Nu vet jag att det inte är alla som uppskattar lekar, men vi hade det mellan efterrätten och tårtan och det var SKITKUL! Vi är ju dock såna som älskar sådant och har alltid lekar på våra vanliga fester.
Alla gästerna satt kvar på sina platser, även vi under en av lekarna, som gick ut på att vi tävlade mot våra föräldrar (kan ju vara mot tärnor och marskalker eller vem som). Vi fick bara använda en hand var, två händer per par alltså, och vi skulle öppna ett kinderägg och bygga ihop leksaken inuti och det var bäst av tre ägg som gällde. Sedan hade vi den klassiska skoleken, som jag tycker är väldigt rolig faktiskt. Efter det hade vi en lek som involverade alla gäster, utan att de behövde rör på sig. Vi, brudparet, tävlade även här mot varandra. Vi satt på varsin stol framför alla gäster. Bakom oss stod vår toastmaster och höll upp skyltar. På skyltarna stod det tex "Elektriker", "Husvagnsägare", "Blåa ögon" osv. Om någon av gästerna då var elektriker, så skulle de ställa sig upp och det gällde för oss att snabbast möjligt gissa sambandet mellan gästerna och skrika ut det.
Mellan lekarna hade vi bensträckare, så gästerna kunde mingla lite, ta en rök, gå på toa, komma och prata med oss osv. Lekar, två av dom, tog väl allt som allt ca 30 min och vi hade 1,5 timme mellan efterrätten och tårtan, så det fanns ganska bra med tid för annat också. Vi hade en av lekarna mellan varmrätten och efterrätten.
Vi hade också en bra tipsrunda, tycker jag, dock i början av kvällen när gästerna anlände. Frivillig såklart! Den var lite humoristisk och gick ut på att gästerna fick kolla "Vilken typ av bröllopsgäst är du?". På sista lappen fick gästerna själva räkna ut om de hade flest A, B, eller C och då läsa vilken typ de var. Då behövde ingen rätta alla lappar.
Ibland tror jag dock att man underskattar sina gäster och "daddar" dom lite väl mycket med ett alltför fullspäckat program. De kan nog roa sig själva ganska bra genom att hälsa på kusin Arne som de inte träffat på snart ett år, eller prata med sin bordsgranne som de upptäckt också tycker om Elvis och ketchup, eller så vill de hinna få sin minut att lyckönska brudparet på och någon kanske vill hinna smita ut och ringa barnvakten osv :)