• MrsSilfverblad2b

Värdera en diamant med certifikat?

Hej,

Jag har köpt en diamant på diamatia.com och den har certifikat från GIA plus ett papper som intygar certifikatet, från Diamatia.

Vad tror ni? Ska jag lämna in den hos en guldsmed här i stan också för att värderad eller borde det räcka med det jag har? Är lite osäker iom att jag har köpt den på nätet. En guldsmed har tittat på den snabbt och sagt att den är var den utger sig för att vara enligt cerifikatet men jag har det ju inte på papper. En värdering kostar 675 kr.
    Tacksam för svar!

12-05-12
  • Svar på tråden Värdera en diamant med certifikat?
  • KhiraLii
    MrsSilfverblad2b skrev 2012-01-20 16:46:11 följande:
    Hej,

Jag har köpt en diamant på diamatia.com och den har certifikat från GIA plus ett papper som intygar certifikatet, från Diamatia.

Vad tror ni? Ska jag lämna in den hos en guldsmed här i stan också för att värderad eller borde det räcka med det jag har? Är lite osäker iom att jag har köpt den på nätet. En guldsmed har tittat på den snabbt och sagt att den är var den utger sig för att vara enligt cerifikatet men jag har det ju inte på papper. En värdering kostar 675 kr.
    Tacksam för svar!
    12-05-12
    Fråga ditt försäkringsbolag det brukar vara lite olika beroende på vilka summor det handlar om
  • MrsSilfverblad2b

Tack! Det är en hyfsad liten sten, 0,41 ct så jag vet inte om jag kommer försäkra den... Borde jag det? "ska" man det?

12-05-12
  • KhiraLii

Upp till ett visst belopp så täcker hemförsäkringen det. Tror det är 30 000 men det kan vara bra att ha drulleförsäkring tex om du skulle slå i ringen så diamanten lossnar utan att du märker det. Det kan säkert variera från bolag till bolag

Svar på tråden Värdera en diamant med certifikat?