• Äldre 19 Jan 13:41
    4399 visningar
    24 svar
    24
    4399

    Är det fel att hålla nere kostnader?

    Idag vid lunchen kläcker min svärmor ur sig "Ska detta bli ett budget bröllop? Eller?"


    Tydligen sticker det i hennes ögon att jag har lyckat hitta många saker till bra priser.


    Min klänning köpte jag med 70 % rabatt, kläderna till min m2b och våra två söner köptes också till väldigt reduserade priser. Inbjudningskorten har jag gjort själv, med rabatt på papprerna jag köpt i en affär där jag tidigare arbetat. Mina skor hittade jag på rean (de är ljusbruna, vilket min svärmor påpekade också. Hon tycker att jag skall spreya dem vita), jag hittade ljus i en av våra färger till bra pris, samt att jag hittade min vigselring till mer än halva priset, det var en utgående modell. Min farmor dog förra året och hon hade tydligen många frimärken, då jag av min faster fick ett par häften. Vilket också min svärmor påpekade.


    Är detta fel? Visst jag kanske kikar lite mer åt rean är de dyraste sakerna, men jag köper inte saker som jag inte vill ha. Just nu är jag på god väg att bli tokig på henne!

  • Svar på tråden Är det fel att hålla nere kostnader?
  • Äldre 19 Jan 14:10
    #1

    Det finns väl ingen anledning att sprätta pengar bara för sprättandes skull, så jag håller helt med dig! Strunta i vad svärmor svamlar om, vill hon att ni ska ha dyrare saker får hon väl sticka till med mer pengar?

    Jag/vi kommer att försöka skära ner på väldigt många kostnader genom att köpa på rea, göra själva och jämföra priser. Vi gör hellre så och kan bjuda alla som jag vill samt satsa pengarna på det som VI tycker är viktigt!

  • lilla smulan
    Äldre 19 Jan 14:11
    #2

    Hej Misswert.


    Jag tycker att det är jätte smart att tänka på vad man lägger pengarna på. Det är din och din M2B som ska ingå äktenskap och ni som avgör. Troligtvis kan svärmor känna att hon skulle vilja annorlunda, men det får hon ju leva med, kanske kan du få in henne på ditt tänk genom att erbjuda/fråga om hon kan "hålla ögonen öppna" efter något särskillt, på rean.


    Du ska vara stolt över att du tänker ekonomiskt, visst är det en väldigt stor dag i livet, men dock ändå, en dag. Alltså kan det vara smart att spendera vist. Sen ska du inte behöva bli ifrågasatt ang färjer eller liknande på dina skor eller annat. Var nöjd med era beslut och håll på dina principer. =)

  • Äldre 19 Jan 14:13
    #3

    Fråga henne om sakerna hade varit finare om du köpt dom till ordinarie pris.
    Att du hittar det du vill ha till billigare pris borde väl göra henne glad.
    Eller vill hon ha en svärdotter som spenderar alla pengar så fort lönen kommit och sen lånar ihop till resten av månaden?
    Hon kanske vill se er i Lyxfällan? Tungan ute

  • Äldre 19 Jan 14:13
    #4

    Det är inte fel. Punkt.

    Det är väl otroligt bra om man kan hitta sådant man tycker om och vill ha till bra priser?

    Lyssna inte på svärmor, utan kör på som du börjat och som du vill ha det :)


  • Strawb­erry
    Äldre 19 Jan 14:23
    #5

    Inte fel men ganska smart!! :)

  • Anneli­256
    Äldre 19 Jan 14:29
    #6

    Vissa människor har alltid synpunkter..undrar om det hade varit tvärt om att du köpte dyra saker, om hon hade klagat för det??
    Men jag förstår inte varför du behöver nämna över huvud taget vad du gett för sakerna.. du behöver inte ljuga men eftersom det tar energi från dig så låt henne istället leva i ovisshet vad klänningen kostar ( ja nu vet hon ju det redan) men annat som du köpt.
    Inbjudningskort som man själv gjort är ju mer personliga..kostnaden  är kanske inte enda orsaken till att du valt att göra dom själva. Säg bara att du vill pyssla själv, hon behöver ju inte veta att det faktiskt blir så o så många kronor billigare.
    Finns det möjlighet att unvika diskussioner kring priser osv så hade jag nog gjort det.. som tex med min klänning ( en sk kinaklänning) som jag är jättenöjd med. Visst jag har berättat för en del vad jag gav.. men andra har jag inte sagt ett knyst om priset. Eller bara sagt ja det blev ju billigare än budgeterat...

    Lycka till

  • Äldre 19 Jan 14:39
    #7

    Anledningen till att hon vet vad klänningen kostar är att hon var med när jag köpte den, samma sak var det när vi köpte killarnas kläder. Hon är extremt förveten, så det är svårt att inte säga vad saker har kostat, då hon frågar rent ut. Samt att min m2b är ganska duktig på att prata med henne. Jag hade glömt att ta av prislappen i skorna, så det ar så hon fick veta vad de kostade.


    Jag försöker undvika att prata priser med henne, men som sakt det är ganska svårt. Hon kommer även vara vår florist, så där kommer hon veta vad mina blommor kostar, samt vad tärnans blommor kostar.


    Hon har erbjudit sig att ta hand om dekrationerna i festlokalen, men jag sa med en gång att jag inte släpper henne lös på det, jag vill allt ha ett finger med i spelet.


    Vanligtvis är hon helt okej, men det verkar som allt med bröllopet har framkallat en liten djävul som sitter på hennes axel!

  • Äldre 19 Jan 14:41
    #8

    Haha, det låter som att min svärmor och din svärmor hade behövt träffas för att diskutera litegrann. De hade nog kunnat lära varandra en hel del...

    Min svärmor är helt förfärad över att man lägger pengar överhuvudtaget på bröllop! Vi har en jättefin relation på alla sätt och vis i vanliga fall, men inför vårt bröllop är det nu väldigt mycket "Men inte behöver du nya underkläder?" "Du kan väl binda buketten själv? Jag plockade mina blommor själv och satte ihop i en bukett, det kostade ingenting!" "Det är ju vansinnigt att köpa en klänning och ha bara för en dag!" "Måste du verkligen ha strumpbyxor, det kostar ju pengar?" "Kan du inte ta ett par skor du har hemma?" "Klart du inte ska göra smink och hår på annat sätt än du brukar, det är ju jättedyrt på salong!" "Fotograf behövs absolut inte!" "Ska ni verkligen lägga så mycket pengar på ringen?" "Kan ni inte ha hemlagad buffé på bröllopet?" osv osv osv. - Däremot var det tydligen väldigt viktigt att vi ABSOLUT måste ha avec till kaffet, annars kommer så många att bli såååå besvikna. (???) 

    Till saken hör att vi verkligen har bra koll på vår vardagsekonomi och självklart också vår bröllopsbudget. Svärmor bidrar inte ekonomiskt. Mina föräldrar bidrar ekonomiskt, vilket kommer att täcka tre-rättersmiddag för våra gäster från en restaurang.
    Dessutom är det få kostnader vi faktiskt har - släktingar fotograferar, jag beställer blommor och binder buketten själv, en av mina tärnor gör hår och smink, jag ska ha min mammas brudklänning som sys om för under en tusenlapp, vi gör väldigt mycket på egen hand och till billig penning. Men svärmor har tjatat om det här sedan vi förlovade oss, och självklart påverkar det ju. Vissa beslut har vi nog gjort annorlunda för att hon har tjatat (det är just tjat, hon kan inte säga bara en sak och sedan släppa det, utan måste prata i en halvtimme om varför det är så fånigt och onödigt att ha en floristbunden brudbukett/strumpbyxor/speciella brudskor/brudklänning man aldrig använder förutom på sitt bröllop eller vad det nu är...).

    TS, förlåt att jag spydde lite galla över min egen svärmor i din tråd. Det är helt enkelt inte bara du som har problem med detta - även fast det är omvänt för mig och min blivande.
    Självklart är det jättebra att hålla nere kostnader och det är ju toppen att du hittar saker du vill på rea! (Jag är jätteglad för mina knallrosa brudskor som jag fyndade begagnat!) Du kan stolt säga till din svärmor att du är nöjd och glad över de inköp som gjorts och att de både är precis som ni vill ha dem och att de dessutom är billiga. Nog borde hon vara nöjd över en ansvarsfull svärdotter?

  • Emma84
    Äldre 19 Jan 14:42
    #9

    Alla VILL väl komma undan så billigt som möjligt?! (Sen om man gör det är en annan femma)
    Jag anser att du bara har haft tur som har hittat det du vill ha till sådana bra priser! Way to go!

  • Äldre 19 Jan 14:43
    #10
    Misswert skrev 2012-01-19 14:39:41 följande:

    Vanligtvis är hon helt okej, men det verkar som allt med bröllopet har framkallat en liten djävul som sitter på hennes axel!


    (Jag förstår dig!)
Svar på tråden Är det fel att hålla nere kostnader?