• ThereseV

Bröllopsmässa Göteborg

Det går ju två bröllopsmässor nu i februari i Gbg, en som har gått en massa år och en helt ny. Vilken verkar bäst? Jag har kollat och jämfört men kan inte riktigt bestämma mig. Jag har aldrig varit på någon bröllopsmässa innan så jag vet inte riktigt vad det är jag vill ha heller. 
    Skulle vara kul att höra lite hur andra har tänkt göra. 

Länkar till mässorna:
    http://www.brollopsmassan.se/Goteborgsmassan-2012.aspx
    http://massan.alltombrollop.com/goeteborg.aspx 

• Svar på tråden Bröllopsmässa Göteborg
  • Fjärilen

Va bra att du startade en sådan här tråd. Jag funderar oxå vilken som är bäst :)

• isen1981

Vad är priserna och vilka datum går de??

• ThereseV

Den ena är 4-5 feb och kostar 110 kr om man bokar via ticnet, vet inte om det gäller för en eller två dagar för det ser int ut som man kan välja dag när man bokar.. den andra (nya) vet jag inte vad det kostar, sidan blir bara vit för mig när jag trycker på "köp biljett" men den är den 11-12 feb

• Fjärilen

Den andra verkade kosta 100 kr om man köper vid deras hemsida annar 150 kr.

Jag undrar om det är någon skillnad mellan dom?

• Tveket

Jag bor ju i stockholm men hoppas in här ändå. Det lär väl inte skillja sig så mycket mässorna emellan...

Nån som varit på mässa och vet om det är värt att gå? Jag är sugen på att gå med mina tärnor men det skulle kosta upp till ca 600:- för 3 st en dag. Känner att det är lite väl magstarkt om det inte är värt det...

• Moster Stina

Jag var på Nackamässan förra året med fästmannen.

Fast jag hade hört av någon att Grands mässa skulle vara absolut finast och bäst. Men eftersom vi ville hålla vår tajta budget så köpte vi via nätet biljetter till Nacka och fick det mycket billigare än på Grand.

Det var väl kul att gå på mässa tyckte jag. Kul att se modevisning och att få äta MASSOR av godis och mandelbiskvier som det bjöds på överallt. Något vi saknade var något drickbart så ett hett tips är att ha med sig en flaska vatten i handväskan!

Det är väl lite som att vara utomlands och bli överfallen av sådana inkastare som skall försöka få in en på deras restaurang eller bar. Man överfölls av försäljare överallt vilket ju kan vara lite jobbigt. Jag hade kanske önskat mig mer allmän inspiration till bröllopet, men sanningen är ju den att en mässa ju besöks av just företag som vill att man skall välja just deras restaurang, herrgård, syattelje, guldringar osv.

Så är man inte törstig och trött på framfusiga försäljare så är det rätt kul ändå.

Jag är JÄTTEglad att jag gick dit, och att jag valde att gå med just fästmannen. Hade VERKLIGEN inte förstått på vilket sätt det skulle varit kul att gå på med mamma, tjejkompisar och tärnor. Men det är vad jag tycker förstås. Det kändes ju lite kärleksfyllt att gå runt där med honom.

Ett ställe frågade fästmannen om vi hade förlovat oss, eller friat än , för annars hade han det perfekta stället.

Just det försäljningsknepet var ju rätt konstigt men kul. Jag tror verkligen inte att några går på bröllopsmässa utan att först diskuterat giftermål eller hur?!

Nåja go vänner. Hoppas att ni får jätteroligt! Tror INTE att man behöver besöka bägge mässorna, om man inte vill slösa på pengar förstås.

Men fundera på det där med att ta med väninnor och mamma. Det görs VÄLDIGT mycket reklam för resor t ex. Vad skall liksom de tycka till om det? Men modevisningen kan förstås vara kul med kompisar kanske....

Som sagt hoppas ni får det roligt och GLÖM inte vattnet!!!!

• Tveket

Jag hade gärna gått med min blivande men dels råkar han vara bortrest just den helgen men sen är han inte intresserad av allt lull-lull som han tycker att det är. Han får panik när jag börjar prata temafärger, dekorationer och annat smått och gott. =/ Synd för sånt tycker jag är kul men är han inte road av sånt pyssel så kan jag inte tvinga honom. För honom är det viktigaste att de stora grejerna är klara, typ kyrka, datum, lokal. Det hade ju varit kul om han hade varit lite mer delaktig och intresserad men jag tröstar mig med att jag får fria händer och får bestämma allt själv... =)

• Fjärilen
    Moster Stina skrev 2012-01-18 11:07:33 följande:

Jag var på Nackamässan förra året med fästmannen.

Fast jag hade hört av någon att Grands mässa skulle vara absolut finast och bäst. Men eftersom vi ville hålla vår tajta budget så köpte vi via nätet biljetter till Nacka och fick det mycket billigare än på Grand.

Det var väl kul att gå på mässa tyckte jag. Kul att se modevisning och att få äta MASSOR av godis och mandelbiskvier som det bjöds på överallt. Något vi saknade var något drickbart så ett hett tips är att ha med sig en flaska vatten i handväskan!

Det är väl lite som att vara utomlands och bli överfallen av sådana inkastare som skall försöka få in en på deras restaurang eller bar. Man överfölls av försäljare överallt vilket ju kan vara lite jobbigt. Jag hade kanske önskat mig mer allmän inspiration till bröllopet, men sanningen är ju den att en mässa ju besöks av just företag som vill att man skall välja just deras restaurang, herrgård, syattelje, guldringar osv.

Så är man inte törstig och trött på framfusiga försäljare så är det rätt kul ändå.

Jag är JÄTTEglad att jag gick dit, och att jag valde att gå med just fästmannen. Hade VERKLIGEN inte förstått på vilket sätt det skulle varit kul att gå på med mamma, tjejkompisar och tärnor. Men det är vad jag tycker förstås. Det kändes ju lite kärleksfyllt att gå runt där med honom.

Ett ställe frågade fästmannen om vi hade förlovat oss, eller friat än , för annars hade han det perfekta stället.

Just det försäljningsknepet var ju rätt konstigt men kul. Jag tror verkligen inte att några går på bröllopsmässa utan att först diskuterat giftermål eller hur?!

Nåja go vänner. Hoppas att ni får jätteroligt! Tror INTE att man behöver besöka bägge mässorna, om man inte vill slösa på pengar förstås.

Men fundera på det där med att ta med väninnor och mamma. Det görs VÄLDIGT mycket reklam för resor t ex. Vad skall liksom de tycka till om det? Men modevisningen kan förstås vara kul med kompisar kanske....

Som sagt hoppas ni får det roligt och GLÖM inte vattnet!!!!

Vilken mässa är det i nacka?
    Är det allt om bröllops eller bröllopsmässan?
  • Moster Stina
    Fjärilen skrev 2012-01-18 13:32:51 följande:
    Vilken mässa är det i nacka?
    Är det allt om bröllops eller bröllopsmässan?

Jag tror att Nackamässan är Allt om bröllop:s mässa.

För övrigt vill jag bara säga att vi inte köpte så mycket alls på mässan, men vi var glada åt att hitta en billig och rolig cacetopper där. Så ha kontanter med er!!!

• I vått och torrt

Jag var på allt om bröllopmässan i stockholm och Malmö förra året och tyckte de var riktigt riktigt bra!
    Som föregående talare, TA MED PENGAR.. det finns massor av fina saker att köpa på plats till bra mäss priser!

Varit på Grand hotells mässan i Stockholm och i Lund i Skåne.. men jag måste säga att det är väldigt stor skillnad.
    De mässorna på Grand är mindre och mer... "stillsamma" mindre utställare men mer exklusiv utställningshall.

Allt om bröllop mässorna är mycket mer fart och fläkt... mer inspirerande och större utbud.

Ska ta mig till allt om bröllop mässan i göteborg i år tänkte jag.. ska bli spännande..

• Happy Bride

Vi ha tänkt gått på bröllopsmässan som är i början på feb. Vet ej hur någon av mässorna är, men de var den som passa oss bäst att gå på. Så de återstår och se hur bra den är. Hur mycket kontanter tror ni att man minst behöver ha? Vet att de beror ju helt på vad man är ute efter, men vad kan vara rimligt?

• I vått och torrt

Happy bride

som du sa, svårt att råda, beror ju på vad du är intresserad av..
    Men jag köpte min tårtfigur och såpbubblor och en parvante samt en andra massa dekorationer... 
    Jag shoppade för ca 1000 kr..
    det e ju super att handla på mässorna, oftast har ju utställarna bättre priser under mässan!
    Tänk dock på att ta cash, ingen där tar ju kort o ibland kan det vara långt till bankomaten.. 

• mwb

Som dem flesta skriver här ovan. På mässan i grand så får man inte köpa saker. Utan lokalerna är små och väldigt lyxiga. Man vill förmedla en känsla att lyx på den mässan. Dem flesta klännings utställare där är designers.

På mässan i Nacka så får man köpa saker. Klänningsutställarna har förhoppningsvis olika erbjudande så man kan få ett bättre pris och på det sättet kan man spara lite inför bröllopet.

• misslane

Har varit på båda mässorna (i sthlm) som utsällare.

(Allt detta är min uppfattning)

Bröllopsmässan (i sthlm på grand, i gbg eriksbergshallen):  satsar på lyx och exlusivitet. 

Allt om bröllops mässa: (i nacka, i gbg på nyöppnade hotelet precis vid centralen) : Lite enklare eller vad man ska säga, typ mer för "vanligt" folk och inte de som planerar gigantiska bröllop.

Men gennerrelt för båda mässorna är att de ändå vänder sig till folk som vill lägga pengar på sitt bröllop. Är kankse inte rätt ställe om man strävar efter ett enkely/budget bröllop och kapa kostnader.

• Bride2Be13

Åh. Jag har också lite beslutsångest över det där...första mässan är ju nu i helgen redan :S 
    när man kollar utställare och schema så känns det lite som att dom kompletterar varandra? Har hittat lite saker på båda som jag vill kolla på, men egentligen är det väl kanske ingen större skillnad...  :S

Svar på tråden Bröllopsmässa Göteborg