• evigtk­är
    Äldre 8 Feb 09:07
    2907 visningar
    10 svar
    10
    2907

    Är det OK med "vanlig" svart kavaj för brugumen?

    Jag ska ha bröllopsklänning och hela kittet Vi ska gifta oss borgeligt men vill ändå vara fina och se klassiska ut. Min man har redan en snygg svart kavaj. Är det ok att ha den med vit skjorta och köpa till en lite lyxigare slipps till + den där servetten i bröstfickan?

  • Svar på tråden Är det OK med "vanlig" svart kavaj för brugumen?
  • Äldre 8 Feb 12:53
    #1

    Tycker jag absolut, det är ju upp till er. Jag har varit på flera bröllop där mannen har kavaj, kanske kan en sådan liten blomma liva upp också.

  • Äldre 8 Feb 13:09
    #2

    Vi har ett kyrkbröllop och jag hade brudklänning, slöja och hela köret. Maken hade en svart kostym från Dressman med vit skjorta, väst och kravatt. Mer uppklätt än så hade han inte varit bekväm alls i. Han såg riktigt stilig ut och kände sig samtidigt bekväm, något som jag tycker är väldigt viktigt.

    Jag tycker definitivt att det går alldeles utmärkt att din blivande har sin svarta kavaj med skjorta och slips till :) Blir nog jättefint tror jag, uppklätt och matchar nog din brudklänning bättre än om han inte hade haft kavaj.


  • Äldre 8 Feb 13:10
    #3

    Om du ska ha brudklänning så skulle jag nog köra på kostym för maken...
    Men om han inte har en svart kostymbyxa så kan ni ju bara skaffa en sån. Ni behöver ju inte ut och skaffa en hel kostym liksom när han har kavajen. Glad

    Om han vill vara lite extra fin så kan ni ju välja plastrong istället för slips också (en sån där bred, lite puffig "slips" som man brukar ha till jackett).

    Jag skulle inte säga att det är nödvändigt med väst och hela den biten heller om han inte vill ha sånt. Man ska vara bekväm på sin dag också, inte "bara snygg" Flört

  • evigtk­är
    Äldre 8 Feb 15:04
    #4

    Han har hela kostymen, vet inte varför jag skrev kavaj. Han har alltså en svart kostym :)


    Ja tanken är att han ska ha en sån där lite bredare slips. Hoppas de i slipsaffären kan knyta den åt honom innan bara :)


    Vart kan man köpa väst, finns det på dressman tex? Ska den vara svart eftersom kostymen är svart?

  • Äldre 8 Feb 15:10
    #5
    evigtkär skrev 2012-02-08 15:04:04 följande:

    Han har hela kostymen, vet inte varför jag skrev kavaj. Han har alltså en svart kostym :)


    Ja tanken är att han ska ha en sån där lite bredare slips. Hoppas de i slipsaffären kan knyta den åt honom innan bara :)


    Vart kan man köpa väst, finns det på dressman tex? Ska den vara svart eftersom kostymen är svart?


    Han kan ha en väst i era temafärger om ni vill även om han "bara" har kostym. Och i så fall kan ni köpa den på en bröllopsbutik.
    Annars har Dressman västar också.
    Köper ni en väst på Dressman så tror jag att det blir snyggast med svart, för dom har ju typ bara svart, grå och brun annars
  • Äldre 8 Feb 16:03
    #6
    Chicita skrev 2012-02-08 15:10:33 följande:
    Han kan ha en väst i era temafärger om ni vill även om han "bara" har kostym. Och i så fall kan ni köpa den på en bröllopsbutik.
    Annars har Dressman västar också.
    Köper ni en väst på Dressman så tror jag att det blir snyggast med svart, för dom har ju typ bara svart, grå och brun annars
    Fast jag tycker att det är snyggare men en väst i avvikande färg från kostymen. Det syns tydligare att man ha en väst då och det är ju lite poängen med att ha en väst :) Så kör ni på en "vanlig" färg, ta en grå tycker jag (min personliga åsikt alltså). Prova några olika och kör på det ni tycker är snyggast! Slips och väst behöver inte heller ha samma färg.

    Och självklart kan man ha kostym som brudgum :)
  • tesso7­7
    Äldre 8 Feb 16:13
    #7

    Absolut!! Min blivande vill inte ha annat än en "vanlig" kostym på vårat kyrkbröllop i maj. Jag tycker det är helt ok, han ska ju känna sig bekväm i kläderna och det hade han INTE gjort om jag tvingat på han en frack eller smoking... sen tycker jag ju att han ska ha en snyggare väst under och slips, fluga, kavatt eller vad det nu blir.

  • evigtk­är
    Äldre 8 Feb 19:33
    #8

    Får ta mig en sväng till dressman då. Blir nog en grå väst och en sådan där bredare slipps i ljust grått med något lätt mönster ( i alla fall i mina och sambon tankar).


    Vi har ingen tema färg :)

  • Lilla My 76
    Äldre 10 Feb 22:56
    #9

    Jag tycker det är helt ok att in man ska ha svart kostym,han ska ju känna si bekväm.


    Min blivande man ska ha en mörk kostym m väst under och en kravatt.


    Visst räcker det?

  • Äldre 10 Feb 23:07
    #10

    Klart de är :) ni bestämmer ju sj kläderna :) www.urenbrudssynvinkel.bloggplatsen.se

Svar på tråden Är det OK med "vanlig" svart kavaj för brugumen?