Någon som kan äktenskapsförord?
Sitter och funderar på det här med äktenskapsförord.
Hur blir det om ena parten har barn sedan tidigare vid ev. skilsmässa och man har skrivit äktenskapsförord? Med arv och liknande? Finns det någon kunnig här?
Sitter och funderar på det här med äktenskapsförord.
Hur blir det om ena parten har barn sedan tidigare vid ev. skilsmässa och man har skrivit äktenskapsförord? Med arv och liknande? Finns det någon kunnig här?
Har ni särkullbarn är det givetvis viktigt att ni skriver ett inbördes testamente mellan makar för att skydda varandra vid dödsfall. Detta eftersom särkullbarn alltid har rätt att få ut sitt arv direkt vid förälderns bortgång.
Vad ni även bör tänka på är att skriva ett äktenskapsförord. Då en av er avlider så upplöses ert äktenskap och en bodelning skall göras. I och med giftorätten så har makar (grovt förenklat) rätt till hälften av den andre makens tillgångar vilket innebär att den efterlevande maken ärver detta med fri förfoganderätt och den andra delen fördelas till särkullbarnen.
Har en av er stora tillgångar som inte har gjorts enskilda (fastigheter, konton osv) genom ett äktenskapsförord så skall dessa då delas på. Tro alltså inte att "eftersom vi endast har särkullbarn så ärver de ändå mig om jag dör och får då allt jag har". Den efterlevande maken har som sagt först rätt till hälften genom giftorätten.
Vänd er till en jurist och förklara avd ni vill ska hända, så får ni bra råd om hur ni ska göra. Sånt där är såpass komplicerat, särskilt om det finns särkullbarn med i bilden att det är värt pengarna med professionell hjälp.
Hej godis!
Så du menar för att särkullsbarnen ska kunna få ut sin del (det vill jag) om jag t.ex. avlider, så måste vi ha reglerat ett äktenskapsförord så att mina pengar är enskild egendom?
Om jag har 100.000 kronor på mitt konto och jag dör och vi har skrivit att mina pengar är enskild egendom.
Vad får maken, vad får mina barn sedan tidigare och vad får vårat gemensamma barn? Som exempel.
1. Äktenskapsförord gäller bara vid skiljsmässa
2. Testamente gäller bara vid dödsfall..
Vad ni skall skriva beror på vad ni vill åstakomma med hansklingen!
Äktenskapsförord påverkas inte om man har barn eller ej. Det skrivs för att skriva bort hälften av tillgångarna vid en skiljsmässa. Tex. om du går in i ett äktenskap "rikare" än den andra.... då kan du skydda egendom som du inte vill dela vid en skiljsmässa. Denna rikedom kan bestå av ett företag, en förmögenhet, en fastighet eller hela baletten.
Testamente skriver man för att bestämma fördelning efter dödsfall.
Har man barn med sig in i äktenskapet så kan man skriva för att minska rätten till arv för barnen med högst hälften. Finns det barn sen tidigare ärver man inte alls den andre!
Får man gemensamma barn ärver man en del av förmögenheten, lika stor del, beroende av hur många barn det totalt finns på den andres sida, som den andres barn från tidigare förhållande. De/den lotter/lotten går alltså inte till de/det gemensamma barnet/barnen utan till föräldern i äktenskapet för att sedan ärvas av de gemensamma barnen, s.k. efterarv, om det finns kvar.
Vill man säkra upp "mer" pengar till den förälder som ev. lever längre än den andre utan att barnens arvsrätt lägger beslag på den "tryggheten" kan man antingen spara i en kapitalförsäkring/pensionsförsäkring, och/eller teckna en livförsäkring och skriva ett förmånstagarförordnande... detta är starkare än ett testamente och sätter alltså arvsrätten helt ur spel.
Har man ett gemensamt boende, (ej hyresrätt) behöver man också tänka på att barnen i tidigare förhållande skall köpas ut med sin del och då kan man med en kapitalförsäkring/livförsäkring säkra upp motsvarande belopp med ett förmånstagarförordnande.... annars måste man kanske sälja och flytta för att köpa ut barnen.
Det skrivs för att skriva bort hälften av tillgångarna vid en skiljsmässa... sorry, fel där.
Det skriv för att undanta tillgångar vid en ev. skiljsmässa!!!
1. Äktenskapsförord gäller bara vid skiljsmässa
2. Testamente gäller bara vid dödsfall..
Vad ni skall skriva beror på vad ni vill åstakomma med hansklingen!
Äktenskapsförord påverkas inte om man har barn eller ej. Det skrivs för att skriva bort hälften av tillgångarna vid en skiljsmässa. Tex. om du går in i ett äktenskap "rikare" än den andra.... då kan du skydda egendom som du inte vill dela vid en skiljsmässa. Denna rikedom kan bestå av ett företag, en förmögenhet, en fastighet eller hela baletten.
Testamente skriver man för att bestämma fördelning efter dödsfall.
Har man barn med sig in i äktenskapet så kan man skriva för att minska rätten till arv för barnen med högst hälften. Finns det barn sen tidigare ärver man inte alls den andre!
Får man gemensamma barn ärver man en del av förmögenheten, lika stor del, beroende av hur många barn det totalt finns på den andres sida, som den andres barn från tidigare förhållande. De/den lotter/lotten går alltså inte till de/det gemensamma barnet/barnen utan till föräldern i äktenskapet för att sedan ärvas av de gemensamma barnen, s.k. efterarv, om det finns kvar.
Vill man säkra upp "mer" pengar till den förälder som ev. lever längre än den andre utan att barnens arvsrätt lägger beslag på den "tryggheten" kan man antingen spara i en kapitalförsäkring/pensionsförsäkring, och/eller teckna en livförsäkring och skriva ett förmånstagarförordnande... detta är starkare än ett testamente och sätter alltså arvsrätten helt ur spel.
Har man ett gemensamt boende, (ej hyresrätt) behöver man också tänka på att barnen i tidigare förhållande skall köpas ut med sin del och då kan man med en kapitalförsäkring/livförsäkring säkra upp motsvarande belopp med ett förmånstagarförordnande.... annars måste man kanske sälja och flytta för att köpa ut barnen.
Vad du än gör; fråga inte de s.k. proffsen på BT! ;)
Inte världens bästa källa, men ändå en liten indikation - bodelning (som styrs av ett ev äktenskapsförord) görs när äktenskapet tar slut, oavsett om det är pga skilsmässa eller ena makens död, t ex.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Bodelning
Okej tack för hjälpen Får vända mig till någon jurist.