• Anonym (etikett-lisan)

Vad är korrekt när man bjuder en b-person?

När vi ser över de som osat från gästlistan inser vi att vi kanske kommer att kunna bjuda 3-4 personer till.

De blir i så fall de som står på den så kallade B-listan, dvs personer vi gärna vill ha på bröllopet men som inte gick att bjuda i första omgången.

Jag undrar nu vad som är korrekt

Bör man uttryckligen informera vederbörande om att denne stod på b-listan (det är ju liksom uppenbart då osa datum har paserat men kanske bör man ändå säga något, eller)?

Hur formulerar man i så fall detta på ett trevlig sätt?

Bör man ge nytt OSA datum och hur lång tid är rimligt i så fall?

Och till sist, duger samma gamla bröllopsinbjudan (trots att det gamla datumet har passerat)?

Tack för svar!

• Svar på tråden Vad är korrekt när man bjuder en b-person?
  • daniiel

Jag vet inte hur andra gjort, och jag gissar på att man gjort lite olika, men jag hade nog ringt upp dessa personer och sagt som det var. Att vi gärna vill att de ska komma på bröllopet, men pga tex ekonomin eller plats så var vi tvungna att begräna antalet gäster och att det nu öppnat sig en möjlighet att bjuda in ytterligare några. Ja, och jag hade nog också sagt att då var ju de självklart de första vi tänkte på och frågat om de vill att vi ska skicka ut en inbjudan trots att OSA-datumet inte stämme då.. Eller ja, så gjorde ju faktiskt vi när vi bjöd in 2 extra personer senare.

Hur länge man kan vänta på svar från de i andra omgången beror ju på hur länge det är kvar till själva bröllopet. Har man 2-3 månader kvar, så hade jag nog gett dom 1 månad. Har man bara ca 1 månad kvar så hade jag nog sagt att de bör höra av sig inom 1-2 veckor med svar.

• Chicita

Vi bad våra föräldrar att sprida ryktet på sina respektive sidor att om någon visste att dom inte kunde komma så skulle dom svara så fort dom kunde eftersom vi hade en reservlista.
    Så vi fick några platser lediga bara ett par veckor efter utskicket, en rätt bra stund innan OSA eftersom vi hade rätt långt framskjutet OSA.
    Så vi skickade helt enkelt bara ut inbjudningar i en andra vända och sa inget alls... Det var kusiner till mig bland annat som vi kunde bjuda när deras föräldrar tackade nej...

Men sen hade jag lite jobbarkompisar som jag väldigt gärna ville bjuda, men som jag inte kunnat bjuda tidigare.
    Dom fick en inbjudan tillsammans med en förklaring om att jag hade tänkt bjuda dom länge, men inte haft plats för dom och att nu fick jag en möjlighet eftersom några andra hoppat av. Alla blev jätteglada och alla dom tackade ja direkt på stående fot...

• Moster Stina

Så fort vi fick in återbud så skickade vi inbjudningskort till de som stod på listan.

Vi sa aldrig att de stod på B-listan liksom, fast vissa MÅSTE ha förstått det, då de fick inbjudan en månad senare än sina föräldrar t ex. Men det spelar väl ingen roll egentligen. De som blir glada för inbjudan väljer ju själva att komma eller inte.

Vi hade jätteglada gäster som verkligen blev bjudna i sista minuten, men som verkade tycka det var en glad överraskning bara.

• Moster Stina

Måste tillägga att dessa naturligtvis fick NYA OSAdatum. Det gäller att kanske ha lite andra oskrivna inbjudningskort som man kan använda....

• Juni 2012

Ja, nytt OSA-datum är väl ett måste? Hur ska de annars veta hur lång betänketid de har?

• Anonym (tveksam)

Hm, tycker detta är en svår fråga måste jag säga. Blev själv bjuden i andra hand för ett tag sedan. Jag hade verkligen inte räknat med någon inbjudan så det blev lite av en överraskning. Inser att jag bara borde ha blivit glad men det kändes konstigt när jag suttit med när de andra tjejerna börjat prata om möhippan som jag då inte "fick" gå på för att jag då inte var bjuden och sedan hade jag tekniskt sett kunnat gå men då var det för sent. Till saken hör att två av tjejerna på hippan är mina närmaste vänner. Bruden är dock snarare en bekant, en trevlig bekant, men ändå. Jag kände mig därför utanför och tycker fortfarande att det känns lite konstigt när jag tänker på det. Som om man får vara med och leka fast med armbågen, fast ändå inte då jag ju blev bjuden. 

Kanske har jag nåt gammalt barnkalastrauma som spökar (inte vad jag kan minnas dock) men jag tycker därför detta är svårt. Vi kommer inte ha någon B-lista. Men jag vet också andra som bara blivit glada så smaken är olika.  

• knyttan

Vi har helt enkelt två omgångar inbjudningar, först alla måsten, dv släkten. Jag har ganska stor släkt även om man bara bjuder de närmsta som "måste bjudas", samtidigt så vet vi att långtifrån alla kommer tacka ja... Så dem har vi redan skickat inbjudan till. När deras OSA har passerat bjuder vi in alla andra som vi vill bjuda, och då vet vi också hur många extra personer som kan bjudas. Och ja, vi har två olika inbjudningar med olika osa-datum.

• anne på grönkulla

Jag tror som flera innan att man får vara glatt öppen med att man har ett begränsat antal platser men att det nu ges möjlighet att bjuda några fler. Har man chans att ge dem nytt OSA är det ju bra, men viktigast är nog att man understryker att de är verkligt välkomna. Ringa innan och skicka inbjudan sen kan ju vara ett sätt, särskilt om det är nära inpå och t ex OSA redan passerat.

Svar på tråden Vad är korrekt när man bjuder en b-person?