• Anonym (Fundersam b2b)

Ska jag våga hoppas??

Okej, så här ligger det till...

Jag och min m2b har vart ett par i fyra år...
    Vi har som många andra par haft våra "ups and downs"...

Problemet är att vi för ungefär ett år sedan fick reda på att jag har ADHD...något som jag försökt få svar på i hela mitt liv...

Denna diagnos gör att jag periodvis är ganska mycket i obalans och mår också periodvis mycket dåligt, vilket såklart går ut över min m2b och våran relation.

Nu har vi i alla fall bestämt oss för att vi ska gifta oss till sommaren, och även att vi ska försöka oss på att skaffa ett barn...
    Problemet är bara att jag vet att min m2b egentligen tycker att vi ska vänta med både barn och bröllop, men han säger att "om du är lycklig, så är jag lycklig med".
    Jag har försökt prata med honom upprepade gånger om detta, men jag får alltid samma svar...

Jag vet trots allt att han vill både gifta sig och skaffa barn eftersom att hans föredetta sambo friade till honom åtta gånger och han sa nej varje gång...

Är bara orolig att jag stressar honom in i något han egentligen inte är redo för ännu...

Jag har passerat 30 och har inga barn sedan innan, varför jag känner att jag inte vill vänta, och eftersom jag älskar honom vill jag heller inte vänta hela livet på att få gifta mig med mannen i mina drömmar...

• Svar på tråden Ska jag våga hoppas??
  • Anonym (Fundersam b2b)

Okej, jag hann inte klart helt förut...så nu fortsätter jag här...

Mitt problem nu är följande...

Min m2b har två företag, varav jag arbetar på det ena och han på det andra...det är lågsesong nu vilket gör att det företag som jag arbetar på inte går så bra...eller för att vara exakt det håller på att gå omkull...

Det gör ju som man kan förstå att min sambo är ganska orolig hela tiden...

Bekymret är bara att han inte vill låta mig planera vårat bröllop...
    Vi ska ha ett enkelt bröllop med bara två vittnen och en vän och han hade nog helst sett att vi bara gick till rådhuset i jeans och t-shirt.

Men jag vill gärna att det ska vara lite mer än så...
    Jag har köpt en fin klänning och nya ringar till oss, och jag har fixat med hans kläder och en plats där vi ska vara...och nu tycker han att jag inte behöver planera mer eftersom att det ska vara i all enkelhet...

Han blir frustrerad och säger till mig att han inte vet om han vill gifta sig längre och att han är trött på det här nu...
    Jag blir så ledsen och försöker förklara för honom hur mycket det här betyder för mig och hur glad jag är...

Jag förstår att han inte kan känna samma glädje som jag just nu eftersom han har såna problem med företaget...önskar bara att han kunde låta mig planera och drömma lite...
    Jag tänker inte planera något stort när jag vet att han vill ha litet, men det är hela planeringen och att ha detta att se fram emot som jag tycker är så härligt

Vad ska jag göra???
    Han är världens underbaraste och snällaste och jag vill verkligen leva med honom för alltid!!

Hjärta

//Bekymrad

• Anonym

Lev livet! Man har inte tid att vänta för att "bli redo" för allt. Jag och min m2b skulle egntligen köpa ett hus denna vår men vi fick veta att min pappa har fått tillbaka sin cancer och jag vill så gärna att han ska kunna följa mig ner till altaret.

Vi kände båda två att "varför ska vi vänta"? Det är han och jag 4-ever och livet är alldeles för kort. Jag vill även ha barn nu nu nu, helst igår så att pappa ska kunna få hålla i sitt barnbarn. Det låter kanske som att jag gör allt det här för min pappas skull vilket dels är sant, men förr eller senare ska vi göra allt ändå.

Jag vill att min älskade pappa ska vara med på mitt bröllop, annars kan vi lika gärna gå och skriva på ett papper bara.

Mycket svammel, men känns det rätt så är det rätt. Orora dig inte, han skulle inte ha gått med på att gifta sig och skaffa barn om han verkligen inte vill. Se till att leva livet medans du kan..

• daniiel

Om du har kläder, en plats och ringar redan, samt att ni är överens om att hålla den enkelt, vad mer ska du planera? Det verkar ju som att det enda som återstår är att boka vigselförrättare och skicka in en hindersprövning :)

• Anonym (Fundersam b2b)
    daniiel skrev 2012-01-27 09:24:53 följande:
    Om du har kläder, en plats och ringar redan, samt att ni är överens om att hålla den enkelt, vad mer ska du planera? Det verkar ju som att det enda som återstår är att boka vigselförrättare och skicka in en hindersprövning :)

Jag har redan vigselförrättare med...och hindersprövningen är utskriven men kan inte skickas in ännu...

Jag vet att jag egentligen har allting färdigt, men jag vill ändå planera lite mer och verkligen suga på den här karamellen...

Jag har varit gift en gång tidigare...och då var hela bröllopet bara "nästa steg" i förhållandet...och någon som förväntades av omvärlden att vi skulle göra. En stoooooor fest med en massa gäster (varav jag kände min släkt och min närmsta vän) och brudvals, och mat, och band och fotograf.

Jag vill också göra det i all enkelhet den här gången, för oss och våran kärlek, som ett bevis på hur viktig han är för mig...
    Men samtidigt vill jag att det ska vara en speciell dag...jag vill göra lite på mitt sätt med.
    Jag vill planera, blommor och hår...jag vill planera hur dagen ska se ut, utan att det för dens skull blir katastrof om det inte blir som jag planerat, men jag vill planera och drömma och längta...

• daniiel
    Anonym (Fundersam b2b) skrev 2012-01-27 09:53:17 följande:

Jag har redan vigselförrättare med...och hindersprövningen är utskriven men kan inte skickas in ännu...

Jag vet att jag egentligen har allting färdigt, men jag vill ändå planera lite mer och verkligen suga på den här karamellen...

Jag har varit gift en gång tidigare...och då var hela bröllopet bara "nästa steg" i förhållandet...och någon som förväntades av omvärlden att vi skulle göra. En stoooooor fest med en massa gäster (varav jag kände min släkt och min närmsta vän) och brudvals, och mat, och band och fotograf.

Jag vill också göra det i all enkelhet den här gången, för oss och våran kärlek, som ett bevis på hur viktig han är för mig...
    Men samtidigt vill jag att det ska vara en speciell dag...jag vill göra lite på mitt sätt med.
    Jag vill planera, blommor och hår...jag vill planera hur dagen ska se ut, utan att det för dens skull blir katastrof om det inte blir som jag planerat, men jag vill planera och drömma och längta...

Okej, men har han hindrat dig från att drömma och planera? Jag tycker det verkar mest som att han inte vill vara med och planera. Du kanske kan göra det utan honom? Ta hjälp av en vännina eller liknande att bolla idéer med. Vill han gifta sig och dyker han upp rätt dag och rätt tid, så kanske det får räcka?

Min make ville inte alls vara en del i planeringen och hade han fått bestämma, så hade vi gift oss bara vi två ensamma i stadshuset, gärna i jeans och t-shirt och sedan kört driven på MAX till bröllopsmiddag.

Jag planerade vårt bröllop, som var ett mellanstort kyrkbröllop med efterföljande 3-rätters middag med ca 60 gäster och dans efter det.

Jag krävde inte och förväntade mig inte att han skulle vara intresserad eller involverad i planeringen, men jag förväntade mig att han skulle dyka upp på bröllopsdagen och gifta sig med mig, vilket han gjorde.

Nu föreslår jag ju inte att du ska gå över din blivandes huvud (på sättet jag gjorde lite, men han hade godkänt det visserligen) och planera ett stort bröllop mot hans vilja, utan att du kanske ligger lite lågt om bröllopsplaner när du pratar med din blivande.

Har ni spikat ett datum? Och tid? Isåfall säg bara till honom att dyka upp där i kläderna ni har köpt med ringarna och lova honom att det kommer bli ett litet och enkelt bröllop. Mer behöver han kanske inte veta?
  • Anonym (Fundersam b2b)
    daniiel skrev 2012-01-27 10:25:37 följande:
    Okej, men har han hindrat dig från att drömma och planera? Jag tycker det verkar mest som att han inte vill vara med och planera. Du kanske kan göra det utan honom? Ta hjälp av en vännina eller liknande att bolla idéer med. Vill han gifta sig och dyker han upp rätt dag och rätt tid, så kanske det får räcka?

Min make ville inte alls vara en del i planeringen och hade han fått bestämma, så hade vi gift oss bara vi två ensamma i stadshuset, gärna i jeans och t-shirt och sedan kört driven på MAX till bröllopsmiddag.

Jag planerade vårt bröllop, som var ett mellanstort kyrkbröllop med efterföljande 3-rätters middag med ca 60 gäster och dans efter det.

Jag krävde inte och förväntade mig inte att han skulle vara intresserad eller involverad i planeringen, men jag förväntade mig att han skulle dyka upp på bröllopsdagen och gifta sig med mig, vilket han gjorde.

Nu föreslår jag ju inte att du ska gå över din blivandes huvud (på sättet jag gjorde lite, men han hade godkänt det visserligen) och planera ett stort bröllop mot hans vilja, utan att du kanske ligger lite lågt om bröllopsplaner när du pratar med din blivande.

Har ni spikat ett datum? Och tid? Isåfall säg bara till honom att dyka upp där i kläderna ni har köpt med ringarna och lova honom att det kommer bli ett litet och enkelt bröllop. Mer behöver han kanske inte veta?
    Vilket underbart råd!!

Jag ska prata med honom ikväll...men jag måste nog också göra klart för honom att han måste låte MIG planera och drömma...
  • daniiel
    Anonym (Fundersam b2b) skrev 2012-01-27 10:41:33 följande:
    Vilket underbart råd!!

Jag ska prata med honom ikväll...men jag måste nog också göra klart för honom att han måste låte MIG planera och drömma...
    Ja, det tycker jag också, att du ska få göra :)

Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig på ett bra sätt, så att ni båda kan känna er nöjda med det stundande bröllopet :)
  • Anonym (Fundersam b2b)
    daniiel skrev 2012-01-27 10:51:07 följande:
    Ja, det tycker jag också, att du ska få göra :)

Jag hoppas verkligen att det ska lösa sig på ett bra sätt, så att ni båda kan känna er nöjda med det stundande bröllopet :)
    Ja, det hoppas verkligen jag med...

Tror han har lite mycket annat att tänka på nu med företaget och allting...och han precis som många andra karlar har svårt att prata om hur han mår...
  • Anonym (Fundersam b2b)

Mmmm misstänkte med det

• Chicita

Det känns ju som att det är ekonomin som gör att han oroar sig i första hand.

Sätt en budget. "Max så här mycket pengar får gå åt, inklusive allt"
    Och förklara sen att du finner nöje och avstressning i att planera och fundera och fixa, men att du förstår problemen med ekonomin och inte kommer att låta kostnaderna dra iväg mer än han godkänt...
    Det kostar inget att drömma Glad

• Anonym (Fundersam b2b)

Tack chicita för ett gott råd :)

• Chicita

Det är ju en utmaning att få så mycket som möjligt för så lite pengar som möjligt. Och det är ju en egenskap han bör uppskatta i sin blivande fru - att du är ekonomisk och har förstående för er ekonomiska situation.
    Det är väl något att uppmuntra, inte att hålla tillbaka Glad

Så länge han känner sig trygg i att ni inte springer iväg i kostnader så bör han kunna slappna av mer.
    Och låt honom vila från bröllopspratet. Prata med oss istället Flört

• Bellen

Ja det ska jag verkligen göra :)

Svar på tråden Ska jag våga hoppas??