Gemensam ekonomi?
Vi har haft "delad" ekonomi sen vi bestämde oss för giftemål.
Båda två har studerat, så det är inte super mycket pengar direkt. Men jag har alltid betalat räkningarna, efter att han har fört över nästan alla pengar han fått in i studiebidrag/lån, förutom nån tusenlapp som blir hans "månadspeng" ;) Skämtosido, båda två har haft små summor att göra kul för så jag har inte haft mer pengar eller så :b Det som blir över har jag sparat på ett "bröllopskonto". Har jag jobbat extra har jag lagt in mer, och tvärtom. Första terminen när han studerade så jobbade jag, vilket gjorde att jag betalade mer.. Tänkte inte mycket på saken utan såg det som en självklarhet. Nu har jag en termin kvar och han har fått sin examen och ett jobb, vilket gör att han kommer betala mer nu.. Så det jämnar ju ut sig :) Känns skönare att tänka så än att dela exakt lika på allt.
Efter giftemålet har vi pratat om lite olika lösningar kring ekonomin och kommer ta tag i att byta till samma bank. Där kommer vi öppna upp ett gemensamt sparkonto plus att man har ett eget "sparkonto" (eller om det blir pensionskonto kanske). Känns som att det är "våra" pengar och att det är skönt att kunna göra så. Vi vill båda köpa hus inom snar framtid och då känns det lättare om man "kämpar ihop", även om han kommer tjäna mer pengar än mig i några månader :)