• Redaktör Kristin

    Hur firar du Alla hjärtans dag?

    Den 14 februari är det dags för Alla hjärtans dag. Bruka du fira det? Och i så fall hur?

    Rösta och tyck till!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur firar du Alla hjärtans dag?
  • aniara

    Hos oss utkonkurreras Alla hjärtans dag av våra födelsedagar och vår årsdag som kommer tätt efteråt, så vi firar just inte alls. Dessutom har min fästman en tendens att vara borta på jobb på AHD.

  • gbg2012

    Vi brukade fira Alla hjärtans dag. Men den 13 feb 2010 blev våran gemensamma vän brutalt mördad och avled dagen efter på just Alla hjärtans dag, så för oss har det blivit en sorgens dag. 

  • Lejonhjärta

    ja detta året firar vi alla hjärtans dag genom att förlova oss och sätta igång o planera överraskningsbröllop för våra nära o kära! :)

    gbg2012;beklagar och förstår att den dagen tyvärr medför massa smärta för er..... Kram på dej. 

  • Aniara4

    Hmm... Vi köper inte presenter till varann, däremot brukar vi äta en romantisk middag hemma eller på restaurang. Min man brukar ge mig blommor, jag brukar ge honom ett kort och ställa i ordning nåt romantiskt arrangemang hemma (särskilt om vi äter middag hemma),

    Tyckte inte nåt av alternativen passade riktigt.

  • Chicita

    Jag hittade inte heller ett riktigt passande alternativ, så jag valde "en kram eller ett kort".
    Vi "firar" inte...
    Inte i den bemärkelsen.
    Vi köper inte hjärtformade saker, eller röda och vita nallar och kort osv. Jag gjorde det åt maken på vår första alla hjärtans dag. Bara för att han hade aldrig varit med om det innan då jag var hans första flickvän, så jag ville att han skulle få den upplevelsen någon gång i alla fall. Så då blev det blommor, kort och en liten nalle.
    Annars brukar vi "fira" med att lämna blod eftersom det ofta passar in med vår intervall.
    Någon gång har jag satt in pengar på någon fond för forskning om hjärtsjukdomar, men för det mesta brukar vi bara äta något lite lyxigare eller eventuellt gå ut och äta...

  • sagoprinsessa

    Alla hjärtans dag är min bästa dag på hela året! Slår jul och födelsedagar med hästlängder. Jag kärlekspyntar i rosa och rött med ballonger, girlanger och annat pynt, sen så bakar jag massa, lagar mat, köper presenter, skickar ut kort till alla mina nära och kära, köper blommor...  Åh, älskade alla hjärtans dag GladHjärta

  • daniiel

    Vi kanske ger varandra en extra kram, men vi firar inte. Vi tycker båda två att den dagen är rätt onödig och överskattad, vi älskar ju varandra året runt, varje dag.

    Vi har dessutom en hjärtsjuk dotter och februari är Alla barnhjärtans månad, så vi spenderar våra pengar på den saken isället. Det känns mycket viktigare att uppmärksamma och stödja.


  • Ekorren

    Vi brukar nog äta middag hemma, kanske lite mysigare med tända ljus och en ros eller så (som vi köpt tillsammans). Inga presenter mer än några ömma ord och kanske lite extra kel ;) Röstade iaf på en kram eller ett kort, tycker det var lite dåligt med svarsalternativ...

  • Syrinx

    Jag håller med Aniara4, Chicita och Ekorren - svårt med alternativen, så jag röstade också på "kram eller kort".

    Vi firar inte heller Alla Hjärtans Dag på det sättet att vi köper geléhjärtan och små nallar med hjärtan till varandra. Beroende på hur vi har det jobbmässigt däromkring gör vi lite olika - romantisk middag hemma, en mysig fika på stan eller bara lite extra omtanke. Ganska ofta får jag tulpaner, som är min favoritblomma så här års.  


    daniiel skrev 2012-02-06 12:23:40 följande:
    Vi tycker båda två att den dagen är rätt onödig och överskattad, vi älskar ju varandra året runt, varje dag.
    Ja, det gör ju de flesta, hoppas jag. Men jag tycker att det är fint att få ett tillfälle att stanna upp och påminnas om vilken lycka och vilken skatt det är att ha sin själsfrände att dela livet med. Som sagt, att hetsköpa geléhjärtan bara för att man känner sig tvingad av något kommersiellt påfund är i mitt tycke fånigt och onödigt, men att göra om Alla Hjärtans Dag till en dag - precis som en födelsedag eller annan högtidsdag - där man ägnar sig extra mycket åt varandra tycker jag är värdefullt!
  • Aniara4
    Syrinx skrev 2012-02-06 12:43:58 följande:
    Ja, det gör ju de flesta, hoppas jag. Men jag tycker att det är fint att få ett tillfälle att stanna upp och påminnas om vilken lycka och vilken skatt det är att ha sin själsfrände att dela livet med. Som sagt, att hetsköpa geléhjärtan bara för att man känner sig tvingad av något kommersiellt påfund är i mitt tycke fånigt och onödigt, men att göra om Alla Hjärtans Dag till en dag - precis som en födelsedag eller annan högtidsdag - där man ägnar sig extra mycket åt varandra tycker jag är värdefullt!
    Precis så tänker jag! Jag vill inte lägga pengar på en massa kommersiellt trams och kitschiga nallar bara för att handeln har sett ett tillfälle att tjäna extra pengar. Däremot tycker jag inte det är fel att bli påmind om att visa sin uppskattning lite extra någon gång då och då. Därför vill jag gärna att vi tar oss tid att sitta ner med en extra god middag med levande ljus, stänga av teven osv. Och ja, jag gillar att få blommor (och att köpa), och eftersom min man inte är nån höjdare på att ge mig blommor är det väl bra att han får en spark i ändan då och då. Jag ger honom blommor när han fyller år, när han har något att fira (t.ex. när han uppnått något på jobbet) osv, men han uppskattar det inte lika mycket som jag. Så minst lika ofta köper jag helt enkelt blommor till mig själv, eller till oss, för att det ska bli fint på bordet, men någon gång då och då tycker jag faktiskt han kan pallra sig iväg till blomsteraffärn!

    Annars köper vi inget extra krimskrams. Jag har röda hjärtan som en del av julpyntet (de hänger på en gardinstång) och eftersom jag är usel på att hinna få undan efter julen tar jag ofta Alla hjärtans dag som en ursäkt att slippa byta gardiner förrän en bit in i februari. Röda gardiner och hjärtan, passar fintfint ju! Stearinljus har vi ju hemma, det är bara att komma ihåg att tända dem. Och mat ska man ju ha ändå, bara att det blir nåt lite godare då, och att vi äter den under lite högtidligare former.

    Sen finns det en aspekt som gör att jag de första åren gärna ville markera dagen lite. Jag var nämligen ofrivilligt singel under ganska många år, och varje år när affärerna svämmade över av "romantiskt" kärlekstrams var det salt i såren som kunde göra mig ganska bitter. Så när jag till slut hade något att fira med kände jag lite att "nu jävlar är det min tur"!

    Men som sagt, jag fokuserar hellre på de mindre materiella aspekterna av att hylla kärleken.
Svar på tråden Hur firar du Alla hjärtans dag?