Anneli256 skrev 2012-02-03 11:17:34 följande:
Eftersom jag själv inte är rökare så är det kanske lätt att tycka att folk ska respektera just det där med tal osv och inte springa ut för att röka. Förr när man rökte inne då väntade ju folk på att dom andra ätit upp innan dom tände en cigg ( iaf om dom hade lite vett) är det då för mycket begärt att folk ska kunna sitta kvar iaf tills det blir en paus mellan maten och efterrätt eller kaffet hur man nu ska ha det???? Det är kanske något som man ska diskutera? Lika dant med telefoner, kanske det är något som toastmaster bör ta upp? Ha den avstängd eller på ljudlöst. Vi har många i vår bekanstkapskrets (även i mer mogen ålder) som inte kan leva utan att uppdatera fb eller ha telefonen i närheten trots att dom är på fest eller andra tillställningar.
Angående buffe spring.. ett tips är nog eftersom ni har så mycket folk att man kan ta mat från flera håll..kanske flera bord med samma rätter. För annars så har dom första ätit upp innan dom sista hunnit ta mat. Det innebär att dom första kommmer att resa sig för påfyllning när dom sista har tagit första gången.. Kanske då även strukturera upp vart dom ska hämta maten.
Tack också för ditt inlägg!
Ja, det där med rökning... Folk brukar ju klara att sitta på bio ett par timmar utan att röka så förhoppningvis kommer det funka också under middagen. Vi kommer att ha efterrätten serverat på ett annat ställe och då har man samtidigt möjligt att gå ut och sätta sig med en kopp kaffe och cigg om man så vill.

Det gäller väl bara att vara tydlig med vilka hållpunkter som gäller.
Det där med att ta maten från flera håll är ett bra tips. Jag ska försöka styra upp det.
Minns du hur (eller någon annan) hur lång tid middagen tog? Jag gissar att man sitter mycket kortare tid när det är buffe än när det serveras tre rätters, eller?
Och jag klurar fortfarande på om vi behöver (skulle dra fördel av) ha en förrätt stående på borden eller inte...