• jimalou

Bordsplacering

Jag börjar redan fundera kring bordsplacering. Har bröllopet i slutet av augusti.

Kan inte köra med traditionellt honörsbord då min far inte får sitta där av olika anledningar, om han ens vågar komma.
    Enligt hur m2b så går det heller inte att sätta hela brudföljet på ett honörsbord då han inte vill ha något följe. Ska bara vara vi två. Knappt att jag får igenom att vår då 2 åriga dotter ska få vara brudnäbb och ringbärare.

Så ska man då skrota tanken på ett honörsbord?

Kommer bli skogstokig innan jag får ihop något bra här. Snälla kom med förslag.

• Svar på tråden Bordsplacering
  • Misswert

Har på sätt och vis samma problem. Min biologiske far kommer inte att närvara överhuvudtaget, och min extrapappa vet jag inte än. Det har varit bråk, så just nu vet jag inte hur han ställer sig.

Men över till din fråga. Visst kan man skippa honörsbordet, beroende på hur er lokal ser ut, så finns det flera alternativ. Om ni har rund bord till gästerna så kan ni sitta i ena ändan av lokalen vid ett mindre bord. Annars så kan man ju göra "öar" av vanliga bord också.

Låt fantasin flöda!

Lycka till!

• helsingebrud

Ha ett bord med bara er två samt ett par fria stolar för mingel Sedan har ni tungor eller runda bord för övriga gäster Så skulle jag gjort om vi var i samma sits som er......

• Pyttsan

Sitt för er själva om ni vill, men själv skulle jag helt klart sitta med de närmaste vännerna eller våra syskon. 

• Jalle

Vi ska inte ha honnörsbord. Anledningen är inte att vi inte har våra föräldrar i livet eller så. Låter kanske konstigt men vi vill inte vara i centrum på det viset, vill flytta fokus från oss till en rolig fest bara. Vi har heller inget brudfölje. Så vi ska ha runda bord, 8 personer vid varje. Med oss sitter våra barn och våra småsystrar med respektive. Våra föräldrar och våra andra syskon sätter vi vid de bord som är närmast vårt.

• jimalou

Tack för era svar...

Ska försöka få ihop något bra. Har ju lite tid på mig att bli galen på både det ena och det andra gällande bröllopet och festen efter. =)

• fasit

Vi har också problem med bordsplacering men pga plats. För vid honörsbordet försvinner ju platserna mitt emot. Kanske man inte behöver ha honörsbord..?

• ClaraH

Vi hade ett bord med bara vi två. Det var av flera anledningar. Min mans far har gått bort och vi har varit gifta båda två förut. I.o.f.s. hade bara jag haft fest och honnörsbord innan, men jag ville absolut att det skulle vara annorlunda än förra gången på den här punkten.

Under middagen var det jättetrevligt att vi satt tillsammans.

• ClaraH
    ClaraH skrev 2012-02-08 19:53:55 följande:
    Vi hade ett bord med bara vi två. Det var av flera anledningar. Min mans far har gått bort och vi har varit gifta båda två förut. I.o.f.s. hade bara jag haft fest och honnörsbord innan, men jag ville absolut att det skulle vara annorlunda än förra gången på den här punkten.

Under middagen var det jättetrevligt att vi satt tillsammans.
    Glömde att säga att vi hade mingelstolar framför och att vi fick besök då och då. Viktigt att toastmastern berättar att man får komma fram och sätta sig ett tag.
  • annapanna88

Jag håller också på att klura på det här med bordsplacering...
    Min pappa gick bort för ett par år sedan. Mina föräldrar har varit skilda länge och mamma har en särbo sen ca 13-14 år. Så det här med traditionellt honnörsbord går ju bort, jag kan inte bara "ersätta" min pappa med mammas nya.
    Men samtidigt skulle jag vilja ha våra föräldrar nära oss, och även mammas nya då han har funnits i mitt liv länge (kan också tillägga att vi inte kommer att ha något brudfölje).
    Pga hur lokalen ser ut kan vi inte heller ha ett eget bord, utan vi måste ha som ett E.
    Så jag förstår dina funderingar TS. Förhoppningsvis kommer vi på något bra tillslut :)

• Aniara4
    annapanna88 skrev 2012-02-08 21:14:14 följande:
    Jag håller också på att klura på det här med bordsplacering...
    Min pappa gick bort för ett par år sedan. Mina föräldrar har varit skilda länge och mamma har en särbo sen ca 13-14 år. Så det här med traditionellt honnörsbord går ju bort, jag kan inte bara "ersätta" min pappa med mammas nya.
    Men samtidigt skulle jag vilja ha våra föräldrar nära oss, och även mammas nya då han har funnits i mitt liv länge (kan också tillägga att vi inte kommer att ha något brudfölje).
    Pga hur lokalen ser ut kan vi inte heller ha ett eget bord, utan vi måste ha som ett E.
    Så jag förstår dina funderingar TS. Förhoppningsvis kommer vi på något bra tillslut :)
    Jag hade en liknande situation, då min pappa inte var med av olika skäl. Vi hade också ett E-bord, med ganska lång "rygg" där vi satt på mitten. Jag övervägde att sätta min storebror på pappas plats bredvid mig, men han behövdes på ett annat ställe. Så till slut hoppade jag helt enkelt över den platsen och satte svärmor direkt på min högra sida. Sen satt min mamma till vänster om min man och hade svärfar som bordskavaljer förstås.

Mammas man hade svärfars fru till bordet, och svärmors man min brorsas sambo. Alla var nöjda. Glad
  • BlomAnna

Detta med traditioner är svårt när man har en vad ska man säga modernare familj   Jag har en modern familj men min sambo har en kärnfamilj med mamma pappa och en bror. Jag har min biologiska pappa (+ hans sambo) min styvpappa (+ hans sambo) min mamma (+hennes man  jodå hon har lyckats gifta sig en tredje gång på "äldre" dar ,hon är 50 )

Jag har varit helt inne på att inte ha ett traditionellt honörsbord eftersom jag både ser både min biologiska pappa och min styvpappa som pappa och vill inte välja mellan dem och för att jag har en ganska speciell relation till min mamma och vill helst ha henne en bit ifrån mig. Jag nämnde detta lite löst för sambons mamma och det märktes tydligt att hon tyvckte att vi skulle ha ett "riktigt" honörsbord. Jag sa något i stil med "hur ska jag kunna välja bort en av mina pappar" och då svarade hon " du sätter din biologiska pappa vid honörsbordet där är ju självklart. Hade ni velat ha det på något annat sätt skulle ni valt ett enklare bröllop." (Tilläggas ska att vi vill och ska ha ett enkelt bröllop även om vi blir många)
    Kände att detta alltså kommer vara ett känsligt ämne och risken är väl stor att jag sårar henne om vi väljer att göra som vi tänkt från början och ha vår dotter, vårt brudfölje och toastmadames vid honörsbordet och nu vet jag inte alls hur vi ska göra.

Sorry att jag stal tråden

• BlomAnna
    BlomAnna skrev 2012-02-09 11:30:12 följande:
    Detta med traditioner är svårt när man har en vad ska man säga modernare familj   Jag har en modern familj men min sambo har en kärnfamilj med mamma pappa och en bror. Jag har min biologiska pappa (+ hans sambo) min styvpappa (+ hans sambo) min mamma (+hennes man  jodå hon har lyckats gifta sig en tredje gång på "äldre" dar ,hon är 50 och 5 syskon på det sen  

Jag har varit helt inne på att inte ha ett traditionellt honörsbord eftersom jag både ser både min biologiska pappa och min styvpappa som pappa och vill inte välja mellan dem och för att jag har en ganska speciell relation till min mamma och vill helst ha henne en bit ifrån mig. Jag nämnde detta lite löst för sambons mamma och det märktes tydligt att hon tyvckte att vi skulle ha ett "riktigt" honörsbord. Jag sa något i stil med "hur ska jag kunna välja bort en av mina pappar" och då svarade hon " du sätter din biologiska pappa vid honörsbordet där är ju självklart. Hade ni velat ha det på något annat sätt skulle ni valt ett enklare bröllop." (Tilläggas ska att vi vill och ska ha ett enkelt bröllop även om vi blir många)
    Kände att detta alltså kommer vara ett känsligt ämne och risken är väl stor att jag sårar henne om vi väljer att göra som vi tänkt från början och ha vår dotter, vårt brudfölje och toastmadames vid honörsbordet och nu vet jag inte alls hur vi ska göra.

Sorry att jag stal tråden
  • jimalou

Märker att jag verkligen inte är ensam i detta ämne.

Och dagens moderna familjerelation är allt rolig att leka med...

@ BlomAnna; Det är lugnt att du "stjäl" hehe, vi är ju många med problem med detta och denna tråd kan hjälpa fler än mig. =)

Jag har börjat skissa och då blev det ett Ebord och på långa väggen (6 platser) sitter vi då i mitten, sen min mor på hans sida och hans far (styvfar då bio ej vid liv) på min sida, sen blev det hans äldsta bror även toastmaster på kanten vid min mor och min syster som mycket möjligen kommer få stor del i detta på andra kanten med hans far... Deras respektiven blev första platserna närmast intill väggen på de två yttre benen ut... Blir ett riktigt E sett uppifrån så jag har räknat nu.

Sen att min far fick plats längst ut på ena benet är då för vår knarriga relation och jag ser honom som bara en "vanlig" gäst.

Löste resten på detta förslag med att försöka variera i ålder och hur mkt dom känner varann så de kan lära känna andra och så.

Kommer försöka rita upp ett gäng olika lösningar på dessa 6 månader som är kvar. Förhoppningsvis kommer en bra lösning.

• annapanna88
    Aniara4 skrev 2012-02-09 10:56:07 följande:
    Jag hade en liknande situation, då min pappa inte var med av olika skäl. Vi hade också ett E-bord, med ganska lång "rygg" där vi satt på mitten. Jag övervägde att sätta min storebror på pappas plats bredvid mig, men han behövdes på ett annat ställe. Så till slut hoppade jag helt enkelt över den platsen och satte svärmor direkt på min högra sida. Sen satt min mamma till vänster om min man och hade svärfar som bordskavaljer förstås.

Mammas man hade svärfars fru till bordet, och svärmors man min brorsas sambo. Alla var nöjda. Glad
    Å, det var ju en del bra ideér faktiskt!

jimalou: så bra att det verkar lösa sig! Som du säger, man får väl göra ett par förslag och fundera på var som känns bäst.
  • Chicita

Det absolut enklaste när ni ska planera bordsplaceringen är att skriva allas namn på papper, gör gärna tjejerna i rosa text (eller skriv ut på rosa papper) och killarna blå.
    Ni kan (om ni vill) göra de som står er närmast i ett par nyanser starkare färg eller tjockare font eller något annat som gör att dom sticker ut...
    Sen är det bara att lägga ut "bord" (klippta papper) och lägga ut namnlapparna och flytta runt tills ni är nöjda.
    Det här gör också att det är väldigt enkelt att byta plats eller ändra namn om nån hoppar av eller tillkommer.

Att få se visuellt hur det kan se ut är en stor hjälp och det är lättare att fokusera på att få till en bordsplacering där folk trivs med de dom sitter bredvid oavsett om man frångår traditioner eller inte...

• akronym

Jag undrar vad ni tycker om den galna idén att göra bordsplacering med slumpens hjälp? Är det ett alternativ eller fullständigt knasigt?

• bruden

Vid E-bord kan brudparet sitta i mitten men sen tycker jag att akronyms förslag med slumpen är kanon Ställ en korg med lappar med nummer på vid ingången. Ha en till korg som ni har numrerade lappar i. Dessa går ni i förväg och lägger ut helt spontant. Sen när gästerna kommer så drar de en lapp och får leta upp sin plats. Skulle verkligen bli annorlunda och kul

• Pertinax

Har liknande problem som flera andra här. Min pappa dog för 6 år sedan. Min mamma tycker att hennes särbo kan "ta" hans plats vid honnörsbordet men det tycker INTE jag. (Vi har även haft diskussioner tidigare om att jag funderat på att låta min bror överlämna mig vid vigseln, men hon tycker att hennes särbo kan göra det och blir nästan arg på mig när jag försöker förklara varför jag inte vill det. Jag menar, jag har absolut ingenting emot honom, men det hade ju varit en annan sak om jag växt upp med hennes nya. Men jag var ju 20 när min pappa dog, så det är väl klart att jag inte vill att någon annan ska "ersätta honom".) Min sambos föräldrar är separerade sedan 25 år och jag har ingen vidare relation till någon av dem. Min mamma i princip kräver att få sitta bredvid sin särbo, och då vill jag inte ha dem vid honnörsbordet.

Läser om många som sitter själva vid honnörsbordet, men ser inte det konstigt ut? (vi ska nog ha E-bord) Enda planerade brudföljet är min tärna. Jag har dock föreslagit min sambos ena kusin som bestman, för då skulle ju de två kunna sitta med oss.

• Doofie

Ja det där med placeringen...  Är länge kvar tills vi gifter oss men har hunnit spåna på det där.. Min blivande har kärnfamilj utan extra inslag (eller vad man vill kalla nya respektive ;) ) medan min pappa är omgift och min mamma har särbo. I samband med detta är min blivande döv på höger öra vilket göra att han inte kan sitta på sin traditionella plats vid honnörsbordet till vänster om mig, för då kommer han inte höra ett ord jag säger :P Även hans mamma har hörselnedsättning på höger öra.
    Så vi har kommit på ganska tidigt att det enda vi kan göra är att frångå de traditionella placeringarna och helt enkelt köra på det som funkar bäst för oss ;)
    Gillade faktiskt idén om att lotta placeringarna :)

Svar på tråden Bordsplacering