

Vi hade tänkt ange klädkod kavaj i inbjudan är det då "fel" eller konstigt om brudgummen har frockcoat?

• Svar på tråden Frockcoat till brudgummen men klädkod kavaj?
  • Pebbles

Vet inte vad etiketten säger, men det är ju okej att ha klädkod kavaj och att bruden är mycket mer uppklädd än de kvinnliga gästerna, så jag tycker att även brudgummen ska få klä sig med uppklätt än de manliga gästerna. Glad

Loves it!
  • Bröllop201206

Min brudgum kör frack, men gästerna mörk kostym. Han vill ju synas lite mer. Än att alla har samma kläder som brudgummen.

• Bröllop201206

Visst, etiketten säger en sak, men det är ju ingen lag, gör som ni själva blir nöjda med tycker jag:)

• BlomAnna

Vi bryr oss inte så mycket om etikettreglerna egentligen tänkte mer om det upplevs som konstigt om vi väljer den enklaste klädkoden och så är brudgummen mycket "mer uppklädd"? Jag ska ju ha en "riktig" brudklänning så han och jag borde ju passa ihop och det är ju huvudsaken

Länk till bild på klänningen jag tänkt mig : http://szlongzhilian.en.alibaba.com/product/319538939-209817671/New_style_elegant_attractive_bridal_wedding_dress_HH128.html

• Bröllop201206

Har ni redan skickat ut inbjudan med klädkod? Annars kan ni väl höja klädkoden till mörk kostym? Eller så kör ni på kavaj för gästerna men brudgummen har frackcoat, jag menar ni är ju brudparet och får ju klä er hur fina ni vill, det är ju ni som ska vara i centrum å sticka ut i mängden, tror inte gästerna bekymrar sig för sånt på er bröllopsdag ändå, utan är glada å lyckliga för att få dela dagen med er:)

• wiii

Så gjorde vi, maken fastnade för en frockcoat, men vi hade klädkod kavaj. Hörde inga kommentarer om det :)

• BlomAnna
    Bröllop201206 skrev 2012-02-11 23:56:07 följande:
    Har ni redan skickat ut inbjudan med klädkod? Annars kan ni väl höja klädkoden till mörk kostym? Eller så kör ni på kavaj för gästerna men brudgummen har frackcoat, jag menar ni är ju brudparet och får ju klä er hur fina ni vill, det är ju ni som ska vara i centrum å sticka ut i mängden, tror inte gästerna bekymrar sig för sånt på er bröllopsdag ändå, utan är glada å lyckliga för att få dela dagen med er:)
    Nej det har vi inte gjort men jag känner att mörk kostym känns för stelt....

Tror vi helt enkelt struntar i om det är konstigt och så väljer sambon det han vill ha och trivs i
  • BlomAnna
    wiii skrev 2012-02-12 10:26:39 följande:
    Så gjorde vi, maken fastnade för en frockcoat, men vi hade klädkod kavaj. Hörde inga kommentarer om det :)
Svar på tråden Frockcoat till brudgummen men klädkod kavaj?