• Anonym (mitt namn är...)

Vad ska vi heta?

Jag och sambon har bott ihop länge och varit tillsammans ännu längre. Att vi ska gifta oss har vi vetat länge och vi vill ha ett äktenskap. Men VAD ska vi heta? Vi vill absolut ha gemensamt efternamn!

Jag heter ett oerhört vanligt svenskt (fult) namn som inte passar med någon i familjens förnamn egentligen. Jag vill inte ha "mitt" namn hela livet och han hatar detta "vanliga" namn,

Han heter ett extremt svårt "påhittat" efternamn som hans farfar skaffade när han själv fick barn. Det är alltså bara hans farfar, pappa, mamma, farbror, farbrors fru och deras barn som heter detta namn. Det är visserligen svenskt men mycket svåruttalat och vart vi än kommer måste han bokstavera sitt namn, ibland flera gånger. Både sambon och sonen har talfel och kan inte säga bokstaven "R". Detta namn innehåller flera "R". Jag vill inte behöva stava mitt namn vart jag än kommer och dessutom är denna släkten känd inom en viss branch och vill inte behöva förklara mig vart jag än kommer. Dom är inte heller jätteglada över att jag tar namnet (konstigt eftersom vi har varit tillsammans MÅNGA år och har barn tillsammans, dom borde ju veta att det kan hända om man gifter sig)

Blandar man våra efternamn får man ett superfint enkelt uttalat, men ändå annorlunda namn. Tyvärr är det redan ett etablerat namn i sverige och skatteverket kommer då ge avslag till vår förfrågan.

Hur hittar man på ett namn? Kollat på rpv:s hemsida (eller vad det nu heter, kommer inte ihåg just i detta nu) men det känns som jättekonstiga namn och inte alls som oss.

Ni som hittade på egna efternamn. Hur kom ni fram till det?

Några andra förslag?

• Svar på tråden Vad ska vi heta?
  • HaLiAn

Låter inte lätt det där!

Finns det inget namn bakåt i släkten ni vill ha?

Vi kommer ta min sambos mormors flicknamn eftersom vi båda har väldigt tråkiga svenska efternamn.

Lycka till!

• Sebastiána
    HaLiAn skrev 2012-01-29 17:42:10 följande:

Låter inte lätt det där!

Finns det inget namn bakåt i släkten ni vill ha?

Vi kommer ta min sambos mormors flicknamn eftersom vi båda har väldigt tråkiga svenska efternamn.

Lycka till!

Tänkte detsamma. Jag har ett jättefint namn i släkten, men vi bestämde ändå oss för att ha kvar våra namn som de är.
Svar på tråden Vad ska vi heta?