• Anonym (hm)

    Vad är en "normal" bröllopsbudget?

    Vi har lagt undan en rejäl slant till vårt bröllop och när vi räknar ihop allt (fest för 75 pers, kläder, fotograf, ev. transport, tårta osv) hamnar vi på ca 100 000 kr. Bröllopsresan är ej inräknad.

    Är detta en normal budget? Eller spenderar vi vansinniga summor (ja egentligen gör vi nog det men jag tycker det är värt)?

  • Svar på tråden Vad är en "normal" bröllopsbudget?
  • daniiel

    I min värld är det en enorm summa och jag skulle aldrig själv kunna tänka mig att spendera så mkt pengar på en dag faktiskt. Det är ju dock vad jag tycker och hur jag tänker. Andra kanske tycker det är en helt normal summa och vad man bör spendera. Finns förmodligen de som tycker att det är en spottstyver också. Det är ju så enormt olika.


  • augustesen

    Jag tycker att det är en helt okej budget, vi satte 100.000 också men kommer nog sluta på närmare 110.000:- men ska jag vara ärlig ger ekonomin mig magsår just nu..men det är dagen jag drömt om och då får det nästan kosta vad det kosta vill.

    Det hela handlar ju om man kommer ha bröllopsfesten i en egen lokal där man tar i egen catering etc..då är en vettig budget kanske runt 5-60.000:- för många.

    Men om man kommer hålla festligheterna på ett hotell/herrgård eller liknande hamnar ju bara mat, dricka och kostnader på över 50.000:- bara det iaf för oss som kommer ha ca 60 gäster. Sen tillkommer ju allting annat så då är 100.000:- en normal budget.

    ..sen finns det ju extremfall som lägger flera miljoner på sitt bröllop men har en känsla att dom inte hänger på BT :p Eller har vi någon med den budgeten? :)

  • sagoprinsessa

    Tycker att det är en vettig budget. Själva har vi en budget på 70 000, utan mat eftersom vi inte ska ha det och exlusive bröllopsresa, så i mina ögon är er budget helt normal.

  • tesso77

    Vi kommer hamna på runt 60 000-70 000:-,  vi har bjudit 97 gäster och catera all mat, har inhyrd personal som tar hand om allt....

  • Chicita

    Den här frågan kommer upp nån gång i månaden.

    Och svaret är:
    Hur långt är ett snöre?

    Alltså det är egentligen omöjligt att svara på.
    Du kan klara dig med ett par tusenlappar (ring och kanske ny klänning, samt tårta och kaffe) och du kan kosta på dig en miljon...
    Det ni ska fråga er själva är - är det värt det för oss?
    Tycker ni att det är mycket pengar så kolla vad ni kan dra ner på.
    Annan lokal?
    Buffé istället för bordsservering (om ni har det)?
    Skippa efterrätt och köra tårtan direkt efter maten?
    Spotify istället för dj eller band?
    osv...

    Vad är viktigt för er?
    Låt dom bitarna kosta - och dra in på resten om ni känner att det blir lite för mycket pengar...

  • MiaBella
    daniiel skrev 2012-02-10 15:59:05 följande:
    I min värld är det en enorm summa och jag skulle aldrig själv kunna tänka mig att spendera så mkt pengar på en dag faktiskt. Det är ju dock vad jag tycker och hur jag tänker. Andra kanske tycker det är en helt normal summa och vad man bör spendera. Finns förmodligen de som tycker att det är en spottstyver också. Det är ju så enormt olika.
    Jag tycker också det är för mycket pengar att lägga på ett bröllop...men nu har jag bara bjudit in de närmsta och blir runt 30 pers på festen...och vår budget går på runt 40-50 tusen...med allt inräknat...och då får vi ändå en väldigt fin dag...man ska ju komma ihåg att det är för kärleken man gifter sig ;)

    VI behöver iaf inte lägga ut mer...vi får vår finaste dag. Sen att andra lägger mer är ju upp till dem att avgöra...alla har ju sin åsikt och vilja ;)

    Ha en underbar dag alla! ;)
  • lolliepopsie

    Vår budget enligt min M2B skulle från en början legat kring 30 000 kr och då har vi 40 gäster..


    De ändrade sig kan jag säga,han gav för ett par dagar sedan vår bröllopskoordinator(bara där förstår ni att budgeten höjdes va? ) c:a 30 000 kr att röra sig med i de få punkter hon har huvudansvaret för.


    De som står kvar på vår lista är budgeterat till c:a 35 000 kr..


    Så då är vi uppe i 65 000 kr.


    De lär inte sluta där,men vi väljer att välja det vi vill ha,utan att direkt tänka på priset.


    De enda jag sagt tvärnej till är en bröllopsfotograf för alldeles för mycket pengar


    De finns toppenfotografer för mindre peng.


     


    Smaken är som baken,eller hur? Delad..


    Jag anser också att det är galet mycket pengar MEN,de är en av de största dagarna i vårt liv,så för oss låter vi det kosta:)


    Vi för alltid
  • Ekna

    Vi har inte satt mer budget än så billigt som möjligt men ändå de vi vill ha. Tror vi kommer slutat på mellan30-40tusen och då är vi omkring 60-70gäster. Så allt handlar om hur man vill ha de och hur mycket man vill lägga men jag personligen känner att de är en lagom budget :) sen hade jag haft 100000 att lägga på ett bröllop hade jag ju gjort de:) www.urenbrudssynvinkel.bloggplatsen.se

  • Anonym

    Det verkar vara rätt normalt om man ser på vad saker kostar, allt från 50 - 150  är  vanligt bland svenssons :)
    Läste nånstans  att genomsnittet lägger 100000
    Vi hamnade väl på ca 70 men jag gjorde mycket för att  hålla det på ganska låg nivå.
    Det är värt det, pengar bränner man lätt på annat ändå :) 

  • aniara

    Om man tänker efter så är det ju enormt mycket pengar, men extremt är det inte. Har ni råd och tycker det är värt det, så kör på! Vi har också den budgeten. Vi hade lätt kunnat spendera 50 000 till.

Svar på tråden Vad är en "normal" bröllopsbudget?