• KirsiLaa

Sova på varsitt håll natten före bröllopsdagen?

Min tärna informerade mig om att det är brukligt att brudparet inte sover ihop natten före bröllopet, utan att bruden istället sover med sina tärnor (inte i samma säng antar jag, utan i samma lägenhet). Har ni hört talas om detta? Det har inte jag, och jag hittade heller inget när jag försökte googla. 

Tycker dock att det var en rolig idé och jag skulle kunna tänka mig att göra så. Ha lite trevligt på kvällen och sedan ha hjälp med fixandet direkt på morgonen.

Sambon tyckte att jag får väl sova borta om jag vill. Det fungerar dock inte  eftersom jag har barnen hos mig då och det blir alldeles för krångligt att packa med allas utstyrsel och nattgrejor. Det skulle vara bättre att sambon sov någon annanstans, kanske hos en av sina marskalkar. Då var det inte längre någon bra idé, han vill inte sova borta. 

Nu blir det ju till att debattera om denna fråga också. Det är rätt tröttsamt att hela tiden behöva övertala honom till saker jag vill göra. Han har satt det i system att vägra sådant som jag föreslår...

Nå, är det så att det är vanligt att sova isär såhär? Ska ni göra det? För om det är något som man brukar göra, så blir det lite lättare. Sambon är nämligen också så att allt ska göras som alla andra gör... ;)  

• Svar på tråden Sova på varsitt håll natten före bröllopsdagen?
  • augustesen

Jag kommer absolut sova utan min blivande kvällen innan, skulle absolut aldrig sova tillsammans kvällen innan för att undvika att jinxa något :p Löjligt men oh well :) Tror dock det är en amerikansk tradition..vet att det finns trådar om det här på BT.

Dock vet jag inte om jag kommer sova borta eller om fästmannen kommer sova borta..beror lite på det ekonomiska. Men jag skulle gärna vilja bo på hotellet där vi ska ha festen och äta middag med tärnorna samt gå på spa kvällen innan. Vi får se hur det blir :)

Men jobbigt om ni inte kan komma överrens om något..vet dock massa som väljer att sova tillsammans kvällen innan men personligen tycker jag det känns mer speciellt att vara separerade ett tag innan vigseln :)

• LinnéaJonathan

Hej!
    Vi ska faktiskt göra så, jag sover hemma hos mina föräldrar där min syster är som är min tärna, vi ska ha lite mys hon och jag med lite fix inför stora dagen! 
    Min sambo vill inte heller sova borta så det blir jag som får flytta på mig men det gör ingenting. Flört 
    Vet inte dock hur vanligt det är, men tycker ni att det är en idé att köra på så gör det!
    Jag känner att det är lite kvalitetstid för mig och min tärna, så jag ser fram emot det! 

• Melton85

Vi ska sova tillsammans, ska ta in på hotell hela helgen(fredag till söndag) Det är dock mer en praktisk sak då vår lägenhet ska lånas ut till mina föräldrar plus några släktingar från Finland, blir billigare att bara boka ett hotellrum för oss än att boka till flera par. Dock ska vi inte göra oss i ordning tillsammans utan efter frukosten så åker ham iväg till en kompis och jag gör mig ordning på hotellet med min tärna. Även om jag från början ville att vi inte skulle sova tillsammans så tror jag detta blir bra också, vi får en mysig kväll tillsammans innan den stora dagen :)

• RiNa

Vi ska oxå sova på vars ett håll. Jag hemma med min tärna och han hos sin syster. Vi ses inte förrän i kyrkan när kyrkklockorna slår (fotografering efter vigseln). Då har man hunnit "sakna" varann lite och byggt upp spänningen för att ses. Så resonerade vi iaf

• Joanna Marie

Vi kommer sova i samma lägenhet fast olika rum. Amerikansk tradition säger att brudparet inte ska se varandra förrän bruden går upp för altaret och det är det vi ska köra på. Mina tärnor sover över i lägenheten och ser till att gummen ger sig av tidigt på morgonen. :)

• Emmisenn

Vi ska också sova på vars ett håll. Jag är inte mycket för traditioner och så men har vissa saker inför bröllopet som bara är ett MÅSTE, sova ifrån varandra och att man fotograferas EFTER vigseln då mannen inte ska se en fråns man kommer in i kyrkan/kapellet och han står och väntar vid altaret ;) Vi har löst "problemet" med barnen med att dem sover hos mormor och morfar ;)

• Odium

Vi kommer också sova på varsitt håll, jag kommer sova hos mamma och kvällen innan binda min bukett med min kompis som ska fixa håret. Han kommer sova hos min bror som är min ringbärare. Brorsan hjälper honom med vad han nu behöver kvällen innan.
    Jag hoppas lite på en spakväll jag med, min mamma är medicinsk fotvårdare, så hon kanske kan tänka sig ställa upp med fotbehandling och ansiktsbehandling=)

• Marylojs

Vi kommer inte sova ifrån varandra, jag sover inget bra utan min älskling, och det sista jag vill är att ha ännu en anledning att sova dåligt natten innan bröllopet. Vi kommer ju också ha fotografering innan vigseln och gå fram till altaret tillsammans, så det gör mig ingenting.

• Chicita

Brukligt och brukligt...
    Det finns ju en gammal tradition som säger att man inte ska ses förrän man möts i kyrkan.
    Det är också där "sista natten med killarna / sista natten i frihet" kommer ifrån.
    Bruden skulle tvagas och göras redo för att kunna ta emot sin nya make på bröllopsnatten, medans han kunde få förlusta sig med någon annan om han ville. Det ansågs ju som bra träning Tungan ute
    Så jag vet inte om jag tycker att det är så romantiskt Flört

Sen har ju det här - som många andra seder - ändrat betydelse med tiden.
    Kollar man på amerikanska filmer så sover man på separata ställen för att sen inte mötas förrän framme vid altaret för att få den där förstagångskänslan Glad

Vi dekorerade lokalen på kvällen innan samt på morgonen innan, och vi gjorde oss i ordning i festlokalen (som ligger i princip vägg i vägg med kyrkan).
    Jag tyckte att det var skönt att vara två "ända in i det sista" så att säga.
    Tryggt att ha honom där vid min sida, precis där han ska vara resten av livet om allt går som det är tänkt Skrattande

• Rosi

Vi kommer sova på ett varsitt håll natten innan när vi ses då står vi där framme. =)

• TheD

En löjlig "tradition" anser jag. Vi sov tillsammans i sviten. Det tyckte vi var självklart :)

• Josefin521

Vedertaget! Gör det hela lite extra spännande också tycker jag. Ska bli superkul att få en kväll/natt samt förberedelser under dagen tillsammans med mina tränor. Blir även extra kul att se min blvande framme vid altaret efter ett dygn i från varandra.

Finns det kanske möjlighet för er att lämna bort barnen över natten eller ammar dem kanske? I sådana fall kan du ju alltid locka med en killkväll för hans del och för din del en härlig spakväll att bara njuta av och samla tankarna.

• Aniara4

Nä, sånt orkade vi inte hålla på med.  Det var tillräckligt mycket logistik ändå med allt som skulle vara på rätt ställe. Och ändå blev jeansen kvar hos frissan så att jag inte hade något att sätta på mig nästa morgon! Obestämd

Vi fick ett sånt där fint ögonblick ändå när vi såg varandra uppklädda och fixade, utanför hotellet där vi skulle ha fotograferingen. Medan jag var hos frissan gjorde han sig i ordning hemma, sen åkte han till hotellet och checkade in och väntade på mig där. När kompisen och jag kom i bilen stod han och väntade utanför hotellentrén i sin kostym och med brudbuketten i handen, det är en bild jag kommer att bära med mig för alltid!

• durrasflikka

Jag ska sova på samma hotell som vi ska spendera bröllopsnatten. En av mina tärnor ska sova där med mig då den andra kommer ha en 6 månaders bebis då som behöver ammas m.m. så är det bättre att mamma och barn sover hemma. =)
    M2b får helt enkelt ta hand om vår son om inte mina föräldrar erbjuder sig helt enkelt.

• Fjärilen

Jag  sover jätte dåligt om inte jag har min prins vid min sida. Och den viktigaste dagen i sitt liv ska man väl så klart dela så mycket som möjligt med sin älskade tycker jag.

• KirsiLaa
    Josefin521 skrev 2012-01-27 22:12:07 följande:

Finns det kanske möjlighet för er att lämna bort barnen över natten eller ammar dem kanske? I sådana fall kan du ju alltid locka med en killkväll för hans del och för din del en härlig spakväll att bara njuta av och samla tankarna.

Jag har stora barn, 11 och 7 år, så det finns ju inga problem på så vis att lämna bort dem över natten. Jag vill dock ha dem hemma eftersom de just på fredagen där kommer hem efter en vecka hos sin pappa. 

Men men, det verkar ju vara lika vanligt att sova isär som att sova ihop. :) 
  • gbg2012

jag ska sova med mina två tärnor på hotel natten innan. Det ligger närmare salongen och ena tärnan och marshalken som ska sova i lägenheten bor inte i stan så detta var praktiskt också. Men vi har tänkt att gå ut och äta hela brudföljet och ev några släktingar kvällen innan.(tidigt)

• Iseika

Min tärna och jag sov tillsammans hemma hos mina föräldrar medan min man och min bror sov ihop här. Eftersom min mamma och jag dekorerade lokalen utan min man som dessutom jobbade sent var det inga logistiska problem att ha det så.

Dessutom säger mina grabbar aldrig nej till en riktigt nördig "dricka cola, spela tv-spel"-kväll, så de njöt i stora drag av att få umgås utan mig  

• Pyttsan

Vi kommer antagligen att sova tillsammans och vakna tillsammans. Möjligen får dottern sova hos mormor så att vi får morgonen tillsammans och bara fokuserar på varandra. Annars har vi familjemys och fixar oss tillsammans.

Vi kommer eventuellt att bli fotade innan vigseln, så då får han ju se mig ändå. Fast han ville faktsikt inte se klänningen på, på bild har han sett den, för jag tycker det är viktigt att vi väljer tillsammans och jag vill ha en klänning som han också tycker att är fin. Glad 

För mig är det inte alls viktigt att hålla mig för mig själv, jag vill tvärtom gärna få tid att fokusera på varandra.  

Svar på tråden Sova på varsitt håll natten före bröllopsdagen?