• Ekinaj

Brollop i Falun

Hej!
    Vi ska gifta oss i borjan av januari nasta ar i Falun. Vi bor dock i utlandet och har svart att aka och titta pa olika lokaler. Ar det nagon som har bra forslag pa festlokaler i och runt omkring Falun. Vi kan eventuellt aven tanka oss Borlange och Tallberg. 

Vi vill helst ha enbart lokal dar vi kan ordna med mat och dryck sjalva/catering. Eftersom vi kommer att ha en hel del gaster fran utlandet dar sa ar vi aven oppna till stallen dar det finns boende i narheten, eller om det finns nagot mindre hotell med festlokal.  

Som sagt alla forslag ar valkomna!

Tack pa forhand!

• Svar på tråden Brollop i Falun
  • Ekinaj
    EA83 skrev 2012-02-08 19:18:27 följande:

Vi höll festen i Tibble bystuga (Leksand) och Moskogen stog för cateringen, det var supersmidigt!

www.moskogen.com/

tibble-lycka.se/

Det finns några bilder under mina forumbilder på hur dukningen såg ut för oss, vill du ha fler bilder så kan jag nog skrammla fram några! =)

EA83: Ah vad bra! VI har faktiskt funderat just pa den stugan! Den verkar vara tillrackligt stor for antalet gaster vi planerar pa att ha och trevlig. 

Vi kikar bara pa boende eftersom ingen av vara gaster bor runt Siljan. Vi har pratat med Green Hotel i Tallberg men funderar nu pa kanske ett hotell i Leksand. Moskogen verkar ju ocksa bra! Stod de alltsa for cateringen? Hur mycket kostade det per person? Var maten bra?

Hur gjorde ni med transport till och fran hotellet?

Pa bilderna fran stugan sag det ut att vara ett stort rum dar nere. Vi kommer antagligen att ha en del barn pa brollopet och behover ett extra rum for dem att leka och sova i. SKulle de passa tror du?

DU far hemskt garna skicka lite kort!!! Det skulle vara jatte kul. VI bor ju som sagt i Australien och har ingen mojlighet att sjalva aka och titta pa stugan! Jag kikade pa din profil och  era dekorationer var jatte fina! Ar det enklast om jag ger dig min email sa kan du emaila korten?? Tack igen for infon!
  • EA83

Inboxa mig din mail så ska jag se till att leta på lite bilder =)

Svarar på frågorna senare då jag strax ska iväg och måste förbereda mig.

• TheD
    Ekinaj skrev 2012-02-11 09:16:05 följande:
    TheD: Jag tror tyvarr att jag skulle associera Grand for mycket med lordagskvallar fran gymnasietiden men tack anda for ett bra tips!!! : ) 

Eh...inte för jag vet hur.. men då är man i Lustgården iaf. Finare lokal har jag svårt att tänka mig att hitta :) I Falun dvs...
  • Ekinaj
    TheD skrev 2012-02-11 21:21:05 följande:
    Eh...inte för jag vet hur.. men då är man i Lustgården iaf. Finare lokal har jag svårt att tänka mig att hitta :) I Falun dvs...
    Lustgarden vet jag inte vad det ar for lokal. Det ar sakert jatte fint! : ) Nar jag tanker pa Grand tanker jag pa nattklubben (som sedan blev Harris). : ) 
  • EA83

Nu Ekinaj har du massor av bilder i din mail, bilder jag tog inför planeringen av dukning... =)

Tibblebystuga var typ det enda jag hittade som var stort nog för uppåt en 100 gäster...

Maten från Moskogen var underbar, vi hade förrätt och varmrätt från demt. Vi betalade 360:- per kuvert, Skummig blomkålssoppa med kallrökt lax och färsk ost som förrätt och Grillad oxfilé med trattkantareller och smörkokt lök och färsk timjan samt rostad tomat och portvinssky serveras med rotfrukts gratäng till varmrätt.

Vi ringde taxibolaget som kör i Leksand och sa ungefär hur många som kommer vilja åka taxi från tibble till hotellet med start ett visst klockslag sen kom taxibilarna och skjutsade alla =) Tror även det finns nått boende att ordna i tibble, det kan du fråga hon som hyr ut bystugan =)

rummet nere passar perfekt för lek och barnsovning. barnvakt kan behövas så det är ganska undanskymt från övervåningen.

• Ekinaj
    EA83 skrev 2012-02-12 22:24:42 följande:

Nu Ekinaj har du massor av bilder i din mail, bilder jag tog inför planeringen av dukning... =)

Tibblebystuga var typ det enda jag hittade som var stort nog för uppåt en 100 gäster...

Maten från Moskogen var underbar, vi hade förrätt och varmrätt från demt. Vi betalade 360:- per kuvert, Skummig blomkålssoppa med kallrökt lax och färsk ost som förrätt och Grillad oxfilé med trattkantareller och smörkokt lök och färsk timjan samt rostad tomat och portvinssky serveras med rotfrukts gratäng till varmrätt.

Vi ringde taxibolaget som kör i Leksand och sa ungefär hur många som kommer vilja åka taxi från tibble till hotellet med start ett visst klockslag sen kom taxibilarna och skjutsade alla =) Tror även det finns nått boende att ordna i tibble, det kan du fråga hon som hyr ut bystugan =)

rummet nere passar perfekt för lek och barnsovning. barnvakt kan behövas så det är ganska undanskymt från övervåningen.

TACK sa hemskt mycket for alla korten och infon!!! Det ser ut som stugan skulle passa oss alldeles utmarkt!!! Jag vantar just nu pa att fa lite prisuppgifter fran nagra hotell sa vi kan bestamma oss var vi ska bo. Men det lutar at att det blir i Leksand istallet for Tallberg och Moskogen verkar ju toppen! Bodde aven ni pa Moskogen?
    Eftersom vi har gaster fran utlandet kommer vi nog att bli pa hotellet i nagra dagar och visa folk omgivningarna sa jag kikar pa vilket hotell kan ge oss ett bra erbjudande.

Ett par till fragor (om du inte har nagot emot det.. )

Hur tog folk sig till lokalen?
    Vi har flera vanner (aven oss sjalva) med sma barn sa taxi kan bli svart i och med barnstolar men funderar pa att hyra en buss istallet.

Ordnade Moskogen med personal? Var det inkluderat i 360kr per person?

Var hade ni vigseln? Vi vill inte ha ett kyrkobrollop och maste hitta ett annat alternativ. Nagra av hotellen vet jag kan ha det dar. 

Tack igen for ALL hjalp!!!! Det ar verkligen uppskattat av oss har pa andra sidan klotet!!!!
  • Ekinaj
    EA83 skrev 2012-02-12 22:24:42 följande:

Jo en grej till…. Blir det Tibble sa ar vi absolut intresserade av att hyra dukar och stollakan! : ) 
  • SandraM

Rankhyttan i Falun finns ju. Främby Udde också men tror att någon redan har tipsat om det. Sen beror det kanske på hur stprt bröllop ni har för det kan vara svårt att hitta egna lokaler. Vi har abonnerat gamla staber (vi har ett bröllop på ca 100 pers) men en bit utanför finns det en bygdegård, Vika Sundet. Men då får ni nog tyvärr hyra även bord och stolar om ni ska ha mer än 40 pers.

• Ekinaj
    SandraM skrev 2012-02-13 10:16:28 följande:
    Rankhyttan i Falun finns ju. Främby Udde också men tror att någon redan har tipsat om det. Sen beror det kanske på hur stprt bröllop ni har för det kan vara svårt att hitta egna lokaler. Vi har abonnerat gamla staber (vi har ett bröllop på ca 100 pers) men en bit utanför finns det en bygdegård, Vika Sundet. Men då får ni nog tyvärr hyra även bord och stolar om ni ska ha mer än 40 pers.
    Jag emailade bade Rankhyttan och Framby for ca 5 veckor sedan. Rankhyttan emailade tillbaka efter ca 2 veckor men hade inte svarat pa mina fragor utan istallet bara bifogat nagra dokument varav ett par verkade halvklara. Framby Udde har inte ens svarat. Men har hort av nagon annan att man maste kopa bade mat och dryck genom dem sa det blir nog inte aktuellt anda. 

Ligger Vika sundet i VIka?  
  • EA83

Hej igen!

Vi bodde på Moskogen och som sagt även många av våra gäster, vi fick ca 30% rabatt på boendet för alla våra gäster, vilket var väldigt snällt tycker jag! =) Hotelstugorna är väldigt dalaaktiga, med en dalahäst som nyckelring =)

För 360:- per person var det 2 kockar som såg till att maten kom på tallrikarna och sen hade vi själva ordnat med serveringspersonal. Moskogen kan även ordna med serveringspersonal, priser finns på moskogen.com

Gästerna tog bilen/samåkte till festen och sen hämtades bilarna dagen efter då vi hade paketöppning då. Vi funderade på buss fast då till Borlänge, så jag vet att man kan ringa dalatrafik och få ett telefonnummer till företaget som kör deras bussar för att få reda på vad det kostar att abbonera buss. Det var rätt humana priser jag för mig..

Vi vigde oss kyrkligt, men bara man har en vigselförättare kan man väl hålla vigseln vart som? Iofs om det var vinter så blir det lätt kallt att vara utomhus..

Fråga gärna mer om du vill och svara jag inte här får du maila mig, mailen kollar jag ständigt ;)

• TheD
    Ekinaj skrev 2012-02-12 13:38:12 följande:
    Lustgarden vet jag inte vad det ar for lokal. Det ar sakert jatte fint! : ) Nar jag tanker pa Grand tanker jag pa nattklubben (som sedan blev Harris). : )

Harry's finns ju inte kvar sen...nu när det är.

Lustgården är en stor K-märkt sal där studenterna har studentmiddagen.

• SandraM
    Ekinaj skrev 2012-02-14 05:18:49 följande:
    Jag emailade bade Rankhyttan och Framby for ca 5 veckor sedan. Rankhyttan emailade tillbaka efter ca 2 veckor men hade inte svarat pa mina fragor utan istallet bara bifogat nagra dokument varav ett par verkade halvklara. Framby Udde har inte ens svarat. Men har hort av nagon annan att man maste kopa bade mat och dryck genom dem sa det blir nog inte aktuellt anda.

Ligger Vika sundet i VIka?
    Ja, i Vika, bortanför kyrkan.
  • Ekinaj
    EA83 skrev 2012-02-14 12:54:48 följande:

Hej igen!

Vi bodde på Moskogen och som sagt även många av våra gäster, vi fick ca 30% rabatt på boendet för alla våra gäster, vilket var väldigt snällt tycker jag! =) Hotelstugorna är väldigt dalaaktiga, med en dalahäst som nyckelring =)

För 360:- per person var det 2 kockar som såg till att maten kom på tallrikarna och sen hade vi själva ordnat med serveringspersonal. Moskogen kan även ordna med serveringspersonal, priser finns på moskogen.com

Gästerna tog bilen/samåkte till festen och sen hämtades bilarna dagen efter då vi hade paketöppning då. Vi funderade på buss fast då till Borlänge, så jag vet att man kan ringa dalatrafik och få ett telefonnummer till företaget som kör deras bussar för att få reda på vad det kostar att abbonera buss. Det var rätt humana priser jag för mig..

Vi vigde oss kyrkligt, men bara man har en vigselförättare kan man väl hålla vigseln vart som? Iofs om det var vinter så blir det lätt kallt att vara utomhus..

Fråga gärna mer om du vill och svara jag inte här får du maila mig, mailen kollar jag ständigt ;)

Nu har jag varit i kontakt med Moskogen. Jag har aven pratat med Korstappans herrgard (som ser jatte fint ut), men tyvarr nastan dubbelt sa dyrt som Moskogen sa det blir nog Moskogen anda. Hittade aven campingen (Strand nagot) som har en massa stugor. Ska kika lite mer pa deras hemsida.

360 kronor ar ju ett valdigt bra pris, vi far se vad de erbjuder oss.

Tack for att du staller upp och svarar pa fragor! Det uppskattas verkligen! Svart att planera brollop nar man ar sa langt bort! : ) 

• Ekinaj
    SandraM skrev 2012-02-14 20:05:52 följande:
    Ja, i Vika, bortanför kyrkan.
    ok. Jag tror att vi nastan har bestamt oss for Leksand nu men ska anda kolla upp Vika. Det ar fint dar ute! Jag emailade Rankhyttan for att se om de hyr ut bara boende. Men de har hittils varit valdigt sega med att svara tyvarr. 
  • EA83
    Ekinaj skrev 2012-02-15 14:57:31 följande:
    Nu har jag varit i kontakt med Moskogen. Jag har aven pratat med Korstappans herrgard (som ser jatte fint ut), men tyvarr nastan dubbelt sa dyrt som Moskogen sa det blir nog Moskogen anda. Hittade aven campingen (Strand nagot) som har en massa stugor. Ska kika lite mer pa deras hemsida.

360 kronor ar ju ett valdigt bra pris, vi far se vad de erbjuder oss.

Tack for att du staller upp och svarar pa fragor! Det uppskattas verkligen! Svart att planera brollop nar man ar sa langt bort! : )

Det är bara roligt att kunna vara till någon hjälp! =) Anders på Moskogen är snabb på att svara på mail, tror aldrig jag väntade över en vecka med svar =)

LYCKA TILL! =)

• Ekinaj
    EA83 skrev 2012-02-16 21:21:00 följande:

Det är bara roligt att kunna vara till någon hjälp! =) Anders på Moskogen är snabb på att svara på mail, tror aldrig jag väntade över en vecka med svar =)

LYCKA TILL! =)

Nej jag har markt det! Jatte bra. Andra stallen daremot som Framby Udde och Toppstugan i Romme har inte brytt sig om att svarat och nagra andra stallen tog flera veckor pa sig pa att svara. 

Jag ska skicka ut mina foraldrar for att ta sig en titt men det lutar nu mot att det blir TIbble och Moskogen. Ska bara hitta en plats att ha vigseln pa. Kyrkar hade varit jatte fin men ingen av oss ar religios sa vi har uteslutit ett kyrkobrollop. 

Jag fragade Anders, pa Moskogen, om de hade nagon passande lokal och han skrev sahar:

Vigsel kanske vi skulle kunna ha i vår stora konferenslokal eller i våran gillestuga där det finns en öppenspis.

Har du sett gillestugan eller konferans lokalen? Isafall vad tyckte du?
  • EA83

Jag har tyvärr inte dett de lokalerna. Men de flesta ställena kan man ju piffa till så de blir mysiga =)

Toppstugan fick jag inte heller svar från, så dåligt!! Jag frågade off season och jag antog att det var därför de inte svarade, att de inte jobbade då, men nu är det ju säsong, så de är väl bara lata!! :(

• Ekinaj
    EA83 skrev 2012-02-19 13:24:18 följande:

Jag har tyvärr inte dett de lokalerna. Men de flesta ställena kan man ju piffa till så de blir mysiga =)

Toppstugan fick jag inte heller svar från, så dåligt!! Jag frågade off season och jag antog att det var därför de inte svarade, att de inte jobbade då, men nu är det ju säsong, så de är väl bara lata!! :(

Ja skumt att de inte hort av sig tycker jag. Trodde att hotell och restauranger skulle skicka ivag email med sin trevligaste ton nar det vaskades brollop eftersom det oftast innebar klirr i kassan. : ) 

Nu har mina foraldrar varit pa Tibble och det ser jatte bra ut. Kvinnan som visade dem runt namnde att nagon sytt stolfodral med roda rosetter (gissar pa att det var du hon pratade om). : )

VI har nastan bestamt oss for Tibble nu ska bara kolla med hotellet. Troligtvis Moskogen eller Korstappan.

Blir det Tibble kommer vi antagligen att vara intresserade av att hyra dina stolfodral om du vill hyra ut dem!

Svar på tråden Brollop i Falun