• Anonym (Ledsen)

Hur ordnar man en fest när man inte har några vänner?

Min födelsedag närmar sig med stormsteg, min makes födelsedag och sommaren också. Jag skulle så hemskt gärna vilja bjuda in till fest, gärna med olika teman. Jag är en social person och tycker om att planera saker och omge mig med människor.

Nu till dilemmat, hur ordnar man en fest när man inte har några vänner?

Jag har massor av tankar och idéer, men det spelar ju ingen roll när jag/vi ändå inte har några att bjuda in. Pga diverse anledningar har vår umgängeskrets blivit mindre och mindre under årens lopp och just nu är det så att man hörs av och säger "Ja, men det var så längesen vi sågs, vi måste hitta på något!", men alla vet att det inte kommer ske.

Självklart tror att jag många skulle komma om vi ordnade något, men då mest för att det är fest, inte för att umgås med oss. Vi bor bra till på så sätt, ganska stort och centralt = nära till alla krogar och många tycker det är bra att förfesta hos oss då. Då slipper de ta taxi eller gå långt. Själva går vi helst inte alls på krogen, utan stannar hellre där vi är med sällskapet hela kvällen tills det är dags att gå hem.

Usch, när jag skriver detta så inser jag ju själv att det är lönlöst att ens tänka såna tankar, på att ha fest alltså och att denna tråden egentligen bara blev en "gnälla-av-sig-tråd".

• Svar på tråden Hur ordnar man en fest när man inte har några vänner?
  • ema
    Chicita skrev 2012-01-25 10:58:49 följande:
    Jag känner lite folk i Umeå dock som är trevliga... Flört
    Jag bor i Umeå, och jag är trevlig  Flört
  • Chicita
    ema skrev 2012-01-25 11:35:54 följande:
    Jag bor i Umeå, och jag är trevlig  Flört
    Ja se där - det finns trevliga personer norröver också Flört
    Du är ju ett levande bevis på det...
    Kanske du vill ta en fika med TS Glad
  • Anonym (så är det)
    Chicita skrev 2012-01-25 10:49:46 följande:
    Vart bor du?
    Jag bor i Dalarna, så om du inte är allt för långt härifrån så kanske vi kan träffas och ta en fika nån gång? Glad
    Dalarna här också, iaf delvis
  • Chicita
    Anonym (så är det) skrev 2012-01-25 12:03:33 följande:
    Dalarna här också, iaf delvis
    hojta om du vill träffas på en kopp kaffe och en semla (då får vi nog med en till BT:are misstänker jag Flört)
  • ema
    Chicita skrev 2012-01-25 11:53:22 följande:
    Ja se där - det finns trevliga personer norröver också Flört
    Du är ju ett levande bevis på det...
    Kanske du vill ta en fika med TS Glad
    Ja. Varför inte? TS hur långt upp bor du egentligen? Glad
  • Anonym (Ledsen)

Bor längre upp än så, en fika i Umeå skulle bli en hiskeligt dyr fika för min del, men jag skulle å andra sidan vara sysselsatt minst en hel dag Flört

• Anonym (så är det)
    Chicita skrev 2012-01-25 12:18:34 följande:
    hojta om du vill träffas på en kopp kaffe och en semla (då får vi nog med en till BT:are misstänker jag Flört)
    Tyvärr, jag har ingen bil. Kanske sen när jag är frisk(are) och kan köra bil igen.... *längtar*
  • Chicita
    Anonym (så är det) skrev 2012-01-25 15:35:15 följande:
    Tyvärr, jag har ingen bil. Kanske sen när jag är frisk(are) och kan köra bil igen.... *längtar*
    Det löser sig nog alltid den dagen den sorgen Glad
    Vi kanske kan komma till dig istället annars...
  • knyttan

Hej,
    här är en till som känner igen sig. Jag har flyttat flera gånger i mitt liv och i ett par omgångar bott utomlands och vänskaran har därmed tunnats ut rätt rejält. Inte så många som bryr sig om att hålla kontakten har jag märkt, tyvärr verkar det finnas många många som är rätt vårdslösa med sina vänner....
    I om att jag har bott utomlands endel har jag även tänkt på att svenskar generellt sett är väldigt ouppfostrade vad det gäller det sociala umgänget, för många verkar det vara helt ok att uppföra sig som TS beskriver i trådstarten, att man bara kommer för att ha nånstans att förfesta, inte för att ha trevligt och vara trevlig (rätt få inser inte heller att de två hör i hop tyvärr...). Jag är också väldigt social o älskar att fixa stora fester mm men det har jag i princip helt lagt av med nu då det aldrig kommer någon... rätt vanlig grej är "oj kul, ja vi ska bara förbi Kalle först och sen är det XX på YY, men vi kommer förbi en sväng på vägen" Förvånad och i bästa fall dyker de upp en halvtimme vid halv elvasnåret... inte ok...

• ema
    knyttan skrev 2012-01-25 17:59:25 följande:
    Hej,
    här är en till som känner igen sig. Jag har flyttat flera gånger i mitt liv och i ett par omgångar bott utomlands och vänskaran har därmed tunnats ut rätt rejält. Inte så många som bryr sig om att hålla kontakten har jag märkt, tyvärr verkar det finnas många många som är rätt vårdslösa med sina vänner....
    I om att jag har bott utomlands endel har jag även tänkt på att svenskar generellt sett är väldigt ouppfostrade vad det gäller det sociala umgänget, för många verkar det vara helt ok att uppföra sig som TS beskriver i trådstarten, att man bara kommer för att ha nånstans att förfesta, inte för att ha trevligt och vara trevlig (rätt få inser inte heller att de två hör i hop tyvärr...). Jag är också väldigt social o älskar att fixa stora fester mm men det har jag i princip helt lagt av med nu då det aldrig kommer någon... rätt vanlig grej är "oj kul, ja vi ska bara förbi Kalle först och sen är det XX på YY, men vi kommer förbi en sväng på vägen" Förvånad och i bästa fall dyker de upp en halvtimme vid halv elvasnåret... inte ok...
    Ja! Precis så är det! Vad är grejen med det egentligen?
    Nu har ju inte jag många vänner, men min sambos "vänner" beter sig precis så.
    Eller så sitter de och kollar på sina iphones halva tiden de är hemma hos oss... Så gör man väl ändå inte? Typ som att det är en plåga att komma förbi och fika, därför stannar de bara en halvtimme eller uppehåller sig med annat... Så hemska är vi väl inte att umgås med? Rynkar på näsan
  • Anonym (så är det)
    ema skrev 2012-01-25 18:31:16 följande:
    Eller så sitter de och kollar på sina iphones halva tiden de är hemma hos oss... Så gör man väl ändå inte? Typ som att det är en plåga att komma förbi och fika, därför stannar de bara en halvtimme eller uppehåller sig med annat... Så hemska är vi väl inte att umgås med? Rynkar på näsan
    Japp, detta eviga mobilfipplande är ... underligt
  • knyttan
    ema skrev 2012-01-25 18:31:16 följande:
    Grejen med det är väl att svenskar i gemen inte är ens en femtedels procent så världsvana som vi tror oss vara :S Jag blir totalt tokig av den där inställningen av att folk liksom förväntar sig att bli roade och underhållna, inte att de själva måste bjuda till lite och vara trevliga! Mobilfipplande på fest går bort!!!!
  • Anonym (Känner igen mig)

Håller med de senaste inläggen.

Jag minns för några år sedan när jag fyllde 30 och hade 30-årsfest. Gästern stannade bara kvar och åt sedan stack de. Jag bjöd nämligen bara på vin till maten. De hade en gemensam bekant som skulle ha fest med öppen bar samma kväll. Jag är inte vän med någon av dessa längre kan jag säga. Vänskaran har tunnats ut ordentligt de senaste åren. Jag vet inte hur man skaffar nya vänner. Jag har försökt bjuda hem folk jag lärt känna på kurser och liknande men det blir aldrig något. De har redan en vänkrets som de umgås med och verkar inte vilja släppa in nya.

• Anonym (så är det)
    Anonym (Känner igen mig) skrev 2012-01-30 10:48:52 följande:
    Håller med de senaste inläggen.

Jag minns för några år sedan när jag fyllde 30 och hade 30-årsfest. Gästern stannade bara kvar och åt sedan stack de. Jag bjöd nämligen bara på vin till maten. De hade en gemensam bekant som skulle ha fest med öppen bar samma kväll. Jag är inte vän med någon av dessa längre kan jag säga. Vänskaran har tunnats ut ordentligt de senaste åren. Jag vet inte hur man skaffar nya vänner. Jag har försökt bjuda hem folk jag lärt känna på kurser och liknande men det blir aldrig något. De har redan en vänkrets som de umgås med och verkar inte vilja släppa in nya.
    Känner igen det där. Var på en nyårsfest för ett antal år sen där halva gästskaran bara stannade tills (gratis)maten var uppäten (och de åt som hästar!), sen skulle de vidare på "nån fest".
Svar på tråden Hur ordnar man en fest när man inte har några vänner?