• Ninsi

Danskt/svenskt bröllop

Hej!
    Sitter och planerar vårt bröllop som går av stapeln i maj. Har lite funderingar kring hur utformningen och texten i festprogrammen ska skrivas då våra gäster är både svenskar och danskar. Någon som har bra tips och ideér? Jag har letat efter en ordlista (humoristisk) svensk/dansk men hittar ingen - någon som vet?
    Tacksam för alla förslag och tips!

• Svar på tråden Danskt/svenskt bröllop
  • Juni 2012

Kul att det är fler dansk-svenskar här!

Min m2bs mormor är dansk och i släkten kallas hon "gammeldansken" Tungan ute

• caruba

Hej,
    Vi ska ocksa ha ett dansk-svenska bröllop med ett litet inslag av norskt.
    Vi kommer nog att ha festprogramet på svenska men som ni med en dansk/svensk ordlista.
    Dock kommer vi ha en hemsida var vi skriver om diverse traditioner på bådas sida, ordlista, lite roliga saker och så dom vanliga så som önskelista kontaktuppgifter till toastmastern etc. Hemsidan kommer både finnas på danska och svenska.. Så jag tar också gärna emot tips. =0)

• caruba

Puffar upp lite då vi ska börja med vår hemsida i helgen. Någon som har bra ordlistor, tips och idéer?

• mjeanettek

Vi har ett svenskt/norsk bröllop och jag skickade av praktiska skäl ut inbjudan på svenska till de svenska gästerna och på norska till de norska gästerna. Språken är lika, men det kan lätt bli missförstånd. Tex kjole är klänning och inte kjol på norska. Det var samma inbjudningskort, men texten var på de olika språken.

• caruba
    mjeanettek skrev 2012-02-24 11:52:18 följande:
    Vi har ett svenskt/norsk bröllop och jag skickade av praktiska skäl ut inbjudan på svenska till de svenska gästerna och på norska till de norska gästerna. Språken är lika, men det kan lätt bli missförstånd. Tex kjole är klänning och inte kjol på norska. Det var samma inbjudningskort, men texten var på de olika språken.
    Det är i för sig sant. Vi kommer också att ha ett par gäster ifrån norge.  Så det tål att tänkas på.
Svar på tråden Danskt/svenskt bröllop