• salsatjejen

svenskt/serbiskt bröllop

Hej alla!

Jag och min sambo ska gifta oss i september månad, vi är lite sent ute då vi inte har så mycket planerat förutom datum.. Men vi försöker göra det bästa av det :)

Min undran är om nån kan komma med förslag på mat osv, vi vill ju blanda lite både och jag tycker detta är super svårt! Så vad ni än har för förslag så får ni mer än gärna skriva och tipsa mig, jätte tacksam för era svar :)

• Svar på tråden svenskt/serbiskt bröllop
  • KhiraLii

Vad kul! Jag har hängt här i lite mer än två år och jag har inte stött på någon annan som skall ha just svenskt/serbiskt. För vår del så kommer vi he en eukemenisk vigsel med två präster men exakt hur vigseln skall utformas vet vi inte än utan det är nog upp till de två prästerna att diskutera. Till stor del kommer det vara traditionell svensk mat men vi kommer bjuda på lite olika korvar och dyl i början när folk minglar och så kommer vi även ha en helstekt gris som tydligen är stor tradition. Utöver det blir det också ett serbiskt band men de kommer nog bara spela någon timme eller så och sen kör vi mer dans/disco med internationell musik därefter. Tycker det är jättesvårt med just musiken för det är vad jag har förstått en viktig del i ett serbiskt bröllop men som svensk tröttnar man nog rätt snabbt och förlorar feststämning är jag rädd om man inte har någon musik som känns igen.

• purpleflower

Hej! Jag är lite i samma situation här, vi ska ha ett svenskt/kroatiskt bröllop. Vårt blir också i september och vi har inte heller planerat så mycket :) Vi tänkte ha en buffé med blandat svensk och kroatisk mat, som vi ska laga mycket själva av med hjälp av min sambos mamma och syster. Har inte riktigt gått igenom vilka rätter man kan ha, men ska fråga svärmor så kan jag återkomma om jag får några bra förslag :) Låter bra det som KhiraLii skriver annars att bjuda på lite korv och sånt till minglet, eller kanske som förrätt? Det är ju vanligt både på bröllop/fest och när man bjuder hem folk att man ställer fram en bricka med olika sorters korv, kött och ost. Stämmer också att helstekt gris är en stor tradition och om man har möjlighet att ha det så kan jag rekommendera det för det är jättegott :)

Jag funderar också lite på musiken, är inne lite på samma sak här att ha först ett band som spelar balkan-musik och sen kanske en dj eller nåt som spelar disco/dans men för vår del så kanske det kan bli för dyrt att ha både och..
    KhiraLii hur ska ni göra, är det ett annat band som ska spela sen eller har ni egen musik?
    Visst kan det bli svårt att få igång svenskarna om de inte känner igen musiken men det kan faktiskt funka med bara balkan-musik också, med tanke på att det är sån go stämning och alla dansar hela tiden.
    Det är svårt att inte ryckas med  :)

Ja, inte hade jag så jättemycket förslag men tänkte att det kan vara kul att diskutera lite iaf :)

• KhiraLii

Vi tänkte först ha två band men sen kändes det inte vettigt ekonomiskt när de får spela så mkt kortare tid och beträffande hur man skulle göra med två ljudutrustningar.

• KhiraLii

Fick precis veta att den serbiske prästen inte går med på en delad vigsel utan det är ortodoxt all the way eller inget. Väldigt förvånad och besviken över detta. Med tanke på att stor del av den serbiska befolkningn är utspridd över hela världen och med stor sannolikhet ingår "blandäktenskap" så borde man väl ändå kunna sammarbeta inom samma tro

Svar på tråden svenskt/serbiskt bröllop