• Annamolly

    Grekisk-ortodoxt brollop

    Nagon mer som ska gifta sig med en grek i Grekisk-ortodoxa kyrkan?

  • Svar på tråden Grekisk-ortodoxt brollop
  • Kitten Sf

    Den bloggen med bröllopet var nog renaramagrekiskan.com/ (dock en bit tillbaka)
    sen läser jag :
    karropakreta.blogspot.com/ 
    solomag.se/mammaliv/
    evaiaten.blogspot.com/
    greklandnu.blogspot.com/ 

    dom är alla gifta med greker och bor i grekland.

    Ja tror de kommer vara bra med ett sånt häfte. Men de kommer krävas lite arbete eftersom jag inte har så bra koll själv än =P Min festman är sådär bra på att förklara de saker han ens vet själv =P haha. Har du bra koll på hur vigseln går till? Alla steg med silverringarna på huvudet, när man ska dricka vin och äta nötter oh vad de är? Har varit på flera bröllop men aldrig fått riktigt klart för mig när hur och varför man gör vad. De är ju inte som om man förstår något av de där mässandet prästerna sjunger.

    nej jag kan bara väldigt lite grekiska. Förstår endel basic men pratar väldigt ogärna. De är egentligen jättedåligt och pinsamt efter så lång tid här. Men jag är blyg och tycker de är skitjobbigt att använda de lilla jag vill. giorgos är också en oootroligt dålig lärare =P Men vi har iaf börjat försöka använda de jag kan mellan oss. Ett första steg iaf. Jag har tagit lektioner men de var mest basic grammatik.  Måste ta mig i kragen och våga fast att jag tycker de är så jobbigt! Då kommer de säkerligen rulla på snabbt.

    När vi pratar hemma så är de mest engelska med inslag av svenska och grekiska lite hej villt. Min Giorgos gillar också att göra egen svenska typ "vad vill du ha de timmar" = vad är klockan ;) 

  • Annamolly

    Jag blir ocksa ganska blyg nar jag ska prata. Skäms Hans mamma brukar be att prata med mej pa telefon nar dom ringer och gratulerar pa min fodelsedag och namnsdag och det blir typ nagra in-ovade meningar.. Yia sas, ti kanete? Ime poly kala, euxharisto. Haha. Det ar verkligen inget latt sprak, jag kan bara sana riktiga basics. Svenska ar nog hunda ganger lattare, eller sa ar min grek smartare och mer lattlard an jag (men det tror jag inte Flört)

    Tack for lankarna, jag har faktiskt redan sett dom flesta tidigare nar jag undrade lite om hur det skulle vara att bo i Grekland. Jag hatar vadret i bade England och Sverige sa om ekonomin dar blir lite battre sa vore det inte fel att flytta om nagra ar. Fast det kanske blir Sverige innan dess, dom har ju valdigt bra forutsattningar for barnfamiljer dar, nar man borjar tanka pa sant. Men jag pallar inte kylan sa det blir inte for alltid i sa fall! Tank att vara garanterad att det faktiskt blir riktig sommar varje ar, och fa ga till stranden och ha pa sej fina klader... Har far man ju bylta pa sej som en michelin-gubbe minst halva aret, men kanner sig ju inte sadar jattefin i alla lager med langa armar och halsdukar jamt, usch.

    Det dar med vigseln, dom gjorde det dar med notterna pa kreta men inte pa det i Aten. Men 'kransarna' hade dom bada gangerna. Ja det verkar ju lite krangligt minst sagt. Man ska visst trampa pa sin mans fot nar prasten sager att man maste lyda honom resten av livet, det ar en 'tradition' som betyder att man inte alls tanker ga med pa det... Men jag vet inte hur jag ska veta nar jag behover gora det for jag litar inte pa att han sager till mej, hahaha. Jag far be hans mamma vinka at mej Tungan ute

  • Kitten Sf

    haha ja de är ungefär som jag då.Precis den dialogen hade jag och svärmor på min födelsedag förra året. och när jag sa de på grekiska så kasta hon ifrån sig telefonen och sprang runt "ooh alexandra prata grekiskaaaa!!" så min svägerska fick komma och ta över telefonen då svärmor blev så exalterad =p haha och då hade jag ändå bott här i två år och har väl kunnat de där fraserna ungefär lika länge, bara att jag inte gärna använder de ;) Min grek använder gärna den svenskan han kan även när de är andra svenskar med. Även om han kanske undvikder sin hemma gjorda. Tex när vi var ute och åt med min familj och några andra släktingar när dom var här på besök så kom de helt plötsligt från honom "sadistisk svin!" haha bara sådär. Då hade vi precis sett män som hatar kvinnor =P

    Jag skulle gärna bo i Sverige. Men så är jag väldigt hemma kär med. Har inte riktigt kommit till rätta här. Men de är underbart med sommaren! åt minstonde fram till juli =P I augusti vill jag bara kräkas på värmen och lääängtar efter ett litet regn. Senhar jag med tänk på barnomsorg, skola allt med barn egentligen. Säkerheten! Att de är såpass gameldags och fördomsfulla i mycket. Inte riktigt de jag skulle drömma om att mina barn växer upp med. Men de finns så mycket fördelar med att bo här med. Så vi får väl se hur de blir längrefram. Barn hoppas jag vi kan vänta med till efter bröllopet iaf, även om min sambo gärna vill ha en liten NU.

    Haha just DE har jag med tänkt på. Vore typiskt honom att inte varna mig så jag missar de hela. Får väl plugga in just den frasen ordentligt så man hör själv när de är dags och sen placera ut några pålitliga innom synhåll som kan varna ;) Hade faktiskt önskat att vi kunde ha en svensk vigsel och en grekisk fest. Har lite svårt för de där att ingen egentligen verkar lyssna. Går runt och pratar, snackar i telefon och allt möjligt. Men greker får ju inte vigas i svenska kyrkan i grekland och att ha bröllopet i sverige vore inget kul då de skulle bli väldigt litet.

    Men jag får nog sitta med svägerskorna och gå igenom allt hur vigseln går till för jag litar inte på att min sambo kommer komma ihåg allt och veta vad de betyder.

    Vet du något om vad man gör innan? Dagen innan eller på morgonen. Har läst om de om hur alla tjejer bäddar sängen och de ska dras upp flera gånger innan de blir "rätt", skriva namnet på sina ogifta vänner under skorna och massa grejer. Me jag har aldrig varit på ett bröllop till någon såpass närstående att vi varit med på de, här på kreta. Bara på cypern och där hade de massa helt annorlunda traditioner. 

  • Annamolly

    Haha ja Dimitris vill ocksa ha barn snart, och jag ser verkligen fram emot det ocksa, men jag vill vara gift forst, annars kommer nog brollopet i skymundan och man kanske hellre spenderar dom pengarna pa barnet. Jag vill ha den dar speciella dagen att komma ihag resten av livet (obotlig romantiker, haha). Fast jag tycker ocksa det ser valdigt gulligt ut nar bruden ar gravid, min storasyster var ca 4 manader gangen nar hon gifte sej. Glad 

    Har aldrig hort det dar med att badda sangen och skriva under skorna! Haha, det later ju intressant. Jag forsoker komma pa nagra svenska traditioner, men det dar med att man ska ha 'nagot gammalt, nagot nytt, nagot lanat, nagot blatt' ar val inte Svenskt utan snarare Amerikanskt. Jag kommer inte pa nagot. En grej ar kanske att dom inte har haft nagon brollopstarta pa dom brollopen vi har varit pa hittills utan andra desserter. Jag vill ha en tarta med ett litet brudpar langst upp, haha. 

    Ar det du pa bilden med ringen? Min forlovningnsring ser ut ungefar sa, det ar en rund solitar diamantring. Fast jag var tvungen att lamna in den hardomdagen att bli gjord mindre for den ar lite for stor. Det tar ca tio dagar. Jag saknar den! Jag kommer nog kanna mej mer forlovad nar jag far tillbaka den, aven om vi har borjat kalla varandra for 'fiance' i dagligt tal lite pa skoj. Ett annat ganska fanigt ord, haha. 

     

  • Kitten Sf

    De är precis så jag har känt med, att bröllopet kommer i skymundan om man nyligen fått barn. Vill också kunna festa på mitt bröllop, dricka lite champagne och dansa hela natten, så de passar sig inte riktigt att vara gravid. Nej tack de får gärna vänta ;) Sen är jag "bara" 24 med så har ju lite tid på oss.

    De finns massor med sånna grejer, men de verkar vara lite olika hur man gör med de. Tror vi kommer skippa de mesta av allt sånnt. Men vill gärna hitta lite svenska grejer, frågan är VAD. Förutom att jag inte kommer bli "överlämnad" av min familj till hans utanför kyrkan. Tycker inte de är trevligt alls. Så vi bestämde att vi gör iordning oss på varsitt håll, träffas innan och sen åker i en bil tillsammans till kyrkan. De är ju lite mer i stil med de svenska även om man hemma "ska" träffas utanför kyrkan, men ensama.

    På några brölllop jag varit har de haft tårta, men då inte till alla utan mer för att visa upp och sen har de lixom försvunnit eller kommit något annat sen =P Jag vill nog ha ordentlig tårta till alla! Men så har vi turen att killen som troligtvis blir "koumbaros"  är konditor ;)

    Yes de är jag =) trodde jag skulle vara tvungen att förstora min lite, men efter att ha burit den i en månad så känns den perfekt. Var väldigt tveksam till brilijantslipad (blev överraskad med frieriet så valde inte själv) men nu älskar jag den! Måste bara gå och få den graverad! Hade tänkt göra de i sverige men då skulle jag få vara utan den ett par dagar, här ska dom kunna göra de medan jag väntar. vill helst de för de känns helkonstigt och tomt utan nu =) Har du något skrivet i? Har han ring? 

  • Annamolly

    Jag blev ocksa overraskad! Han friade pa min 30-ars dag. Han hade gjort samma frukost som forsta gangen jag sov over hos honom. Sa hamtar han ett litet paket och medan jag oppnar det gar han ner pa kna. Klart vi hade pratat om det, men jag visste inte nar det skulle handa, och jag hade absolut ingen aning om att han hade kopt en ring for han brukar vara sa dalig pa att dolja presenter for mej, jag vet alltid vad jag ska fa i julklapp, haha. Sedan akte vi till en spa som vi hade bokat for att fira min fodelsedag. Men det blev att vi firade forlovning ocksa. Det var helt klart den basta fodelsedagen nagonsin, kanske till och med den basta dagen! :)

    Ringen ar jattefin, jag hade sagt till honom vilken typ av ring jag gillar, sa han hade lite koll i alla fall. Jag har bara haft pa mig den nagra ganger for jag var radd att den skulle trilla av. Jag hoppas juveleraren ringer snart sa jag kan borja ha den varje dag. Dimitris trodde att en forlovningsring var nagot man hade vid speciella tillfallen bara, haha. Jag fick forklara att det ar meningen att man ska ha pa sig den varje dag for resten av livet. Sa ingen press... Du maste kopa nagot jag kommer att gilla till jag dor ;)

    Nej, han har ingen ring, vi ar ju inte forlovade pa svenskt vis. Jag kan tycka att det svenska sattet ar lite konstigt, da har man ju nagot som i alla andra lander (vad jag vet) ser ut som en vigselring? Och killen ser ut om att han ar gift ocksa, det kanske ar darfor som svenska killar verkar ha himla latt for att forlova sig, men sedan friar dom aldrig (efter vad jag har hort fran manga). Dom kanske tycker att det racker. Det kan jag tycka ar lite meningslost. For mig betyder forlovning att man ska gifta sig ganska snart, inte bara nagot man gor for att visa att man ar upptagen. Men alla far ju saklart gora som dom vill!

    Jag har inget graverat inuti heller faktiskt. Det star redan en massa saker inuti, ett serienummer, diamantkarat, guldhalt, etc. Sa det far inte plats nagot, sedan ar den inte sa tjock heller. Men det ar OK. :)

    Hur friade din fastman till dej? Hade ni pratat om det innan eller var det en total overraskning? 

     

  • Kitten Sf

    Oh gud så mysigt de låter! Helt perfekt.

    Jag hade också hintat endel om ring ;) till och med pratat om de en del. Men sen visade de sig att han redan köpt ringen när vi pratade. Dock hade han med sin ena syrra som smakråd ;) Men han brukar ha bra smak med mina pressenter =) 

    Tycker också de är så konstigt att tjejer här inte alltid bär sina ringar! Tror jag har sett min svägerska med sin ring på kanske två tre gånger, hon förlovades i april 2011. Jätteskummt. men hon gillar ifs inte sin ring så mycket, och får inte byta för sina svärföräldrar (knäpp familj!) så de kanske är därför. Jag skulle aldrig vilja gå utan min! Ta bara av den korta stunder när de är nödvändigt.

    Ja de är ju lite olika traiditioner. Giorgos vill helst inte ha vigselring heller, hatar smycken. Medan jag gärna vill att han ska ha på den jämt =P

    Jag är helt med dig där. Tycker de är skitskummt att förlova sig och sen inte vilja gifta sig! vad är de då för mening? Nej jag har alltid varit jätte strickt med att den dagen jag förlovar mig så vill jag börja planera bröllopet! Även om de nu är en bit fram i tiden så har vi iaf satt en ungefärlig tid och jag kan börja planera. att bara säga "vi ska gifta oss någon gång i framtiden" fanns inte på kartan för mig.

    Jag har med massa stämplar och grejs i. Men hoppas de iaf ska få plats med datum och ett "G" eller " Γ".

    Vi hade pratat massa om de. Först hade vi sagt att vi skulle bestämma gemensamt och planera något mysigt ihop. Men så en kväll när vi prata så sa han att de inte kändes så bra och han ville få fira själv när han kände sig redo. Jag som hade velat förlova mig lääänge blev såklart ledsen och trodde han kände sig osäker på hela grejen och vårt liv. Hade sagt att vi skulle förlovat oss i januari i år.

    Men så var vi i Prag på semester. Hade en seg dag och orkade inte gå ut på kvällen, så vi beställde upp lite vin och så till rummet. Tog ett bad och när vi kom upp så låg ringen där. Såg de inte först utan babbla på som vanligt. Giorgos såg lite konstig och nervös ut men jag fatta inget alls. Tills jag såg ringen. Bara stirrade på den och sa "are you serious? Really?"  haha =) Så jag blev väldigt förvånad och förlovningen blev en månad tidigare än vi hade sagt =)

     

  • Annamolly

    Jippi, har varit och hamtat ringen fran juveleraren nu. Den sitter bra, fast jag har valdigt smala fingrar men stora knogar sa aven om den ar ganska trog att ta av sa snurrar den runt och diamanten hamnar inat ibland. Hur sitter din? Ar den svar att fa av? Snurrar den runt? Dom sa att jag skulle testa denna nya storleken i nagra dagar nu och se hur den sitter nar jag tvattar handerna, nar det ar kallt, etc. Jag har absolut ingen lust att lamna in den igen. Jag far val ga upp i vikt annars, haha. ;) Ja, Dimitris ska ha ring. Jag vill att han ska ha den jamt sa att alla ser att han ar upptagen ;)

    Vad roligt att han friade tidigare an du trott :) Han ville nog bara vara lite 'manlig' och vara den som gjorde det. Ibland gillar jag att greker ar lite traditionella av sig. Jag ar absolut for jamstalldhet och feminism, men jag tycker inte att man behover vara exakt 'likadana' bara for att man ar likvardiga. Sedan vore det ju trevligt om man hade lika lon ocksa ;)

    Forresten, du sa att du jobbar pa hotellet. Vad gor ni pa vintern? Ar det fortfarande tillrackligt att gora? Vi var i Grekland i julas, jag tror jag var den enda utlanningen pa hela Samos. Vi skojade om att folk maste ha tankt: 'Den dar killen maste ju vara varldens mesta 'kamaki' som har lyckats ragga upp en svensk blondin i Decemeber'. Hahaha.

    Jag hoppas eran business gar bra, det ar ju sa himla tufft just nu i Grekland. Har ni funderat pa att flytta till Sverige om det skulle bli tufft med ekonomin? Men turismen kommer forhoppningsvis inte att bli alltfor paverkad av krisen. Sa lange priserna inte maste ga upp for mycket. Annars aker val folk till Spanien istallet. Manga av Dimitris kusiner funderar pa att flytta till Dubai och Australien. Hans bror (som ar larare men jobbar pa ett kafe nu) funderar pa att forsoka i London. Men jag tycker det ar sa trakigt om det blir sa. Hela familjen spridd over hela jordklotet. Tva av hans kusiner har ju precis gift sig (det var ju deras brollop vi var pa), och det ena paret har fatt barn nyligen, sa det vore ju verkligen trakigt for deras foraldrar om dom skulle flytta till Australien nu med barnet... 

    Ska du byta efternamn? Jag ska det. Vi bor ju i England sa jag vet inte om jag ska ta den feminina formen, men jag tror det eftersom vi kanske flyttar till Grekland i framtiden och da kommer det bli konstigt om jag har den maskulina formen. Jag har fatt intrycket att det inte ar manga tjejer som byter namn, jag horde till och med att man inte far det langre enligt lag men det kan ju inte stamma... Mitt namn ar valdigt svenskt och blir jattekonstigt pa grekiska sa om vi flyttar dit skulle det bli ett rent helsike att stava och uttala for andra. Fast det ar inte darfor jag vill byta, jag tycker att alla i familjen ska heta samma sak och jag tar jattegarna min blivande mans namn for jag tycker det ar fint. :)  

  • Kitten Sf

    Vad härligt! Min sitter inte speciellt hårt. Men den gjorde de när jag fick den. De har redan bildats en liten "fåra" i fingret efter den. Den är ganska trög att ta av, men lätt om jag tvättar händerna eller så. Dock aldrig så den glider av utan att jag försöker ta av den. Snurrar lite ibland, aldrig helt runt men lite åt sidan sådär. Är väldigt glad att jag alrig förstorade den iaf!  Jag hoppas kunna övertala Giorgos att alltid ha sin med! 

    Ja gud jag blev verkligen super glad =D Antar att han ville få överraska mig och vara lite manlig. Grekerna är ju lite mer så överlag ;) Även om jag har fått tag på ett väldigt jämställt exemplar i jämförelse med många andra jag träffar här. Thank god, annars hade de inte funkat.

    Hahah oh jag hatar verkligen när folk tror att jag är något semester ragg! När jag ber om en meny på engelska och sådär. Känns bättre när jag har ringen att vifta med =P Förra sommaren när jag var ute så var de en kille som kom och raggade och ville att jag skulle hänga med honom och hans vänner "någon annan stans", och ja sa "nej jag tror inte min kille skulle gilla de..." och fick ett "jaha du så du har redan skaffat en pojkvän haha". De bara ryker ur öronen på mig. Lite töntigt men men =)   Kreta är ju större så ja är långt ifrån enda svenskan här =) Jobbar dock inte på vintern alls. Men Girogos familj har ett annat företag där han jobbar på vinter, så de går fint. Sen finns de universitet i rethymnon så de är inte helt dött på vintern, även om de såklart är marknt skillnad från sommaren!

    Ja de är verkligen tråkigt om de blir så! Just nu känner vi ingen stress över att behöva flytta, vi klara oss helt okej. Men vi har de ju alltid i bakhuvudet. Känns skönt att ha någostans att sticka ifall att de blir för tufft. Vi har lägenhet (min familj bor i en flerfamiljs villa där en våning är vår när vi vill) i Göteborg så de skulle inte vara några större prolblem att åka "hem" om vi skulle vilja. Känner än sålänge ingen som behövt åka. Men en nära vän till giorgos kommer troligtvis åka till Aten snart. Men de är ju inte speciellt långt. Våra nära och kära har klarat sig relativt bra genom krisen än så länge.

    Ja jag hade tänkt de. Har velat lite för jag identifierar mig väldigt med mitt efternamn, men de funkar inte alls här. Jag heter Hasselblad och folk kan inte alls säga eller skriva de, de kallar mig "hansaplast" istället ;) Sen har jag ett andra efternamn efter min pappa, som bara är jag, lillebror och pappa i hela sverige som heter. Så de känns lite tråkigt att överge de. Men 3 förnamn och 3 "efternamn" är ju lite i mesta laget =P Så något måste bort. Har dock varit lite orolig om jag skulle få svårt att få jobb (man har ju hört endel om de med utländska namn) om jag heter Alexandra Sfakianaki... men som de ser ut ska vi ju bo här och då är de ju lättare med ett Grekiskt. Och jag vill verkligen att hela familjen ska heta samma. Så de blir nog (feminina) formen av Giorgos namn tillslut, möjligt att jag behåller hasselblad som mellannamn.  

  • Annamolly

    Ja, min ar ocksa valdigt 'normal', eller vad man ska kalla det, haha. Det ar verkligen svart att tro att han har vaxt upp pa en liten ö i Grekland och jag i en liten stad i Sverige, for det har nastan aldrig varit nagra kulturkrockar mellan oss. Konstigt hur man kan vara sa lika trots sa olika bakgrund. Grekland ar ju inte speciellt 'Europeiskt'. 

    Vad kul det dar med killen som trodde du vad turist. Eller inte kul, snarare irriterande. Men nu nar du har ringen sa borde det ju vara lite mer uppenbart. :)

    Har du borjat titta pa klanningar? Jag kollade en website som sa att det kunde ta upp till sex manader att fa klannignen om man koper den hos en online retailer, sedan kanske man maste gora andringar. Sa jag har borjat kolla lite. Jag hade tankt mig nagot sant har http://wedding-smallthing.com/wp-content/uploads/2010/06/open-back-wedding-dresses-3.jpg Jag vill garna ha med oppen rygg och garna spets. Sedan ar jag ganska smal sa jag vill inte ha en korsett-modell eller axelbandslos for det funkar inte alls for min figur. Har du borjat titta? Vilken typ har du tankt dig? Har du tankt pa skor? Jag vill inte ha sana dar traditionella 'brudskor' i vit siden, jag hade tankt mig nagot lite at detta hallet http://s3-eu-west-1.amazonaws.com/lyst-static/photos/2011/01/25/jimmy-choo-pink-suede-crisscross-platform-sandal-product-4-259184-848824161_full.jpeg Men det finns ju massor av tid kvar sa vi far se. ;)

     

  • Kitten Sf

    Vi har inte heller upplevt så mycket krockar faktiskt. Små saker som vi gör olika. Tex skrattar dom åt mig för jag alltid använder bestick, tar av mig skorna, tycker de är konstigt att röka inne och använder bilbälte. Tror dock de kan bli lite värre när vi får barn, med barn uppfostran och sådär. Men de är ett senare problem.

     Oh ja jag har börjat titta. Men de finns ju så sjuktmycket så vet liksom inte var man ska börja, vilka sidor som är bra, vilka märken som har bra kvalitet osv. Tips? Jag är inne på att ha en väldigt fluffig sak (ex underbara clara, bloggare, eller kate hudson i bride wars). Men vet inte alls hur de kommer kännas irl. Men tänkte att de bästa är att leta oline efter stilar man tycker om på bild och sen testa liknande irl och se vad som passar bäst på. Jag vill inte eller ha korsettsnörning och inte någon typisk grekisk ;) De jag ser i skyltfönstrena här är verkligen inte min stil. Vill absolut ha en VIT också, inte ivory eller annan typ av offwhite. Men den du visade var verkligen väldigt vacker! Älskar ryggen! 

    Vet inte alls vad jag ska ha för skor. Älskar ÄLSKAR höga klackar. Men eftersom min festman är precis lika lång som mig så vill jag ha platta. TRÅKIGT, men kommer inte se så snyggt ut på bilderna om jag är huvudet längre än vad han är. Kanske kan ha några fina klackar att använda, när de passar, på bilderna åtminstone? tycker de är väldigt snyggt när man ha skor i någon cool färg istället för vita som klänningen. Något som bryter av sådär utan att de tar något egentlig uppmärksamhet. Får se vad de blir för mig. Somsagt gillar jag inte alls platt egentligen så får väl ta några som syns så lite som möjligt och är minst fula =P

  • Annamolly

    Haha, ja det dar med bestick och tallrikar och grejer. Grekerna har en sallad i mitten av bordet, sedan ater alla fran den skalen med sin gaffel??? Och nar vi hade kyckling med ris sa lade jag min kyckling pa samma stora tallrik som riset, men nej da ger hans mamma mig en annan mindre tallrik att lagga kyckligen pa separat fran riset? Why, liksom? Det ska ju anda blandas? Samma det dar med bilbaltet, hans vanner skrattar at mig for att jag har pa mig det. Hmm. Och gud vad alla roker. Hans slaktingar har sana dar elektroniska cigaretter, sedan tar dom en vanlig cigarett precis efterat. Jag trodde det skulle vara istallet for att roka? Men Dimitris roker inte langre, som tur ar. Ja det blir nog intressant med barnuppfostran, eller i alla fall med att lara barnen Svenska och Grekiska medan vi pratar Engelska mellan oss. Det blir nog... intressant... ;)

    Jag har inga direkta tips pa websidor med brudklanningar for jag har bara typ googlat 'lace open back wedding dress' eller liknande, och sen sparar jag bilderna jag gillar i en mapp pa datorn for inspiration. Manga av dom dar bilderna verkar komma fran kinesiska websidor, och da ar det nog kopior av designerklanningar som man inte har nagon aning om kvalitet eller passform. Det dar med kina-klanning verkar inte vara nagon bra ide, aven om jag har sett massor av tjejer pa brollopstorget som koper sadana.

    Kolla in net-ap-porter for designerklannignar, manga ar nedsatta i priset. http://www.net-a-porter.com/Shop/Clothing/Dresses/Bridal_Dresses?sortBy=price-asc

    J
    a Grekiskt mode ar ju lite 'Balkan' stil pa, hahah. :) Dom har ju valdigt olik smak fran oss sparsmakade skandinaver. Vi hade kopt en jattefin minimalistisk lampa till Dimitris kusin i brollopspresent, och nar vi var pa Samos senast sa berattade dom att dom hade bytt den mot en jattekonstig hatt-hangare i tenn med sma tenn-hattar som hangde pa. Den var jattekonstig. Snacka om att ha annan smak. :) Sedan hade vi kopt en san dar typiskt svensk randig polarn och pyret-drakt till deras nyfodda son, men jag sag honom aldrig i den. Jag tror inte det var deras smak for dom kladde honom mest i sana klader som ser ut som sma vuxen-klader, typ skjorta och pullover. 

    Pa tal om det sa ska min systers barn vara brudnabbar eller vad man nu kallar det. Dom ar runt fem och tre. Det kommer bli sa gulligt. Har du nagra syskonbarn som ska vara med?

    Du kanske kan ha klack men inte pa dom officiella brollopsfotona? Det ar ju trakigt om du inte gillar dina skor. Jag kan knappt ga i klackar (jag har ledgangsreumatism i fotterna sa det blir obekvamt vaaaldigt snabbt att ga i hoga skor, aven om jag gor det ibland i alla fall). Jag vill ha riktigt fina skor i alla fall under sjalva ceremonin, sedan kanske jag har ett bekvamare par nar jag ska dansa. :)

Svar på tråden Grekisk-ortodoxt brollop