• Lillpi­nglan
    Äldre 20 Jan 18:23
    6519 visningar
    25 svar
    25
    6519

    Båda vägrar varandras efternamn... hmm....

    Hej alla smarta och klartänkta här inne! :)

    Planerar bröllop men båda parter vägrar den andres efternamn... Nåja, inte vägrar då, men vill ogärna byta. Några tips?

    Befintliga namn är Andersson och Nygård. Önskat namn av mig, vore Nyander. Men det finns redan så... det får jag väl inte ta väl? Förslaget Andergård lockar inte så värst. Några nytänk ifrån er? Nysson låter inte så kul.. *fniss*

    Hoppas! :)

    Kram 

  • Svar på tråden Båda vägrar varandras efternamn... hmm....
  • Susann­eJoh
    Äldre 20 Jan 21:43
    #11

    Vi har lite samma. Jag tycker inte om sambons efternamn för att det här så tråkigt och "hårt", + att det inte går att skriva snyggt. Jag har inte heller världens häftigaste namn, men det är mjukare och mycket snyggare att skriva.

    Jag kan tänka mig att ha ett helt nytt namn, antingen ett påhittat eller ett gammalt släktnamn.
    Men sambon vägrar! 
    Vet inte om det har med det här, "jag ska föra min pappas efternamn vidare", eller något liknande.
    Är det verkligen så big deal? det är ju bara ett vanligt -son namn, flera hundra tusen heter ju så. 


    ♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • vivaha­te
    Äldre 20 Jan 23:15
    #12

    Vi är lite i samma situation. Jag kan absolut inte tänka mig att byta efternamn då det är ett gammalt släktnamn.
    Dessutom klingar hans efternamn utomordentligt dåligt med mitt förnamn så det kommer inte på fråga.
    Han kan dock tänka sig att byta, men han är så förknippad med sitt efternamn att det blir svårt.
    Hans mor har reagerat ytterst starkt angående eventuellt namnbyte, som att förlora en son som hon uttryckte saken.
    Så därför behåller vi våra respektive efternamn. Samhörigheten finns ju där ändå, även om man inte delar efternamn.

  • Bellab­ong
    Äldre 21 Jan 21:40
    #13
    vivahate skrev 2012-01-20 23:15:17 följande:
    Vi är lite i samma situation. Jag kan absolut inte tänka mig att byta efternamn då det är ett gammalt släktnamn.
    Dessutom klingar hans efternamn utomordentligt dåligt med mitt förnamn så det kommer inte på fråga.
    Han kan dock tänka sig att byta, men han är så förknippad med sitt efternamn att det blir svårt.
    Hans mor har reagerat ytterst starkt angående eventuellt namnbyte, som att förlora en son som hon uttryckte saken.
    Så därför behåller vi våra respektive efternamn. Samhörigheten finns ju där ändå, även om man inte delar efternamn.
    som att förlora en son, det var kanske lite väl hårt sagt av henne :S
  • Lebend­ig
    Äldre 21 Jan 22:43
    #14

    Det enda som jag funderar över om man inte har gemensamt efternamn, är att ev barn inte kan få samma efternamn som båda föräldrarna. Då måste man välja. Eftersom min sambo har så kort namn så kommer jag att ta mitt eget som mellannamn och sedan lta hans namn.

  • N blir B
    Äldre 22 Jan 20:29
    #15

    Här har ni två till med efternamns besvär..

    Ni verkar ha mycket bra idéer så har ni något bra förslag på vad Nilsson Bergström skulle kunna bli i ett nytt namn?? Tips mottages tacksamt!!!

     

  • Äldre 23 Jan 02:13
    #16
    Lebendig skrev 2012-01-21 22:43:21 följande:
    Det enda som jag funderar över om man inte har gemensamt efternamn, är att ev barn inte kan få samma efternamn som båda föräldrarna. Då måste man välja. Eftersom min sambo har så kort namn så kommer jag att ta mitt eget som mellannamn och sedan lta hans namn.
    Det stämmer att ett eventuellt barn inte kan ha två efternamn, men om föräldrarna har olika efternamn kan barnen få det ena som efternamn och det andra som mellannamn. Mellannamn kan dock inte ärvas så om en av föräldrarna byter efternamn så är det gemensamma efternamnet som gäller för barnen, oavsett om föräldrarna har några mellannamn.
  • Shinin­g
    Äldre 24 Jan 21:38
    #17

    N blir B: Det första jag tänkte på var Östernil.. Hmmm ... Eller ...Grelin (Greliiin) eller lite fransk klang ... Le Noss :D "Anna & Andreas Le Noss" ... :)

  • Denise­0007
    Äldre 24 Jan 21:52
    #18

    Vi kommer att behålla våra namn som de är. Vi känner båda att vi identifierar oss med de namn vi är födda med. Vi kommer ju att vara lika gifta ändå.

  • Lillpi­nglan
    Äldre 27 Jan 13:30
    #19
    Shining skrev 2012-01-20 21:34:32 följande:
    Om ni vill kombinera era namn så kanske... Angård, med betoningen på A... Aaangård :D (alltså inte kort uttal som i Andersson) Eller så kan ni ju plocka ihop bokstäver från båda namnen till något... Gårderyd... Spännande :)))
    Tack för tips! :) Helst skulle jag nog vilja ta ett släktnamn, nu när jag tänker efter.... *pust*

    Det går inget vidare här.. 

    Skatteverket skickade hem en lista på..... mina föräldras och mina mostrars namn. Öh... de känner jag väl liksom redan till? Längre bak än så kunde de inte gå, utan hänvisade till Landsarkiven. Den damen vill ha 125 kronor per kvart, i sökningsavgift. 

    Här inser jag att jag är såååå blåst när jag i min vilda fantasi trodde det var ganska enkelt att kika i alla fall ett par generationer bakåt, efter namn på släktingar. Ska man behöva ta ledigt från jobb och familj och ansluta till en släktforskarutbildning för att få några svar? Hm..... blir lite stressad och vill lägga ner helt och hållet.. Eller finns det nån här inne som är haj på släktforskning som inte tar eeeeeeevigheeeeeeeter? ;)

    Kram från en stressad Bridezilla (nästan) 
  • Äldre 27 Jan 13:42
    #20

    Lillpinglan:


    Släkt och bekanta brukar ofta ha mer koll än man tror, så mitt förslag är att ta reda på bekanta till din mormor och farmor. Även till din M2B's mormor och farmor. Det finns säkert någon som var bekant med dem som vet deras mammors flicknamn och skulle uppskatta en pratstund.


    Namnen från din farmor och din M2B's mormor och farmor borde du ju kunna få direkt från era föräldrar, de flesta vet ju iaf sin mammas flicknamn.


    Får du dem så har du ju redan tre förslag till.


    Vill du gå genom mer "officiella kanaler" så kan ju de aktuella församlingarnas kyrkorna ha kvar dopböcker som brukar innehälla en hel del information, alla dop (tror även äktenskap) finns ju införda i dessa böcker ganska långt tillbaka.


    Vi planerar att ta min sambos mormors flicknamn som är Lindskog, vi pratade även med hans farmor och fick en liten hög finska namn att välja på. Jag propagerade hårt för min mormors flicknamn Ohst(tyskt) men sambon kom inte förbi ostliknelsen

  • Äldre 27 Jan 13:43
    #21

    Vi funderade också på att göra ett nytt men kom också fram till att vi föredrog ett gammalt släktnamn. Då känns det inte som att man skiljer av sig helt från sin historia utan istället hämtar fram något gammalt fint som man dammar av.

  • Lillpi­nglan
    Äldre 27 Jan 13:46
    #22
    Sara 120707 skrev 2012-01-27 13:42:24 följande:

    Lillpinglan:


    Släkt och bekanta brukar ofta ha mer koll än man tror, så mitt förslag är att ta reda på bekanta till din mormor och farmor. Även till din M2B's mormor och farmor. Det finns säkert någon som var bekant med dem som vet deras mammors flicknamn och skulle uppskatta en pratstund.


    Namnen från din farmor och din M2B's mormor och farmor borde du ju kunna få direkt från era föräldrar, de flesta vet ju iaf sin mammas flicknamn.


    Får du dem så har du ju redan tre förslag till.


    Vill du gå genom mer "officiella kanaler" så kan ju de aktuella församlingarnas kyrkorna ha kvar dopböcker som brukar innehälla en hel del information, alla dop (tror även äktenskap) finns ju införda i dessa böcker ganska långt tillbaka.


    Vi planerar att ta min sambos mormors flicknamn som är Lindskog, vi pratade även med hans farmor och fick en liten hög finska namn att välja på. Jag propagerade hårt för min mormors flicknamn Ohst(tyskt) men sambon kom inte förbi ostliknelsen


    Jag har en mormor som jag pratat med, men som inte minns... Min M2B har varken mor- eller farföräldar kvar i livet tyvärr, och de som finns kvar i släkten (hans moster/faster) har de av nån anledning ingen kontakt med, sen årtionden tillbaka. Krångligt!
  • Sofi K
    Äldre 27 Jan 14:18
    #23

    min svärfar fick ett samtal för ett tag sedan från en man som ville byta namn till det som min svärfamilj heter. Så också mitt efternamn om ett år ungefär. Dom har ett eftternamn som bara deras släkt heter i sverige.


    Men denhär mannen som ringde bad om "lov" att få heta samma namn. och om de "ursprungliga" ger godkännande till det, så ska det vara okej. Så om du kollar vilka som heter Nyander, så kanske det fortfarande finns en chans :)

  • Äldre 27 Jan 15:02
    #24

    Kollade du med din pappa om din farmors flicknamn och din M2B föräldrar om hans farmors/mormors flicknamn?


    De tre amnen borde du ju kunna få tag i

  • masz
    Äldre 27 Jan 15:52
    #25

    Vi båda total vägrar varandras efternamn. Jag kommer aldrig känna mig som en "del" i hans familj så jag vill absolut inte ha det, OCH för att det är precis lika världelöst som mitt. Ska jag byta efternamn så ska de va snyggt :) '

    Vi funderar på att ta ett släkt namn från hans sida. Men det kanksne vi fixar senare isåfall. Just nu lutar det åt att vi behåller våra gamla :) Its real  looooooooooooove ! haah

Svar på tråden Båda vägrar varandras efternamn... hmm....