• 20110920

Vad är viktigast - i val av fotograf?

Hejsan!

Som flera här på forumet kanske redan känner till så jobbar jag som fotograf i Skåne och södra Halland och tänkte nu fråga er, blivande brudpar, vad som är viktigast i val av fotograf för den stora dagen.

Jag känner till att tips från vänner och bekanta väger tungt, men hur tungt egentligen? Litar ni blindt på vänner eller ni söker runt själva också?

Har också förstått att priset spelar roll (som när som helst annars Tungan ute). Väljer ni hellre en oerfaren fotograf som tar väldigt lite betalt (typ en hobbyfotograf som är med er hela dagen för 1000:- ) eller en proffsfotograf som kanske gör samma grej för 10.000:- ?

Föredrar ni färdiga paket eller ni vill skräddarsy er fotografering själva?

Vilka bilder är viktigast för er? Förberedelser, fest, ögonblicksbilder, klassiska porträttbilder, själva vigseln m.m.

Hur föredrar ni bilderna levererade? Framkallade i stora format för t.ex. tavlor, album, bildspel på skiva, bilder på skiva o.s.v.

Väldigt nyfiken på era funderingar, berätta gärna!

/Fotograf Lotta Johansson

• Svar på tråden Vad är viktigast - i val av fotograf?
  • JesFre

För våran del är det mycket priset, så klart. Men vad man får för priset. Så en profsfotograf som tar en "rimlig" summa känns mer rätt än en hobbyfotograf (om man inte känner denna personligen och vet hur personen är)

Men sen är det faktiskt själva bilderna/filerna Hur många bilder får vi, får vi alla bilder elelr kommer vi få en liten del av bilderna medans resten är fotografens. Vi kommer inte vilja att alla bilder är tillfixade.

Sen vill vi gärna ha bilderna på skiva för att det är så roligt att göra egna album. Har inget som hellst behov av en fotobok. Vist någon förstorning är kul men har man fri tillgång till bilderna kan man ju faktiskt förstora senare själv. 

Men om vi hittar en sådan fotograf är en helt annan fråga. 

• daniiel

Eftersom vi hade extremt tight budget, så vägde såklart priset tungt. Hade vi anlitat en fotograf för 10.000kr, så hade vi fått skippa ringar, kläder, bröllopstårta, buketter och sådant och vad hade det då blivit för kul med att ha bröllopet och bilderna?

Jag letade runt själv och hittade av en slump en annons från en ung tjej som fått som sommarjobb via vår kommun att starta ett eget företag. Eftersom hon är väldigt fotointresserad och går en mediautbildning i gymnasiet, så var det självklart för henne att det var fotografering hon skulle hålla på med under sommaren.

Vi resonerade som så att vi ville ha många bilder och bättre bilder än vad mamma tar med deras lilla digitalkamera. Så länge det var bättre än så, så var vi nöjda.

För en väldigt billig peng var tjejen med oss under vigseln, sedan för fotografering av oss och brudföljet (drygt en timma) och sedan fotade hon under festen när gästerna anlände och senare vi, under brådskålen och när vi satte oss till bords. Från ca 12.00 - 19.00, så ca 7 timmar. Hon ville själv vara med längre, men jag tyckte inte det behövdes, dels för att jag gärna gör mig iordning ifred och dels för att priset var så pass lågt, så vi ville inte att hon skulle behöva jobba jättelänge. Hon var med länge nog.

Vi fick ca 60-70 redigerade bilder och alla nästan 700 bilder oredigerade. Det var precis vad vi ville. Ha många bilder. Jag vet att vissa tycker det räcker med 15 supervackra och redigerade bilder, men vi ville hellre ha 500 bilder av när vi står och blundar och gör konstiga miner och från flera olika vinklar i kyrkan osv.

Precis som med det mesta, så har man olika önskemål och förutsättningar även när det gäller fotograf och jag ser inget fel i det. Jag tycker det är bra att det finns många olika alternativ att välja på. Oavsett om man anlitar en fotograf för 20 000kr eller låter moster Greta fota, så är ju huvudsaken att man känner sig nöjd med valet.

• daniiel

Och just ja, vi fick våra bilder på skivor. Det bästa alternativet tycker jag. Då får man själv bestämma sedan om man vill göra förstoringar, fotoböcker och liknande och kan själv välja vilken/vilka bilder.

Svar på tråden Vad är viktigast - i val av fotograf?