• nica83a

Vilken av dessa bufféer verkar godast??

Vi har hyrt en festvåning för både vigsel (borgerligt) och bröllopsmiddag/fest. Men har svårt att bestämma mig för vilken buffé som blir bäst

Dessa två står vi o väljer mellan:

Italiensk Buffé Festival de Primavera
    Vitello Italiano. Grillad kalv på en
    bädd av ruccola och spenat,
     samt ett citron och basilika smör.
    Antipasto med Italienska Delikatesser.
    Skaldjurspasta med vitvinskokta
     musslor & räkor
    Marinerade oliver
    Italiensk grönsallad med
     soltorkade tomater,
    kronärtskocka och mozzarella.
    Borgens brödbord med delikatessostar
      italiensk tapenade, färskost med tryffel

eller:

Västkustbuffé a´la Bohuslän
    Färska räkor
    3 x  husets sill
    Varmrökt sotad lax med citron & fänkål
    Skaldjurspaté med örtdressing
    Husets ostpaj
    Potatissallad med  kapris o rödlök
    Finhackad kolsallad med tre sorters kål i en klar vinegrette.
    Hemlagad inlagd gurka
    Pepparotscremé
    Borgens brödbord med delikatessostar, tapenad och hemkokt marmelad.

Båda kostar exakt lika mycket.
    Förutom maten kommer vi bjuda på brudskål, tårta, kaffe, avec och nattamat som t.ex korv med bröd. Kommer även vara fri bar med bartender :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken av dessa bufféer verkar godast??
  • daniiel

På frågan om vilken av de två som verkar godast, måste jag svara Västkustbuffén. Jag hade inte kunnat äta av något på den Italienska, men på den andra fanns det lax och ostpaj :) Nu är jag ju kanske lite kräsen och konstigt, för jag äter faktiskt ingen annat än de två saker av allt på båda menyerna.

Nu är det ju dock inte mitt bröllop och mina gäster det gäller.

Frågan är ju, vad äter ni? Vilken buffé skulle du och din blivande äta mest av? Vilken tror ni er familj och era vänner helst skulle vilja äta av?

• Ekorren

Jättesvårt verkligen, båda verkar jättegoda. Fundera som sagt på var ni tror är populärast hos er och hos gästerna. Men jag röstade på västkustsbuffén, älskar räkor :P

• nica83a

Både jag och fästmannen älskar räkor och vi gifter oss dessutom i göteborg där de flesta uppskattar skaldjur :) Men det kanske blir lite söligt att skala en massa räkor på ett bröllop? Ska nog ha dresscode "Kavaj" istället för kostym så att det blir mer casual..

tror de flesta av våra vänner gillar skaldjur men det blir lite synd om de som inte gör det.. men då finns det ju iaf ostpaj,lax och potatissallad de kan äta eller hur?

• Ekorren

Kan ni inte höra med dem om ni kan få räkorna skalade och klara? Om inte så se till att det finns gott om extra servetter så att man slipper lägga en servett full med räksaft i knät :) och "skal-fat" på borden är också bra.

• Mariem

Den italienska helt klart! Den verkar mycket lyxigare och mer bröllop. Den andra känns mer som en midsommarbuffe.

• Chicita

Jag som inte äter skaldjur skulle ha svårt med båda dessa. Men eftersom det bara var skaldjurspastan på den Italienska som var med skaldjur så skulle det få bli den i så fall Glad
    Och så uppskattade jag att den hade kött, och inte bara fisk och skaldjur. Då finns det något för de flesta...

Ett tips när det gäller skaldjur också kan vara att kolla allergier. För vissa skaldjursallergiker kan inte vara i samma lokal där det serveras skaldjur (ungefär som extrema nötallergiker).

• Jalle

Tycker båda låter väldigt bra!

Funderar på om ni har något speciellt tema eller så kring bröllopet, där det ena förslaget passar in bättre än det andra? Vi hade ungefär samma funderingar som ni, vårt val stod mellan italiensk buffé och en svensk sommarbuffé. Eftersom vi har tema svensk sommar och folkpark så blev det självklart sommarbuffén. Om man har skärgårdstema så passar ju en västkustbuffé utmärkt osv.

• Fjärilen

Jag röstade på västkust, för jag älskar räkor. Fast är det frustna räkor så tycker jag att du ska ta den Italienska. sen så kan ju en del människor inte gilla fisk, varför vet jag dock inte ;)

Sen så kan man iofs bli väldigt kladdig om händerna om man har råkor, så man kanske måste ha mer servetter och kanske mer tallrikar. Blir söligt av räkor. Men jag som gäst hade verkligen älskat västkustbuffén :)

• Bröllop201206

Italienska buffén röstar jag på! Goda smaker och som nog kan passa de flesta

• sofi 88

Valde italiensk av anledningen att jag hatar sill och paté äter jag inte. Men om både ni och era gäster gillar sill så hade jag tagit västkust :) Det viktiga är ju vad ni gillar.

• aniara
    nica83a skrev 2012-02-05 14:39:14 följande:
    Ska nog ha dresscode "Kavaj" istället för kostym så att det blir mer casual..
    Ehm, klädkod kostym = maskeradklädsel och kavaj = hel kostym för män så det har du nog fått om bakfoten ;)

Jag röstade på italiensk buffé. Jag och de flesta i min krets äter det mesta men västkustbuffén känns väldigt gammeldags och för mig är sill vardagsmat. Det är nåt jag tar till en vardagkväll när jag har dålig matinspiration. Räkor som ska skalas blir som du säger också ganska söligt. Jag älskar ostar, smakrika korvar etc. För att inte tala om skaldjurspasta! Visst kan jag äta det en vardag också, men då är det ändå vardagslyx.
  • Marylojs

Jag röstade på västkusten helt enkelt för att det är ett svenskt bröllop och då tycker jag det passar bäst med svenska smaker.

Vi kommer ta det ännu ett steg, med smaker från mälardalen där vi kommer ifrån, helt närproducerat och ursprungsmärkt. 

• nica83a
    aniara skrev 2012-02-05 20:58:56 följande:
    Ehm, klädkod kostym = maskeradklädsel och kavaj = hel kostym för män så det har du nog fått om bakfoten ;)

Jag röstade på italiensk buffé. Jag och de flesta i min krets äter det mesta men västkustbuffén känns väldigt gammeldags och för mig är sill vardagsmat. Det är nåt jag tar till en vardagkväll när jag har dålig matinspiration. Räkor som ska skalas blir som du säger också ganska söligt. Jag älskar ostar, smakrika korvar etc. För att inte tala om skaldjurspasta! Visst kan jag äta det en vardag också, men då är det ändå vardagslyx.
    jag menade såklart mörk kostym :) Men du har rätt angående kavajen..
    Vad kan man skriva för dresscode på inbjudan om man vill att killar ska ha på sig kavaj i valfri färg tillsammans chinos/jeans dvs nåt festligt o snyggt  som inte är så fancy? känns lite dumt med kostym till en buffé.. eller är jag ute o cyklar igen?
  • Chicita
    nica83a skrev 2012-02-05 22:21:54 följande:
    jag menade såklart mörk kostym :) Men du har rätt angående kavajen..
    Vad kan man skriva för dresscode på inbjudan om man vill att killar ska ha på sig kavaj i valfri färg tillsammans chinos/jeans dvs nåt festligt o snyggt  som inte är så fancy? känns lite dumt med kostym till en buffé.. eller är jag ute o cyklar igen?
    "udda kavaj" brukar funka även om det inte är en vedertagen klädkod.
    Annars kan ni förtydliga klädkoden Kavaj med att göra ett tillägg - full kostym ej nödvändig.

Klädkoder är annars bara en fingervisning för att visa ungefärlig nivå på bröllopet så det är ändå inte säkert att alla skulle springa iväg och köpa en kostym bara för att ni har valt klädkod "kavaj" Glad
  • gbg2012

Västkust röstar jag för! Somrigt och gott! 

Vi själva ska köra på skaldjur och fisk! Skaldjur till förätt och fisk till huvudrätt. Många vi umgås med äter inte kött men däremot fisk och skaldjur så det var mest praktiskt också. Sedan kommer vi ha bra vegetariska alternativ då många vi känner äter vegetariskt.  =)

• daniiel

"Kavaj

Traditionellt innebär klädsel:kavaj detsamma som "mörk kostym", men numera har den mörka kostymen oftast sin egen och lite högre nivå och då gäller följande:

Han: Lite mindre formellt högtidligt än "mörk kostym", men fortfarande en hel kostym, lite ljusare om det passar tillfället. Om det är tydligt informellt: elegant blazer och snyggaste udda byxa, inte jeans. Ljus skjorta, slips, eller fluga. Vit skjorta höjer finhetsnivån.

Hon: Klänning/kjol/byxdress som är elegantare än vanlig vardagsklädsel, men inte aftonflott som till "mörk kostym".

• niriel

Ojojoj vad gott det låter med den italienska! Men så är jag ju otroligt svag för italiensk mat.. Jag röstar starkt på den italienska, skaldjursbuffén känns kanske lite mer midsommar än bröllop i mina ögon. Men det är ju jag det!

Svar på tråden Vilken av dessa bufféer verkar godast??