• martinoevalotta

Hur undvika kaos på buffe?

Hej

Vi ska ha buffe för ca 70 pers. Toastmastern ringde mig i går och var lite bekymrad över hur det hela skulle styras upp med tal och allt. Ha ser framför sig att folk kommer att springa och upp och ta mat och gå fram och tillbaks hela tiden från baren och buffebordet (vi bjuder på två glas valfri dryck till middagen som kommer att serveras men vill man ha mer måste man köpa det i en bar, vatten finns på borden. Kanske klara man sig på två glas? Det blir flera fördrinkar..) 

Hur kan man göra för att inte hela middagen ska bli ett evigt spring? TIPS???Glad

• Svar på tråden Hur undvika kaos på buffe?
  • Lebendig

Jag har varit på två buffébröllop. Jag har som gäst aldrig upplevt att det varit väldigt mycket spring. Och Toastmastern är ju den som inleder talen så han bestämmer när det är läge. Däremot får man nog räkna med vid buffé att ett tal måste inledas när någon är uppe, men har man lite hyfs i kroppen som gäst ilar man fort tillbaka till sin egen plats om toastmastern annonserar ett tal. På ett av bröllopen var det lite klurigt för då serverades maten i ett annat rum, så alla hörde nog inte alla talen. Så kan det nog bli tror jag. Jag tror inte ni behöver oroa er särskilt mycket. Kanske är det bäst att lägga några precis när alla har tagit sin första vända och kommit till ro och sedan vänta ett tag tills dess att de som vill tar sin andra vända. De flesta som jag varit på buffér med överlag tar oftast bara en gång. 

• martinoevalotta
    Lebendig skrev 2012-02-03 09:53:10 följande:
    Jag har varit på två buffébröllop. Jag har som gäst aldrig upplevt att det varit väldigt mycket spring. Och Toastmastern är ju den som inleder talen så han bestämmer när det är läge. Däremot får man nog räkna med vid buffé att ett tal måste inledas när någon är uppe, men har man lite hyfs i kroppen som gäst ilar man fort tillbaka till sin egen plats om toastmastern annonserar ett tal. På ett av bröllopen var det lite klurigt för då serverades maten i ett annat rum, så alla hörde nog inte alla talen. Så kan det nog bli tror jag. Jag tror inte ni behöver oroa er särskilt mycket. Kanske är det bäst att lägga några precis när alla har tagit sin första vända och kommit till ro och sedan vänta ett tag tills dess att de som vill tar sin andra vända. De flesta som jag varit på buffér med överlag tar oftast bara en gång. 
    Tack för ditt inlägg!

Tror du (eller ni andra) att det vore värt att betala extra för att t.ex ha en förrätt som står på bordet när gästerna kommer? Jag har sett att andra har gjort så men för oss skulle det kosta en del så jag undrar hur mycket man vinner på det (vad gäller t.ex möjlighet att styra upp talen)
  • Anneli256

Personligen så håller jag med ovanstående. Men jag samtalade häromdagen med en person som varit på samma bröllop som jag då buffe serverades. Hon hade upplevt springet mycket värre än vad jag hade (tror hon är lite mer kritisk än jag Flört som person)  Hon hade tyckt det blev för mycket spring.. inte bara till maten utan även folk som skulle gå ut och röka (det fanns en sidodörr där man kunde göra det)

Eftersom jag själv inte är rökare så är det kanske lätt att tycka att folk ska respektera just det där med tal osv och inte springa ut för att röka. Förr när man rökte inne då väntade ju folk på att dom andra ätit upp innan dom tände en cigg ( iaf om dom hade lite vett) är det då för mycket begärt att folk ska kunna sitta kvar iaf tills det blir en paus mellan maten och efterrätt eller kaffet hur man nu ska ha det???? Det är kanske något som man ska diskutera? Lika dant med telefoner, kanske det är något som toastmaster bör ta upp? Ha den avstängd eller på ljudlöst. Vi har många i vår bekanstkapskrets (även i mer mogen ålder) som inte kan leva utan att uppdatera fb eller ha telefonen i närheten trots att dom är på fest eller andra tillställningar.

Angående buffe spring.. ett tips är nog eftersom ni har så mycket folk att man kan ta mat från flera håll..kanske flera bord med samma rätter. För annars så har dom första ätit upp innan dom sista hunnit ta mat. Det innebär att dom första kommmer att resa sig för påfyllning när dom sista har tagit första gången..  Kanske då även strukturera upp vart dom ska hämta maten.

• martinoevalotta
    Anneli256 skrev 2012-02-03 11:17:34 följande:

Eftersom jag själv inte är rökare så är det kanske lätt att tycka att folk ska respektera just det där med tal osv och inte springa ut för att röka. Förr när man rökte inne då väntade ju folk på att dom andra ätit upp innan dom tände en cigg ( iaf om dom hade lite vett) är det då för mycket begärt att folk ska kunna sitta kvar iaf tills det blir en paus mellan maten och efterrätt eller kaffet hur man nu ska ha det???? Det är kanske något som man ska diskutera? Lika dant med telefoner, kanske det är något som toastmaster bör ta upp? Ha den avstängd eller på ljudlöst. Vi har många i vår bekanstkapskrets (även i mer mogen ålder) som inte kan leva utan att uppdatera fb eller ha telefonen i närheten trots att dom är på fest eller andra tillställningar.

Angående buffe spring.. ett tips är nog eftersom ni har så mycket folk att man kan ta mat från flera håll..kanske flera bord med samma rätter. För annars så har dom första ätit upp innan dom sista hunnit ta mat. Det innebär att dom första kommmer att resa sig för påfyllning när dom sista har tagit första gången..  Kanske då även strukturera upp vart dom ska hämta maten.

Tack också för ditt inlägg! Glad

Ja, det där med rökning... Folk brukar ju klara att sitta på bio ett par timmar utan att röka så förhoppningvis kommer det funka också under middagen. Vi kommer att ha efterrätten serverat på ett annat ställe och då har man samtidigt möjligt att gå ut och sätta sig med en kopp kaffe och cigg om man så vill.Glad Det gäller väl bara att vara tydlig med vilka hållpunkter som gäller.

Det där med att ta maten från flera håll är ett bra tips. Jag ska försöka styra upp det.

Minns du hur (eller någon annan) hur lång tid middagen tog? Jag gissar att man sitter mycket kortare tid när det är buffe än när det serveras tre rätters, eller?

Och jag klurar fortfarande på om vi behöver (skulle dra fördel av)  ha en förrätt stående på borden eller inte...
  • Elila

Vi ska ha buffé men vår cateringfirma ordnar så att det inte ska bli spring :)

Var dock på ett bröllop och där skötte toastmastern det jättebra. Man gick några bord i taget och på så vis blev det inget spring eller någon kö + att när alla kom tillbaka så visste man att det var dags för tal. Bra tajming!

• martinoevalotta
    Elisabeth och Markus skrev 2012-02-03 12:00:48 följande:
    Vi ska ha buffé men vår cateringfirma ordnar så att det inte ska bli spring :)

Var dock på ett bröllop och där skötte toastmastern det jättebra. Man gick några bord i taget och på så vis blev det inget spring eller någon kö + att när alla kom tillbaka så visste man att det var dags för tal. Bra tajming!
    Tack för ditt inlägg! Vi kommer troligen också, på något vis, styra upp så att man tar ett bord i taget. Men det gäller ju, som du säger, det där med tajming Glad
  • Lebendig

Det är som det skrivs ovan att det är bra om man tar ett bord/en länga i taget. Och det där med förrätt som är på tallriken. Jag tycker det är rätt smidigt, och oftast är gästerna rätt hungriga och humöret på alla blir bättre med mat i magen. Man behöver inte ha så avancerad förrätt, räcker med att göra en som man kan göra klart dagen innan och sedan får någon ställa ut tallrikarna. 

Jag tror att allt kommer ordna sig. De flesta har rätt bra med bröllopsvettt... ;) 

• TheD

Vi hade buffé och det var inget springande hela tiden.

H-bordet gick först, sedan mittenbordet där mina nära släktingar satt och det tredje bordet gick sist då min moster Toastmaster satt där :)

Jag hämtade mer mat som alla andra men det var ändå inget spring.

• wiii

Upplevde inte heller att det var så mycket spring, vi var 53 personer.
    Visst var det så att några få inte satt när det var tal, men de såg till att vara diskreta så det störde inte. 

• Chokladkonditor

Hejsan! Jag arrangerar bröllop och har för det mesta arrangerat bröllop med just buffe. I somras var jag dessutom toasmaster på ett av dom då min bror gifte sig. Vi hade då ett långt buffebord. Jag som toastmaster hälsade alla gäster välkomna till bords där jag informerade, då jag även där avslutade med att vi började med honörsbordet att ta mat först och därifrån gick vi vidare från bord 1 osv.
    Jag tycker dessutom att man kan informera om att man respekterar att sitta vid bords under talen och att vi kommer att ha bensträckare efter middagen innan kaffet för de som vill gå ut att röka. Man klarar sig i någon timme eller två. Så gjorde vi på min brors bröllop och det var inga problem. OCh har folk lite vett och etikett i sig, resar man sig inte under själva middagen och lämnar lokalen om man inte måste gå på toaletten. Tycker man det känns jobbigt att säga det rakt ut vet jag att vi på en del bröllop har skrivit det i programmen som en punkt eller citat, att man ska respektera att inte gå ut och röka under middagen och att sitta till bords under talen. Det kan man skriva på ett cochett sätt men med undertonen att man menar allvar.
    Att blanda förrätt och buffe tror jag inte på då buffen brukar vara så pass mycket mat att det blir lite tårta på tårta. Jag är helt övertygad om att ni klarar det där galant! Lycka till! =) Kram

• Chicita

Något som är smidigt är att Toastmastern annonserar att "snart ska vi ha ett tal" någon minut innan talet ska hållas. Det ger dom som är uppe och tar om, tid att ta sig tillbaka till bordet.

Men buffé betyder ju inte att man springer lite hur man vill och tar mat.
    Det där är något som styrs upp av exempelvis toastmastern.
    Att styra bord för bord (så det inte blir en jättekö) är ett bra alternativ.
    Att se till att man kan ta från båda sidorna av bordet (alltså inte ställa buffébordet direkt mot väggen) är ett annat bra sätt att se till att det går snabbt.
    Om man har förrätt, varmrätt och efterrätt och det inte roddas om emellan av personal, så är det även bra om man kan markera tydligt vad som hör till dom olika "sittningarna". Exempelvis genom att låta det vara 10 cm glipa mellan förrättsbordet och varmrättsbordet. Annars är det lätt att folk missförstår och försöker få plats med allt på samma tallrik (har hänt på mer än en fest jag deltagit i...)

Toastmastern får gärna annonsera att "nu får ni gärna ta lite påfyllning, vi börjar med bord XXX..." så fort han/ hon ser att folk börjar få tomt på faten.
    Att lägga in bensträckarpauser är också bra. Typ "Jag har en talare till, men jag tror vi tar en liten bensträckare innan. Passa på att ta en vända till baren eller buffén också. Vi samlas igen om 15 minuter"

• MeaJ

Hej,
    jag var på ett bröllop i somras där det var buffe.
    Problemet där var inte att det blev mycket spring. Man tog bord för bord.
    Problemet i sig var att när det kom till det sista bordet så var en del av maten slut och det fanns inte mer att fylla på med. Det var många som var lite irriterad att dom inte fick chansen att smaka på all mat.
    Att tillägga så var det ingen catering utan några släktingar hade lagat maten.

• MsChevy

Var på ett bröllop med buffé för ett tag sen o det funkde rätt fint. Men jag lärde mig dock att vi kommer ha två buffébord med likadan mat på för att när de sista kom fram till buffén hade nästan de första ätit klart. Och vi kommer ha väldigt många gäster (närmare 100) så två bord måste det bli. samt att vi kommer ha drinkbiljetter för alkoholen till maten o att baren inte öppnar förrän efter tårtan. Annars har folk en tendens att bli lite för "glada" för tidigt. O vi kommer ha bar till självkostnadspris där man får köpa en drinkbiljett för 100:- som bartendern kryssar av rätt belopp när man köper.

Vi kommer inte ha förrätt utan mingelmat innan vi anländer till festlokalen. Gästerna kommer ha lite tid till mingel medan vi fotograferas efter vigseln.  

• ClaraH

Vi gjorde så att vi hade tre buffébord och på varje bord kunde man ta från två sidor, så att det gick att ta från 6 ställen. Vi var drygt 70 personer. Det var toast madame som sa till när man fick börja och redan då sa hon också att hon kommer säga till när det är läge för att ta om (så att man inte skulle ta under talen).

Det här fungerade jättebra och det gick snabbt att ta mat.

• Dazzle

Jag var på bröllpsfest igår för 69 personer. Det var 8 tal vilket nog är det högsta antal jag varit på. Toastparet hade delat upp dem så att först när alla gästerna satt sig höll brudgummen sitt tal sin fru. Sen åt vi i lugn och ro, tog mera, och efter det hölls tre tal med bildvisningar innan kaffet. Sen blev det mingel/bensträckare 20 minuter för avdukningen, sen tog vi kaffe och kaka och hade två tal och två lekar när alla satt sig. Jag var imponerad för jag har oxå funderat på det här. Men frågan är hur många tal det egenltigen blir. Vad är det som hindrar att bröllopsgästerna fint får sitta sysslolösa och faktiskt lyssna på talen än att bli störda i maten. Jag tyckte det var riktigt trevligt.

• martinoevalotta

Oj så många nya svar som jag inte sett!! Jag ska sätta mig och lusläsa tråden.

Tack så jättemycket!

Verkligen hjälpsamt! Glad{#emotions_dlg.flower}

Svar på tråden Hur undvika kaos på buffe?