• SusanneJoh

Vad ska bestman ha för klädsel?

Hej!

Min sambo ska ha en ljusgrå kostym med grå väst, vit skjorta och limegrön kravatt och näsduk.
    Det jag nu undrar är vad ska hans bestman ha? Tror han ska ha svart kostym (vet ej om han ska ha väst), vit skjorta. Och här kommer det svåra... Ska han ha kravatt eller slips? Ska han ha limegrön eller ngn annan färg?

Hur "ska" det vara?

Tacksam för svar och hjälp! 

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • Svar på tråden Vad ska bestman ha för klädsel?
  • daniiel

Bestman finns ju inte i Sverige egentligen, utan det är marskalk. De "ska" vara klädda lika som brudgummen egentligen tror jag. Jag tycker dock personligen att det är lite tråkigt. Nästan som att bruden och brudtärnorna skulle vara klädda likadant.

Om jag får tycka till kring er klädsel, så hade det nog varit snyggt om han hade samma eller liknande färg på kostymen som brudgummen, vit skjorta och en slips i limegrönt.

Min make hade svart kostym, vit skjorta, rosa väst och kravatt samt en corsage.
    Marskalkerna hade svart kostym, vit skjorta och en slips i matchande rosa samt en mindre och enklare corsage.

• Mela01

Denna outfit kommer min M2b ha och hans bestmans kommer ha svarta kostymer med vinröd slips.
  • SusanneJoh
    daniiel skrev 2012-01-18 16:06:51 följande:
    Bestman finns ju inte i Sverige egentligen, utan det är marskalk. De "ska" vara klädda lika som brudgummen egentligen tror jag. Jag tycker dock personligen att det är lite tråkigt. Nästan som att bruden och brudtärnorna skulle vara klädda likadant.

Om jag får tycka till kring er klädsel, så hade det nog varit snyggt om han hade samma eller liknande färg på kostymen som brudgummen, vit skjorta och en slips i limegrönt.

Min make hade svart kostym, vit skjorta, rosa väst och kravatt samt en corsage.
    Marskalkerna hade svart kostym, vit skjorta och en slips i matchande rosa samt en mindre och enklare corsage.
    Ja, jag är också lite inne på att han får ha limegrön slips istället för kravatt. 
    Färgen på kostymen får han bestämma själv, vet att han har flera kostymer och iaf minst 1 som han har haft när han har vart bestman tidigare. Vet ej om han har ngn grå, och jag tänker inte "tvinga" honom att köpa en ny bara för färgen skull. Men om vi har tur så kanske han redan har en gråaktig.
  • SusanneJoh
    Mela01 skrev 2012-01-18 16:10:17 följande:

Denna outfit kommer min M2b ha och hans bestmans kommer ha svarta kostymer med vinröd slips.
    OJ, vad snyggt! 
    ok, men då är vi ju isf inte ensamma att ha kravatt på brudgummen och slips på bestmanen.
    Hade funderingar om det skulle se konsktigt ut först. Men att båda har kravatt i samma färg är ju också tokigt, då kanske man inte ser vem som är vem
    Så jag hade funderingar på att ta bestmans kravatt i en annan färg, men det kanske inte heller blir snyggt.
    + att bestmannen är rödhårig och vår andra temafärg är ljusrosa, kanske inte den bästa kombon  
  • daniiel

Inte den bästa bilden och jag vet inte vad min kära make gör, men han ser alltid ut sådär på kort. Han är som Chandler i Vänner. Så fort en kamera är i närheten, så gör han en grimas :P

Nåja, här är maken i kostym med väst och kravatt. Marskalkerna har slips :)

• gbg2012

Våra marshalkar får ha vilken kostym de vill, båda ska ha svarta kostymer, den ena tycker om 80-talet så han kommer sy en egen med kortare kavaj. Vi har sagt att det är ok. Båda kommer ha vita skjortor och gröna slipsar som matchar tärnklänningarna och m2b kravatt. =)

• Mela01

Tycker det kommer bli bra som du tänkte kravatt på M2b o slips på bestmen. Men som du säger rosa på en rödhåring kan kanske va lite elaktFlört Tycker du ska absolut köra på limegrön slips till honom Glad

• SusanneJoh
    daniiel skrev 2012-01-18 16:27:22 följande:
    Inte den bästa bilden och jag vet inte vad min kära make gör, men han ser alltid ut sådär på kort. Han är som Chandler i Vänner. Så fort en kamera är i närheten, så gör han en grimas :P

Nåja, här är maken i kostym med väst och kravatt. Marskalkerna har slips :)

haha "lite som chandler", guud vad jag skrattar  

Det var ett jätte fint kort, och ni är fina allihopa, även "Chandler"

Och nu när man tittar när alla står tillsammans så ser det faktiskt inte alls tokigt ut med både slips och kravatt. Ska nog faktiskt köra på det jag med.
    Tack för visandet av bilden.  
  • SusanneJoh
    gbg2012 skrev 2012-01-18 16:29:50 följande:
    Våra marshalkar får ha vilken kostym de vill, båda ska ha svarta kostymer, den ena tycker om 80-talet så han kommer sy en egen med kortare kavaj. Vi har sagt att det är ok. Båda kommer ha vita skjortor och gröna slipsar som matchar tärnklänningarna och m2b kravatt. =)
    Åh, det låter snyggt med 80-tals kavaj. Tror också vi kör på slips och kravatt.
    Mela01 skrev 2012-01-18 16:35:20 följande:
    Tycker det kommer bli bra som du tänkte kravatt på M2b o slips på bestmen. Men som du säger rosa på en rödhåring kan kanske va lite elaktFlört Tycker du ska absolut köra på limegrön slips till honom Glad
     Ja, det är nog lite elakt va!?
    Men ja, vi kör på en limegrön slips till bestman.  
  • BlackWIngedAngel
    SusanneJoh skrev 2012-01-18 16:01:17 följande:
    Tror han ska ha svart kostym (vet ej om han ska ha väst), vit skjorta. 
    Bara som en detalj (du har fått en del svar på resten redan); Han "ska" inte ha svart kostym. Korrekt etikett innebär att ingen har svart kostym på bröllop. Mörk kostym innebär mörkgrå eller mörkblå kostym, inte svart.

Även om man inte vill matcha marskalk och brudgum precis så kan du ju fundera lite extra på om marskalken verkligen ska ha mörk kostym när brudgummen har ljus. Det skulle innebära att marskalken är mer uppklädd än brudgummen.
  • SusanneJoh

Aha, det hade jag inte tänkt på. Har nog inte tänkt på att svart är "finare" än grått el blått på sådana tillställningar. Just nu är vår bestman i Egypten, så jag får prata med honom och kolla vad han har för kostymer när han kommer tillbaka. Tack för tipset!

• BlackWIngedAngel
    SusanneJoh skrev 2012-01-18 23:17:53 följande:
    Aha, det hade jag inte tänkt på. Har nog inte tänkt på att svart är "finare" än grått el blått på sådana tillställningar. Just nu är vår bestman i Egypten, så jag får prata med honom och kolla vad han har för kostymer när han kommer tillbaka. Tack för tipset!
    Jag tror att du missuppfattade mig; Svart kostym är inte finare, det "ska" man inte bära vid festliga tillfällen, utan möjligen vid begravning. Mörk kostym är däremot mer uppklätt än ljus kostym. Alltså mörkgrå eller mörkblå är finare än ljusgrå eller ljusblå.
  • daniiel

Se där, nästan alla män på alla bröllop jag varit på har varit "felklädda" då. Jag vet bara av de som haft svart kostym, vilket funkat utmärkt och är i min bok fruktansvärt mycket snyggare än grå och speciellt blå :)

• SusanneJoh
    BlackWIngedAngel skrev 2012-01-19 06:10:08 följande:
    Jag tror att du missuppfattade mig; Svart kostym är inte finare, det "ska" man inte bära vid festliga tillfällen, utan möjligen vid begravning. Mörk kostym är däremot mer uppklätt än ljus kostym. Alltså mörkgrå eller mörkblå är finare än ljusgrå eller ljusblå.
    jaha, ok. Ja då missupfattade jag dig. Men nu så är allt uppklarat igen
  • Emma84
    daniiel skrev 2012-01-18 16:27:22 följande:
    Hahahah! Va roligt att du jämförde maken med Chandler!
    Det gör vi här hemma oxå, nästan så att vi funderar på att göra en Monica, dvs byta ut sambon mot en Joey Haha! Självklart inte, men det var roligt att se fler jämföra med Chandler! Älskar Vänner!
  • daniiel

Angående det där med mörk kostym och svart kostym.

Från etikettdoktorn:
    "Går du till en affär och ska köpa en mörk kostym är det troligt att du erbjuds en svart kostym. Men svart är inte den klassiska färgen. Den tillhör det mer moderna snittet. Men du kan utan problem bära en svart kostym"

Från Allt om bröllop:
    "
    Traditionellt är det marinblått, mörkgrått eller svart de färger som menas med mörk kostym."

Från DN (Magdalena Ribbing):
    Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart)

Som jag förstått det efter att ha plöjt igenom dessa vett och etikett sidor och liknande, så är det enda man inte "ska" bära på bröllop som man en smoking. Det är dock något som börjar bli mer vanligt ändå och står det smoking på inbjudningskortet, så ska man bära det. Dock aldrig annars.

• daniiel
    SusanneJoh skrev 2012-01-18 16:42:39 följande:
    haha "lite som chandler", guud vad jag skrattar  
    Det var ett jätte fint kort, och ni är fina allihopa, även "Chandler"
    Emma84 skrev 2012-01-19 10:59:33 följande:
    Hahahah! Va roligt att du jämförde maken med Chandler!
    Det gör vi här hemma oxå, nästan så att vi funderar på att göra en Monica, dvs byta ut sambon mot en Joey Haha! Självklart inte, men det var roligt att se fler jämföra med Chandler! Älskar Vänner!
    Haha ja, jag vet inte annars vad man ska kalla honom, för han förvrider verkligen ansiktet på alla bilder och gör grimaser. Sänker fotografen kameran, så ser han normal ut, när fotografen sedan höjer kameran.. ja, då är Chandler där igen :P
  • SusanneJoh
    daniiel skrev 2012-01-19 11:06:52 följande:
    Angående det där med mörk kostym och svart kostym.

Från etikettdoktorn:
    "Går du till en affär och ska köpa en mörk kostym är det troligt att du erbjuds en svart kostym. Men svart är inte den klassiska färgen. Den tillhör det mer moderna snittet. Men du kan utan problem bära en svart kostym"

Från Allt om bröllop:
    "Traditionellt är det marinblått, mörkgrått eller svart de färger som menas med mörk kostym."

Från DN (Magdalena Ribbing):
    Han: Mörk kostym (mörkblå eller mörkt grå, eventuellt modesvart)

Som jag förstått det efter att ha plöjt igenom dessa vett och etikett sidor och liknande, så är det enda man inte "ska" bära på bröllop som man en smoking. Det är dock något som börjar bli mer vanligt ändå och står det smoking på inbjudningskortet, så ska man bära det. Dock aldrig annars.
    Ja, om Ribbing säger att det är ok, då är det ok.
  • daniiel
    SusanneJoh skrev 2012-01-19 11:10:19 följande:
    Ja, om Ribbing säger att det är ok, då är det ok.
    Haha ja, iaf om ska tro många av brudarna här på BT. Ribbings ord verkar vara lag ;P

Förövrigt stod det om andra fester också, tex studentskivor och födelsedagar och även där var svart kostym helt okej. Det man skulle passa sig för var kritsstrecksrandig tydligen.
  • SusanneJoh
    daniiel skrev 2012-01-19 11:14:49 följande:
    Haha ja, iaf om ska tro många av brudarna här på BT. Ribbings ord verkar vara lag ;P

Förövrigt stod det om andra fester också, tex studentskivor och födelsedagar och även där var svart kostym helt okej. Det man skulle passa sig för var kritsstrecksrandig tydligen.
    Ja, precis

Åh, det ska jag komma ihåg.
    Som sagt så kommer P (vår bestman) hem från egypten imorgon, så jag ska nog ringa honom på lördag. om jag ringer direkt när han landar kanske jag verkar för "på".    Och jag vill ju inte skrämma bort honom från bröllopet, min m2b skulle bli så ledsen då. 
Svar på tråden Vad ska bestman ha för klädsel?