• blonda häxan

Pinsam svärmor

Gud, min blivande var hos sin mor i dag och höll på att få en chock när hon river upp en bild på en klänning ala askungemodell... Som hon köpt i icke diskret grönt blankt tyg, mönster och skickat till en sömmerska. Hm... Vi ska ha 100gäster och fri klädkod. Kommer med all säkerhet bli ledig klädsel med andra ord, våra vänner är inte den typen som har kostym och festblåsor, mcfolk och annat löst folk ha,ha... Borde anat oråd när dottern sa att farmor skulle dra ner på blinget i klänningen hon skulle ha för att man får inte överglänsa bruden som hon sa

Stackars sambon, farmor kommer sticka ut en del eftersom vi tror att hon är den enda förutom brudföljet som kommer bära den här typen av klänning. Vi har inte hjärta att säga det till henne... Sambon sa att han struntar i det men jag tycker det kommer bli så pinsamt. Har ni varit med om nått liknande?

• Svar på tråden Pinsam svärmor
  • Aniara4

Äh, var och en får väl skämmas för sig själv! Så länge hon är medveten om att de andra gästerna kommer att ha en annan klädnivå är det väl upp till henne om hon vill välja att överklä sig. Ni har ju sagt fri klädsel, då är det ju fritt fram att komma i galablåsa om man vill!

• Chicita

Om ni inte har satt någon klädkod så betyder det egentligen frack. Så hon gör ju faktiskt rätt i den aspekten Flört

Ni kanske lite diskret skulle diskutera klädkoden inför henne typ "benny undrade om det var ok att ha jeans och kavaj och jag sa ja eftersom vi sagt att dom inte behövde följa någon speciell klädkod. Var det ok med dig älskling?"

• blonda häxan

Skrev, (klädsel: valfri )hoppas jag inte klantat till det nu... Känns bara så pinsamt om hon blir den enda. Farmor är inte heller den typen så jag tror att det här är säkert en av de få gånger hon kan ta ut svängarna, kanske kul men lite i överkant tyvärr. Rädd att hon blir ganska malplacerad, men det känns sent och bromsa nu när klänningen redan ligger för sömnad. Tom tioåringen som var med till henne och såg bilden sa att farmor kommer skämma ut sig. Känner att det inte ligger på mitt bord att prata om det med henne utan att stöta mig. Sambon är mer hård än jag och ordagrant var det " Äh, det är hon som får skämmas"

• Chicita

Låt henne klä upp sig då om hon vill.
    Om inte annat så visar det ju att hon satsar på erat bröllop Glad

• Aniara4

Jag tycker det viktigaste är att hon verkligen har förstått att andra kommer att ha enklare klädsel. Om hon vet det, och ändå känner att hon vill ha en riktigt tjusig klänning, så är det väl upp till henne. Om du är det minsta osäker på att hon har uppfattat hur de flesta kommer att välja att klä sig så tycker jag du eller blivande maken ska prata med henne. OM det är så att hon inte riktigt har förstått hur mycket hon kommer att sticka ut är det ju ändå bättre att bromsa när klänningen är beställd (kanske kan hon få sömmerskan att göra om den så den blir lite enklare?) än när hon kommer till bröllopet med klänningen på sig!

• Marylojs

Det är just det här som är bekymret med icke vedertagna klädkoder. Jag velar själv mellan kavaj eller sommarfin, men det lutar åt kavaj just pga detta. Får väl skriva någon notis på hemsidan om att det är helt ok med udda kavaj eller snygg skjorta eller vad man nu vill ha på sig.

• Dejli

Ja, det är ju sånt man får räkna med om man inte sätter någon klädkod öht. Det är ju lite därför det är bra att ha någon sorts kod (även om den är hemsnickrad, bara gästerna förstår den). Den är ju inte till för att värdarna ska få gästerna att dansa efter deras pipa, utan för att gästerna ska känna sig bekväma och slippa att komma över-/underklädda.

Om svärmor inte kommer bry sig, låt henne klä upp sig. Hon har ju uppenbarligen ansträngt sig, och om man inte får klä upp sig ordentligt på sitt barns bröllop, när ska man då klä upp sig ;)

Svar på tråden Pinsam svärmor