• Anonym (orosmoln)

De förväntar sig att vi ska stå för husrum åt dem.

Min sambo och jag har länge pratat om att gifta oss och nyligen kom vi fram till datum och all planering tog vid.
    Nu är det snart dags att skicka ut inbjudan. Släkten, som kommer att utgöra en klar majoritet, vet allt om våra planer, men våra vänner har vi inte berättat för.

Nu är det så att hela "min sida" av gästlistan måste resa hit. Vi bor i sambons hemstad med hela hans familj och alla vänner. I veckan ringde jag en av mina vänner och avslöjade nyheten. Frågan kom direkt "Kommer vi att få husrum eller betalar ni hotell åt oss?". Till saken hör att åtminsone till min familj hade vi tänkt hitta husrum åt i den mån det går, men alla vänner får inte plats och måste nog ta in på hotel. Detta har inte vi råd att betala för.

Hur säger man på ett snyggt sätt att alla får betala för hotell/vandrarhem osv. själva? Jag lyckades dra mig ur frågan ganska hastigt med att säga att planeringen inte har gått så långt, men att jag återkommer med detaljer längre fram.

• Svar på tråden De förväntar sig att vi ska stå för husrum åt dem.
  • daniiel

Kanske ni kan säga precis som det är? Att ni inte har råd att betala för hotell, men att ni kan hjälpa till att hitta billiga alternativ åt vännerna. Ni känner ju till staden ni bor i bättre än vad de gör antar jag och ni kanske kunde ta en dag att ringa runt och kolla på de olika hotellen, vandrarhemmen och liknande som finns för att få prisuppgifter som ni sedan kan vidarebefodra till vännerna.

Jag skulle aldrig förvänta mig att någon skulle stå för de kostnaderna åt mig, jag skulle nog anta tvärtom. Att vi ska betala det själva. Jag hade ju dock uppskattat hjälp av brudparet med att tala om vilka alternativ för boende som finns :)

Det är ju era (eller dina?) vänner och ni borde ju kunna vara ärliga mot dom.

• Cosy

jag hade inte örvänat mig något allas. När jag fick åka xx mil till ett bröllop hade de sagt till stället där de var på att de skulle gifta sig så att alla gäster kunde få boka rum där,. men det var inte ett ord om att det var någon annan än gästerna själv som skulle betala

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Chicita

Det enda dom egentligen kan förvänta sig som gäster är att ni kanske kollar runt och ser om ni kan få någon bra rabatt på ett hotell / vandrarhem som gästerna kan utnyttja.
    Och att ni tipsar om några olika alternativ till boende i olika prissklasser.

Gör ni det så har ni gjort mer än många andra...
    Jag har alltid fått boka och betala (och hitta) boende själv när jag varit på bröllop på annan ort.
    Att förvänta sig att sånt ska ordnas och betalas åt en känns lite förmätet Obestämd

Däremot kan man ju säga att deras deltagande är gåva nog, så att dom inte behöver känna sig pressade att både betala för resa, boende och present... Glad

• Karoliin

Kolla med något vandrahem / hotell i närheten av festlokalen om de kan göra något på priset.. Ex om era tillresande gäster behöver 10 rum kanske de kan göra lite på priset..
    Och sedan kan ni ju lägga med det i inbjudan/Säga till de resande att om de uppger era namn vid bokningen så får de ett bättre pris..
    Så gjorde vänner till oss.. På hotellet där Vi bodde ( ja alla tillresta) så åt vi frukost tillsammans dagen efter och även brudparet kom dit.. Var himla mysigt och en trevlig avslutning på helgen.. Att de hade kontaktat hotellet och diskuterat priset gjorde ju att det kändes som att de faktiskt ansträngt sig, jag skulle aldrig förvänta mig att de betalade för boendet men alla är vi väl olika :)

• Anonym (hur tänker dem?)

För oss är det samma sak. Men hur tänker gäster när de ens frågar om sånt? Tror de att man ska ha råd att betala 100 personers hotellrum under minst en natt. Förstår dom inte själva att det är orimligt? 
    Vi har själva pratat med ett hotell som ger en ganska rejäl grupprabbat, så det har vi tipsat till våra gäster.  

• Anonym (orosmoln)

Tack för alla tips! Jo jag blev lite paff själv. Jag var på ett bröllop utomlands för nåt år sen och där hade brudparet kollat upp hotell och bokat  rum åt alla samt att de såg till att vi kom dit och hade det bra. Men flygbiljetter och rummet fick vi betala för själva och jag trodde inte något annat heller. 

Hur tycker ni att man kan formulera sig så man inte framstår som snål/vresig när man säger till.

Låter det här bra "Tyvärr har vi inte råd att betala för allas boende, men vi kan komma med förslag på billiga vandrarhem eller hotell."

• Chicita

Vi skrev helt enkelt att "Det här hotellet lämnar rabatt på boende om ni uppger kod bröllop0309"

Ni behöver inte ursäkta er.
    De som tycker att ni ska stå för boende kanske inte kommer, men det är deras förlust.
    Det är inte snålt att inte stå för logi/resa mm.
    Däremot är det väldigt omtänksamt att försöka ordna rabatter eller förenkla för gästerna så dom slipper ringa runt allt för mycket för att leta boende i en stad dom inte känner till...

• bruning

Jag tycker inte att du ska skriva "tyvärr har vi inte råd..." eftersom det får det att låta som att det vore normalt att betala vännernas boende. Att någon förväntar sig att få boendet betalt låter ju närmast overkligt, i vilken värld lever de som tror att någon har råd med det?! Självklart betalar man sitt eget boende och har man inte råd så får man ju tyvärr stanna hemma. Det är ju inte så att ni släpat iväg alla ni känner till världs ände på pin kiv, kommer man från olika ställen så kommer ju några vara tvugna att resa, så är det bara. Ursäkta om jag låter upprörd, men det är ju rent taskigt att fråga på det viset!

Jag skulle helt enkelt skrivit "boende finns reserverat på xx hotell, rum bokas på tel xxx-xxxx" eller liknande. För det är ju förstås omtänksamt att ordna med rekommendationer av hotell/vandrarhem och om möjligt rabatterade priser, som några skrivit ovan.

Lycka till! 

• Anneli256

Jag håller med tidigare inlägg det är inte er uppgift att betala den saken.

Men folk är fräcka, har en väninna till mig vars bror inte hade ordnat boende trots god framförhållning från brudparet. Vilket bruden fick reda på på festen, hon pratade med grannen som också var en gäst och där fick dom lov att sova, men dom tackade nej till detta pga dom inte kände grannen och dom ville inte gå hem samtidigt som han. Det slutade med att brudparet blev ovänner.. bråkade på sin bröllopsnatt och hade övernattningsgäster i hemmet..respektlöst och fräckt som f-n.Rynkar på näsan

Som någon skrev så rek jag dig att ta och kolla på olika vandrar hem, campingar osv för bra priserGlad ni behöver inte alls skriva att ni inte har råd..

Lycka till

• Sebastiána

Fräckt att förvänta sig att brudparet betalar. Man är ju inte gjord av pengar direkt.

Vi hade information omj boende i själva inbjudningen. Vi hade festen mittemot ett vandrarhem så det tipsade vi om och alla utom ett par sov över där.

Om man inte är från stan kan man behöva tips om bra/billigt boende, men batala får man göra själv.

Svar på tråden De förväntar sig att vi ska stå för husrum åt dem.