• Fishkiss

Hur stor donation till kyrkan?

Hej!

Vi gifter oss katolskt och prästen kommer köra ca 18 mil t/r till vigselplatsen och vi kommer givetvis betala hans resekostnader.
    Ni som gifter er kyrkerligt (eller har gift er) planerar ni att ge en donation till kyrkan (gav ni någon donation)? Hur mycket bör man ge (det är säkert upp till var och en, men vad är rimligt)?
    Vi frågade om det var några andra kostnader som vi skulle stå för och prästen sa nej, men att vi kan ge en donation till församlingen om vi vill.

• Svar på tråden Hur stor donation till kyrkan?
  • MalinLarsson

Vi kommer att bjuda prällen på festen, men i övrigt så kommer vi inte att ge något... Hade inte ens tänkt på det innan du ställde frågan här heller om jag ska vara ärlig iof...

Vi betalar kyrkskatt år ut och år in så det borde räcka för att använda kyrkan privat en gång, tycker jag :)

• Pingstbrud

Att gifta sig i Svenska kyrkan är gratis förutsatt att minst en ur brudparet är medlem. Där finns varken krav eller förväntningar att brudparet ska betala något extra.
    Kan tänka mig att Katolska kyrkan i Sverige är i en annan ekonomisk sits och därför önskar donationer om brudparet har möjlighet att ge. Däremot är det knappast ett krav att ge mer än reseersättningen för prästen.

• Daludd

Äh, betalar flera tusen om året i alla år genom skatten. ;) Vill man så får man väl såklart. Känns lite italien maffia, haha.

Svar på tråden Hur stor donation till kyrkan?