• emelie och Jonas

Riktiga glas VS plastglas

Har funderat på det här med glas.
    Till middagen är det en självklarhet med riktiga glas, men sen när det blir mest fest å i baren...?

Tänkte ett tag att man skulle få märka sitt glas så man har koll på det under hela kvällen, men då sitter det klisterlappar som ska tas bort innan diskning på alla glas, plus att om de vill byta dryck, så ska de kansk ebyta glas?

Tar man plast, är det ju mer praktisk, bara att slänga sen, men känns inte lika lyxigt.
    Och det lär ju gå åt massa om alla tar nya glas hela tiden?

Tips och ideer?

• Svar på tråden Riktiga glas VS plastglas
  • Chicita

Vi hade riktiga glas på kvällen. Ca 50% mer glas än vad vi hade gäster.
    Vi köpte billiga glas på IKEA, och när kvällen var över så gav vi bort massor med glas till de som hade hjälpt oss. De flesta tog samma glas igen, men det fanns alltså möjlighet att köra en omgång i disken nån gång till de som ville byta dryck.

• Pyttsan

Rösta för riktiga! 

Vi har en festuppsättning på 50glas och på våra fester har vi kört olika varianter.

Små fester:  jag har en liten påse med olika färges sidenbandssnuttar=alla de där sidenbanden som man klipper av tröjor när de är nya och hänger på galge. Varje person får ett band och kommer ihåg vilken färg som var deras. 

Större fester: klänypor i trä som gjorts personliga genom att vi limmat på en liten fin sten, legobit, målat dem osv. Sen skriver man namnet på gästen på klädnypan. Dessa kan användas både som bordsplaceringskort och senare sätter man sin klädnypa på glasets fot, så vet man vilket glas som är ens eget.

Du hittar säkert på nåt smidigt! Riktiga glas är SÅÅÅÅÅ mycket trevligare och mer miljövänligt! 

• emelie och Jonas

Jo vinglasen är ju lätta att märka, med en ring /snöre eller liknande runt foten, men ölglas då om de saknar fot?
    Vill inte ha en klänypa sticka rakt upp på glasets kant kanske?

• msafr05

Jag tycker med riktiga! Ikeas billiga kostar samma som rustas "plastvinglas", vi håller på och köper på oss lite pö om pö.. Vinglas och champagneglas till ca 100 gäster, Sen märker vi vinglasen men håller de inte reda på sitt glas får de ett billigt "ölplastglas" i baren. Vi tänkte skriva en påminnelse om glaset i festhäftet, ifall nån läser där ;)

• Pyttsan

Vi har kört på standard rödvinsglas som allroundglas till allt: vitt, rött, vatten, läsk, öl, cider, mousserande. 

Tycker fortfarande att det är 100 gånger trevligare att dricka öl ur ett vinglas än ur ett plastglas och att dricka vin ur plastglas är verkligt osexigt.

Men det är såklart min åsikt, och det är ju inte så att jag skulle gå hem, bara för att drickan serveras ur plastglas! Glad 

• Chicita

Eftersom vi hade medeltidstema och dom redan fått tillbringa hela gästabudet med att dricka (vad dom än drack) ur keramikkrus. Så fortsatte vi med glas som var lite lika krusen i sin utformning.... Lite små för öl och drinkar och lite stora för vin. Men sköna att hålla i och goda att dricka ur Glad

En bit frystejp och en penna kan funka om man inte har något annat bra sätt. Låt gästen skriva sitt namn och klistra fast lappen på glaset om dom ska behålla samma.
    Som sagt, vi köpte lite extra så vi kunde diska emellanåt även om dom flesta använde samma glas

• drömmer

Vi kommer ha riktiga glas vid middagen, och då ha bordsplaceringsetiketten på glaset, runt foten. Alla kommer få vinglas.... Däremot kommer vi köra med lite finare plastglas senare till drinkarna, men det kommer fortfarande finnas vinglas till de som dricker vin för jag håller med om att det är vidrigt att dricka vin ur plastglas .

Svar på tråden Riktiga glas VS plastglas