• linda1984

Check listor

hej

min sambo fria till mig för ca en vecka sedan:):):)

gå inte och beskriva med ord hur lycklig jag är, vi ha bestämnt att den 4/812 ska bli den stora dagen

och nu så e e det fullfart med planering, men min fråga e vart börja man??

finns det någon kalender/bok m.m där man kan få lite stödhjälp med att checka :)??

låter kanske konstigt men som sagt det e ju ganska mkt att hålla koll på*ler*

ta emot alla tips och råd

kram//Linda

• Svar på tråden Check listor
  • sagoprinsessa

Allt om bröllop special tror jag har planerings special, alltså den tidningen som är ute nu. Här är annars en lista jag hittade på nätet, naturligtvis ser det olika ut för alla beroende på vad för typ av bröllop man ska ha, men det kan ju ge en fingervisning. Lycka till!

Tolv månader före bröllopet

Bestäm datum för bröllopet Bestäm vilket slags bröllop ni vill ha Bestäm hur många gäster ni vill bjuda till bröllopsfesten Boka kyrka eller lokal för vigseln

Nio månader före bröllopet

Gör upp en budget över vad bröllopet får kosta  Bestäm bröllopsklänning. Det är viktigt att vara ute i god tid om den behöver sys in och justeras  Boka festlokal  Boka hotellrum för er själva och eventuellt reservera åt gästerna  Boka fotograf  Sätt ihop gästlistan  Dela ut roller till gästerna

Sex månader före bröllopet

Börja planera arrangemanget kring festen  Utse en toastmaster  Bestäm tema för bröllopet  Bestäm kläder till tärnor och brudnäbbar  Beställ brudbukett och övriga blomsterarrangemang  Beställ trycksaker, t ex inbjudningar och tackkort  Börja planera bröllopsresan

Fyra månader före bröllopet

Planera vigselcermonin och träffa vigselförrättaren  Välj och boka in musik till vigsel och bröllop  Bestäm menyn och ordna mat och dryck till festen Planera och boka in övriga tillbehör till festen, t ex musikutrustning, möbler, porslin och trycksaker  Boka in alla transporter under bröllopsdagen

Tre månader före bröllopet

Planera bröllopsdagen i detalj  Välj ut ringar och gravering  Skicka in hindersprövning till skatteverket  Införskaffa brudens övriga tillbehör, t ex skor och underkläder  Boka tid för hår och make-up  Boka bröllopsresa

Två månader före bröllopet

Skicka ut inbjudningskort -  sätt osa-datum senast en månad före bröllopet  Beställ bröllopstårta  Skriv inköpslista för det ni själva ska stå för Skriv presentlista och informera gästerna om hur de får tag på den  Skriv eventuellt äktenskapsförord

En månad före bröllopet

Prova brudklänningen ifall det skulle behövas någon justering  Gör bordsplacering  Förbered byte av id-handlingar om någon av er ska byta efternamn   Öva på brudvalsen

Två veckor före bröllopet

Hämta vigselringarna  Kontakta fotograf om detaljer kring fotograferingen  Besök festlokalen och planera festen i detalj  Informera alla berörda om schemat för bröllopsdagen  Uppdatera bordplaceringen när ni vet vilka som kommer

En vecka före bröllopet

Repetera vigselcermonin med alla berörda  Packa och ordna praktiska detaljer inför bröllopsresan

Dagen före bröllopet

Lämna in ombyte och eventuell packning till hotellet  Dekorera med blommor och annan utsmyckning i kyrka och festlokal  Slappna av så mycket det går och lägg er tidigt

Bröllopsdagen

Hämta blommor  Dubbelkolla att ringarna är med.  Gift er!

Efter bröllopet

Lämna tillbaka allt som ni har hyrt  Skicka ut tackkort till bröllopsgästerna

• daniiel

Det finns en planerings- och checklista även här på bröllopstorget.
    www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1202916-verktyg-planering-och-checklista

Jag skulle dock rekommendera att inte haka upp er på färdiga listor, eller någon annans lista, för ofta ska man inte ha allt på listorna eller ordna det på samma sätt om på listan. Många gånger är ju de färdiga listorna på 1år också och det har ni ju inte. Stressa dock inte, ni kommer hinna ändå. Vi började planera februari -11 och gifte oss augusti -11, vi hann med allt gott och väl.

Gör egna listor! Ett bra tips, både för att få koll på vad som ska göras, men också för ekonomin, är att du och din blivande gör varsin lista med saker ni måste/vill/önskar ha med på bröllopet för att det ska bli som ni tänkt er. Jämför sedan listorna och plocka ut det ni är överens om, sådant ni måste ha med på ert bröllop. Gör upp en preliminär budget för den listan. Gör sedan en "önskelista", sådant som ni kan vara utan, men som skulle vara kul att ha med ändå. När ni eftersom checkar av på "måstelistan", så ser ni ju om ni har tid och pengar över till att plocka in saker från "önskelistan".

Bra att börja med är ju dock att boka kyrka om ni ska viga er kyrkligt, annars kan ni faktiskt redan nu kontakta er kommun och boka en borgerlig vigselförrättare, så ni har ett datum spikat. Nu har ni ju redan valt ett datum, men så ni vet att någon kan viga er då. Boka sedan en lokal, så ni vet vart ni ska hålla till. Då har ni ju egentligen redan all info ni behöver för era inbjudningar. Börja sedan ta itu med det andra, ringar, kläder, mat osv :)

Tänk också på att ni behöver en godkänd hindersprövning och en sådan är giltig i 4 månader, så den är det ju lika bra att ni skickar in där i april eller vad det nu blir :)

Och det viktigaste, tycker jag, försök att inte stressa upp er. Ta det lugnt, ni hinner. Försök ha roligt med planeringen :)

• sagoprinsessa
    daniiel skrev 2012-02-02 19:24:44 följande:
    Det finns en planerings- och checklista även här på bröllopstorget.
    www.brollopstorget.se/Vigsel/1.1202916-verkty...

Jag skulle dock rekommendera att inte haka upp er på färdiga listor, eller någon annans lista, för ofta ska man inte ha allt på listorna eller ordna det på samma sätt om på listan. Många gånger är ju de färdiga listorna på 1år också och det har ni ju inte. Stressa dock inte, ni kommer hinna ändå. Vi började planera februari -11 och gifte oss augusti -11, vi hann med allt gott och väl.

Gör egna listor! Ett bra tips, både för att få koll på vad som ska göras, men också för ekonomin, är att du och din blivande gör varsin lista med saker ni måste/vill/önskar ha med på bröllopet för att det ska bli som ni tänkt er. Jämför sedan listorna och plocka ut det ni är överens om, sådant ni måste ha med på ert bröllop. Gör upp en preliminär budget för den listan. Gör sedan en "önskelista", sådant som ni kan vara utan, men som skulle vara kul att ha med ändå. När ni eftersom checkar av på "måstelistan", så ser ni ju om ni har tid och pengar över till att plocka in saker från "önskelistan".

Bra att börja med är ju dock att boka kyrka om ni ska viga er kyrkligt, annars kan ni faktiskt redan nu kontakta er kommun och boka en borgerlig vigselförrättare, så ni har ett datum spikat. Nu har ni ju redan valt ett datum, men så ni vet att någon kan viga er då. Boka sedan en lokal, så ni vet vart ni ska hålla till. Då har ni ju egentligen redan all info ni behöver för era inbjudningar. Börja sedan ta itu med det andra, ringar, kläder, mat osv :)

Tänk också på att ni behöver en godkänd hindersprövning och en sådan är giltig i 4 månader, så den är det ju lika bra att ni skickar in där i april eller vad det nu blir :)

Och det viktigaste, tycker jag, försök att inte stressa upp er. Ta det lugnt, ni hinner. Försök ha roligt med planeringen :)
  • Star03

Hej, ett tips som vi fick av vår fotograf faktiskt var att göra en lista på alla personer som har en uppgift under bröllopsdagen och lista mobilnummer till dem (t ex allt från tärnor till hårsalong, florist, fotograf osv) och sprid listan bland alla inblandade, ofta händer smärre justeringar/förskjutningar i schemat under dagen och då är det toppen att kunna nå berörda så att omplanering eller liknande kan ske.

Svar på tråden Check listor