• Fröken fantastisk

    Vara hemligt gifta - Går det?

    Jag och min sambo har varit ett par länge och har både barn och hela baletten ihop. Vi vill gifta oss... NU! Men i dagsläget har vi inte råd med en stor fin fest men vi båda vill ha ett äktenskap och vi vill vara GIFTA! Vi vill ha det juridiska som stöttar oss, och känslan att vara "en riktig" familj. Vi vill ha ett äktenskap

    Jag är idag hemma med sonen och kommer vara hemma cirka ett år till. Under den här tiden har vi planerat noga att vi hellre vill ha tid än pengar så att säga och kommer därför inte ha råd att lägga ut ca 70.000 på ca 18 månader. Men vi vill ju gifta oss NU!

    Kan man gifta sig "nu" dvs snart på rådhuset (kyrkligt är inget alternativ) och ha festen nästa sommar? Är det möjligt att hålla sig från att berätta så länge? Är det praktiskt möjligt? Måste man säga till att man byter namn på våra jobb? Måste man byta namn på dörren? Byta all legitimation? Kan man göra namnbytet senare? Kan det "läcka" ut på något sätt?

    Och självklart KAN vi vänta men för min m2b (så kul att säga) är det skitviktigt att vara gift men jag vill inte "bara" gifta mig, tycker att det här är min stora fest, min enda chans att glänsa ordentligt.

    Vad tycker ni? Förslag? Någon som vart "hemligt" gift? Någon som tycker det är en skitdålig idé?

    Andra alternativ?

    Tacksam för all hjälp vi får!

  • Svar på tråden Vara hemligt gifta - Går det?
  • daniiel

    Ni behöver inte byta efternamn, men det kommer ju uppdateras överallt att ni är gifta. Det är väl dock inget era familjer och vänner nödvändigtvis behöver se.

    Ni skulle ju dock kunna gifta er nu och förnya era löften om ett år och i samband med det ha en fest :) Då behöver ni inte dölja att ni är gifta. Det behöver ni inte göra om ni bara har en fest nästa sommar heller iofs. Eller ha en fest nu, men inte spendera 70 000kr på den. Man kan få mycket för betydligt mindre summor.


  • Fröken fantastisk
    daniiel skrev 2012-01-27 21:31:26 följande:
    Ni behöver inte byta efternamn, men det kommer ju uppdateras överallt att ni är gifta. Det är väl dock inget era familjer och vänner nödvändigtvis behöver se.

    Ni skulle ju dock kunna gifta er nu och förnya era löften om ett år och i samband med det ha en fest :) Då behöver ni inte dölja att ni är gifta. Det behöver ni inte göra om ni bara har en fest nästa sommar heller iofs. Eller ha en fest nu, men inte spendera 70 000kr på den. Man kan få mycket för betydligt mindre summor.
    Vi vill ha gemensamt efternamn, tveklöst :D

    Absolut, har en riktigt bra budget på 15.000 inkl ringar och hotell-bröllopsnatt och då är det en fin fest med dock lite mindre folk och allt mat och dessert hemlagad. Men vi har inte 15.000 heller just nu och skulle kanske tidigast få ihop det till senhösten eller tidig vinter... men jag vill ju så gärna ha sommarbröllop (egentligen). Och måste vi vänta 9-10 månader känns det som om vi kan vänta 18 också och lägga precis så mycket vi vill på bröllopet. Åh, vad svårt det blev nu

    (dagens i-landsproblem)
  • wiii

    Byter någon av er namn så byts det automatiskt på många ställen, man blir tvungen att fixa ny legitimation, bankkort kommer hem nya, och brev från bank och en hel del andra ställen kommer hem adresserat med nya efternamnet.

  • daniiel
    Fröken fantastisk skrev 2012-01-27 21:35:35 följande:
    Vi vill ha gemensamt efternamn, tveklöst :D

    Absolut, har en riktigt bra budget på 15.000 inkl ringar och hotell-bröllopsnatt och då är det en fin fest med dock lite mindre folk och allt mat och dessert hemlagad. Men vi har inte 15.000 heller just nu och skulle kanske tidigast få ihop det till senhösten eller tidig vinter... men jag vill ju så gärna ha sommarbröllop (egentligen). Och måste vi vänta 9-10 månader känns det som om vi kan vänta 18 också och lägga precis så mycket vi vill på bröllopet. Åh, vad svårt det blev nu

    (dagens i-landsproblem)
    Ja, det förstår jag, men man behöver inte byta i samband med vigseln menade jag. Ni kan ha kvar varsitt efternamn fram till nästa sommar och byta då om ni vill hålla det lite mer hemligt.

    Egentligen har ni ju bara tre val. Gifta er nu och ha festen nästa sommar, oavsett om ni lyckas hålla det hemligt eller inte. Vänta med att gifta er till nästa sommar. Ha en fest nu och rätta er efter er budget.
  • Jane

    Jag gifte mig borgligt för 2 år sedan, inkomsterna var minimala, så vi la inte ner mycket pengar på vigseln. Jag köpte en lite finare klänning från Gina Tricot och min man köpte en fin skjorta på H&M och resten hade vi hemma. Efter det valde vi att ha en liten middag hemma med närmsta släkten (och såg det som en förlovningsfest istället för en vigsel). Jag bytte efternamn i samband med det.

    Nu ska vi ha ett riktigt kyrkobröllop i sommar när vi har mer pengar och kommer bjuda mer gäster. Vi har dock inte undanhållit att vi är gifta, men folk ser ändå fram emot bröllopet , likaså vi.
    Så jag tror inte det spelar någon roll om ni håller den borgliga vigseln hemlig för att göra festen senare.

    Men en idé jag fick upp i huvudet nu... du sa att 15 000:- räcker som budget för ert bröllop om det ska hållas i sommar? Kan ni kanske inte be närmsta familjen eller vänner att bidra med ekonomisk hjälp istället för att köpa present?


  • Dejli

    Jag tycker inte alls det är en dålig idé att gifta sig nu och ha festen sen. Det enda jag tycker är en "skitdålig idé" är om ni inte skulle berätta för era gäster inför den ceremonin/festen att ni redan är gifta och att ni förnyar era löften och vill dela den dagen med nära och kära.

    Jag hade inte brytt mig ett dugg om ifall mina vänner gift sig av praktiska skäl tidigare, men utan något krimskrams runtomkring. Då hade jag förberett mig och planerat möhippa etc precis som att de inte var gifta. Men jag hade INTE uppskattat att behöva upptäcka det på egen hand under tiden, för det är ju inte samma löften etc som läses upp om man redan är gift sedan innan. Det hade blivit väldigt konstigt för mig, och jag hade nog känt mig ganska lurad...

    Ska ni byta namn får ni nog räkna med att det blir offentligt i samband med det... det ändras ju överallt... förutom på körkort och sådant så ändras det ju på hitta.se, birthday.se, ratsit.se och andra ställen där folk kan söka efter adresser och telefonnummer och där uppgifterna hämtas från folkbokföringen. På ratsit.se så syns det ju dessutom om man är gift eller ogift.

    Jag hade nog gått och skrivit på pappret och blivit lagligt gifta, talat om det för folk och i samband med det sagt att ni senare ska ha en ceremoni där ni förnyar era löften och håller en fest för att fira er kärlek. Jag tror inte det är omöjligt att hålla det hemligt, men jag hade nog tyckt det vore jobbigt att vara rädd för att bli upptäckt, för jag vet att många hade blivit besvikna då. Inte för att de inte var bjudna, utan för att man inte berättat.

  • moonlightgirl
    Jane skrev 2012-01-28 10:25:18 följande:
    Jag gifte mig borgligt för 2 år sedan, inkomsterna var minimala, så vi la inte ner mycket pengar på vigseln. Jag köpte en lite finare klänning från Gina Tricot och min man köpte en fin skjorta på H&M och resten hade vi hemma. Efter det valde vi att ha en liten middag hemma med närmsta släkten (och såg det som en förlovningsfest istället för en vigsel). Jag bytte efternamn i samband med det.

    Nu ska vi ha ett riktigt kyrkobröllop i sommar när vi har mer pengar och kommer bjuda mer gäster. Vi har dock inte undanhållit att vi är gifta, men folk ser ändå fram emot bröllopet , likaså vi.
    Så jag tror inte det spelar någon roll om ni håller den borgliga vigseln hemlig för att göra festen senare.

    Men en idé jag fick upp i huvudet nu... du sa att 15 000:- räcker som budget för ert bröllop om det ska hållas i sommar? Kan ni kanske inte be närmsta familjen eller vänner att bidra med ekonomisk hjälp istället för att köpa present?
    Hej, bara en fundering. Man kan väl inte gifta sig igen om man redan är gift utan då blir det väl en välsignelse eller??
  • brideo

    Klart ni ska gifta er nu eftersom ni båda verkligen vill göra det nu! Jag blir så trött på alla som ska vänta så jädra länge och att allt ska vara så "perfekt" (=läs, stor budget och jättebröllop). En liten vigsel med restaurangmiddag och fint hotell för er två känns som nåt av det mest romantiska man kan göra. Kör på festen om ett år och, som Dejli skrev, ingen kommer tycka det är konstigt. Men...hemlighållandet tror jag dock inte på. Gör det bara och förbered sedan folk på festen nästa sommar. 

    Go girl! Lycka till!  

  • Jane
    moonlightgirl skrev 2012-01-28 11:23:53 följande:
    Hej, bara en fundering. Man kan väl inte gifta sig igen om man redan är gift utan då blir det väl en välsignelse eller??
    japp, vi gifte oss borgligt men såg det som en "förlovning" då jag inte hade brudklänning, fest osv. men det var en vigsel.

    Nu ska vi enligt oss "gifta oss på riktigt", men ja det är ingen riktig vigsel utan en välsignelse :)
  • daniiel
    moonlightgirl skrev 2012-01-28 11:23:53 följande:
    Hej, bara en fundering. Man kan väl inte gifta sig igen om man redan är gift utan då blir det väl en välsignelse eller??
    Man kan förnya sina löften och man kan välja att utforma det i stort sett likadant som en vigsel :)
Svar på tråden Vara hemligt gifta - Går det?