• Anonym (grubbel)

Så besviken på så kallad "vän"...

Vill nog mest bara skriva av mig med det här inlägget...

Jag och min man gifte oss i juni. Innan hade vi, som säkert de flesta, problem med att välja vilka vi ville bjuda. Det var svårt många gånger hur man skulle sålla. Jag hade lite funderingar kring två av mina vänner, det är såna jag känner sen barnsben men som kontakten varit mycket sporadisk med på senare år. Jag kom fram till att de ändå skulle få en inbjudan då vi umgåtts mycket förr och jag saknar dem. Kände att det kanske skulle bli en nystart på vänskapen och att det kändes fel att inte bjuda dem till en av de största sakerna som hänt i våra liv.

Fick ganska snabbt svar från dem. Den ena tjejen ringde och sa att de gärna ville komma. Den andra tjejen skickade sms och svarade att det skulle bli jättekul, hon frågade om vi önskade oss något särskilt och om det gick bra att deras tre barn också fick följa med (självklart!). Blev så glad att hon ville komma, vi pluggade och festade mycket ihop för några år sen och det var roliga år! På senare år har vi stött på varann några enstaka gånger och sagt det gamla vanliga "vi-måste-snart-ses-och-ta-en-fika-snacket". (utan att det blivit av).

Den stora dagen närmade sig och så även möhippan. Alla tjejkompisar utom den sistnämda kom. Tydligen hade ett av barnen blivit magsjukt kvällen före. Lite synd men sånt som händer! Möhippan blev väldigt rolig ändå. Kvällen innan bröllopet ringer hon och ursäktar sig att de inte kommer alls, då hela familjen fått influensan. Således blir det fem personer mindre, lite panik att göra om dukningen men det löste sig. Hon ber att få komma i efterhand och hälsa på oss och gratulera, och självklart får de gärna göra det! Hälsar att de får krya på sig och sen lade vi på.

Nu har det gått sju månader och inte ett ljud, inte ett pip från människan. Ingen kontakt över huvud taget och då är vi ändå vänner på facebook. Inte ens ett grattis eller respons på bröllopsbilder jag lagt ut.
    Ju mer jag tänker på det desto ledsnare och argare blir jag. Vad är det för stil egentligen? Jag känner inte att jag gjort något fel men det känns som hon har nåt emot mig. Jag börjar misstänka att hon inte ville komma ifrån första början men varför i hela friden tackar man då ja?! En av tjejerna i möhippegänget är inne på samma linje, hon arrangerade allt och fick såna vibbar att den här tjejen inte var alltför entusiastisk när hon kontaktade henne. För om man frågar vad nån önskar sig i bröllopspresent och sen kvällen innan bröllopet meddelar att de inte kan komma, brukar man väl ändå redan ha köpt presenten och vill överlämna den senare? Men sju månader senare har vi inte hört ett ljud? Observera nu ordentligt att det här INTE handlar om nån present vi vill ha, det skiter jag i. Det var inte därför vi bjöd dem, de hade  varit lika välkomna utan present. Men det var just den lilla detaljen som gör att jag misstänker att de inte tänkt komma från början. Det gör att jag tror att det här med influensan kanske var en nödlögn också för att slippa komma.

Har grubblat och tänkt om det finns nån anledning till att hon inte verkar vilja ha nån kontakt eller varför hon inte verkar vilja vara glad för vår skull men kommer inte fram till nåt. Kan inte begripa detta.

Jag är så besviken och tyvärr ser jag den här vänskapen som avslutad. =( Det är synd, för jag förstår inte varför. Anser också att bollen ligger hos henne, jag har absolut inget intresse av att ta steget och höra av mig något mer.

Suck...

• Svar på tråden Så besviken på så kallad "vän"...
  • Vickymb

Jag är ledsen men hinner inte komma med ett längre svar....(ska till jobbet) men blir så jävla sur över detta....kan bara konbstatera DETTA ÄR INGEN VÄN!!!

Ha en bra dag och hoppas att detta bara blir ett minne blott någon dag ;)

• Anonym

Man kan inte tro att att man ska få gifta sig UTAN bråk och bekymmer - nej nej.... Tyvärr verkar sånt här vara vanligare än man tror. Ett bröllop verkar få fram ens vänner riktiga färger - vi får höra skräckhistorier hela tiden och inte minst här på BT. Tyvärr är det väl bara att försöka bita ihop och tänka på att det kanske var tur ändå att hon inte kom på bröllopet och spred sin negativa energi. En sån vän kan man just inte kalla vän, jag hade klippt med henne. Tiden går och man växer ifrån varandra, men man kan verkligen gratulera någon via FB - det är den kontakten som tar minst energi. Sen att hon inte kom förbi och gratulerade - så kan det ju bli.

• Anonym (grubbel)

Visst är det så- ett bröllop visar vilka som är ens riktiga vänner. Jag lägger ingen mer energi på den här tjejen. Med blandade känslor, jag gillade henne och tyckte det skulle varit kul att ta upp vänskapen igen. Nu kan det kvitta. En av makens bekanta valde han att inte bjuda av olika anledningar. När han fick veta att vi gift oss tog han bort maken som vän på fb och skrev att "då var inte han bjuden på hans heller"! Vilket folk det finns! Ja, man ledsnar... Men det är ju bra att få veta vilka som bryr sig.

• Vickymb

Jag valde faktiskt att avsluta en vänskap ett par månader före mitt bröllop.
    Det var självklart lite tråkigt eftersom vi har varit vänner i många år men jag kan inte vara vän med någon på denne persons premisser....det skal vara ett gensidig förhållande och inte ett där man bryter samman pga någon tar all energi och beteer sig egosistisk och tänker inte på andra en sig själv. Låååång historia....men jag mår bra av det beslutet och har inte ångrat det.
    Jag mådde så dåligt före det beslutet och sen mådde jag så mycket bättre.
    Vi har mkt lite kontakt idag...vi har snackat om det MEN nu är det är bara en realtion där vi ibland snackar på facebook om hur det går osv....inte vänner som förr och jag tror det är det bästa vi har gjort eller så tror jag att det hade slutat i total katastrof som vi aldrig kunde reda ut.

• Lotta85

Hej!

Vill bara säga att jag vet PRECIS hur det känns. Trodde nästan att det var jag som skrivit ditt inlägg!
    Precis samma situation var jag i nyligen, fast det gällde vår förlovningsmiddag.
    Vi hade en middag för våra nära vänner och familj (ca 25 stycken) med trerättersmiddag och tal (nästan som ett bröllop!). En person som jag också varit vän med länge och som jag ser som den närmsta kretsen bjöd jag till middagen, men vi har inte haft mycket kontakt med senaste tiden men jag såg henne ändå som nära. Har man varit bra vänner länge så behöver man ju inte ses hela tiden för att vara nära vänner!? 
    Hon valde att göra likadant som din kompis, och sa att hon skulle gratta och ge present osv i efterhand, men icke..

Jag är ganska hård och noga med vilka jag har omkring mig (därav min förvåning när hon gjorde så här).
    Så vad jag gjort är att bestämma mig för att inte bjuda henne och ta  ut henne ur mitt liv för sådana personer kan man inte ha omkring sig!

• Anonym

Jag vill säga till er alla som blivit sårade, man är värd så mycket mer. Tänk på att den som skadar en annan, måste må fruktansvärt dåligt själv och att kharma tar hand om det. Man har lärt mig något i livet som man behöver veta längre fram. Det är bara att tacka för lärdomen och gå vidare med styrkta steg. I mitt eget fall, efter mitt eget bröllop sommaren 2011 blev jag "huggen" i ryggen av min bästa vän som även var min brudtärna. Hon gick bakom min rygg och när jag valde att konfrontera henne om det bestämde hon sig för att avsluta vår vänskap via sms och har sedan dess inte svarat på mina försök att prata ut om det som hänt. Hon hejar inte ens när vi ses.. Var inte orolig över alla människor från ditt förflutna, det finns en förklaring till varför dom inte finns med i din framtid.

• brideo

Kan bara instämma, det är verkligen tråkigt när sånt här händer. 

Jag tycker du ska ringa eller skriva ett mejl till din "vän" där du berättar hur du känner och att du ser vänskapen som, om inte avslutad, så i vart fall klart mindre än tidigare. Inte för att bråka med henne men för att tala om att du faktiskt blev sårad och att du inte accepterar sånt. Strunta i vad hon tycker, det är för din egen skull och det är jäkligt skönt efteråt.  

Svar på tråden Så besviken på så kallad "vän"...