• miss Nina

torra slemhinnor

Hej,
    Nån snäll som kan hjälpa mig? Jag har torra slemhinnor, vilket förstör samlivet en aning.. Får även lätt svampinfektioner + har torra ögon. Äter nu mini-piller exclutena. Någon som har haft samma problem och har hittat bra p-piller? Någon som testat spiral och vet om det kan vara lösningen? Har inte fått hjälp eller förståelse hos BM. Någon som känner till en bra BM eller gyn som lyssnar på detta problem? (Stockholm)
    Tack på förhand!!

• Svar på tråden torra slemhinnor
  • Saga 2003

Å det är inte kul, jag vet för jag kämpade länge innan det blev ordning på allt. För det första kan jag säga att jag märkte inte en tillstymmelse till förbättring innan jag slutade med p-piller. Så det är min rekomendation nummer ett: sluta med p-piller! Det finns andra skydd. Då jag slutatde med dem började det successivt bli bättre och nu är det helt bra. En annan rekommendation som jag kan ge är jordnötsolja. Använd istället för tvål, och som glidmedel. Vanligt glidmedel är värdelöst, oljan gör att det känns nästan helt som vanligt. Lycka till! Jag håller tummarna!
    /Saga

• Frances

Åååh känns om jag kunnat starta denna tråd.. jag är så ledsen för att det är så, men jag har så himla ont EFTER sex varje gång, och då är jag väldigt blöt innan vi börjar ha s e x, och vi använder glidmedlet 'Klick' från apoteket. Men jag har upplevt att Klick svider när man använder det, jag vet inte varför... ibland tror jag att det är något fel på mig Jag är ju jätteupphetsad o killen gör allt för att det ska va skönt för mig, ändå får jag såna 'skavsår' efteråt jämt så det dröjer dagar innan vi kan ha s e x igen eftersom det gör så ont, eller så får jag svampinfektion (tror jag, för det kliar så mycket).

Är det någon som VET varför det blir så??? Eller är jag dömd till att ha ett sådant här s e xliv... jag äter p-piller, Jasmin men jag har hört att det är ett bra p piller med låg hormondos så det inte ska påverka..

• Frances

Just det, måste poängtera att det inte alltid varit så, det är de senaste månaderna det har varit så... och jag vet inte varför.

• Saga 2003

Jag åt p-piller i flera år innan det blev som för er. Hela tiden piller med låg dos. Sedan det väl börjat med torra slemhinnor blev det bara värre och värre, tills jag vid s a mlag sprack och blödde varje gång. Det kändes som om nån körde med sandpapper i mig. Ni kan ju tänka er... Jag sökte hjälp _många_ gånger. Men de olika läkarna jag träffade hade alla olika lösningar på problemet, och ingenting hjälpte. (En läkare föreslog t.o.m. operation - HALLÅ?)Jag frågade flera gånger om det skulle hjälpa att sluta med p-piller men de var tveksamma. Till slut kände jag att det var ändå ingen idé att äta p-piller eftersom vi ändå inte kunde ha s a mlag eftersom det gjorde så ont. Så jag slutade och då började det bli bättre nästan direkt. Jag använder jordnötsolja istället för tvål i underlivet, det blir rent och mjukt och skönt. Och vi använder oljan även som glidmedel som jag skrev. Fördelen med oljan framför t.ex. "Klick" är att oljan inte svider och att det inte försvinner efter bara en liten stund utan fortsätter att hjälpa till med "smörjningen". Det är två år sedan jag slutade med p-piller, efter ca 6 månader var jag helt återställd och kan nu njuta precis som vanligt! Min kille har hela tiden varit världens snällaste och gulligaste, men det var ju naturligtvis jobbigt för honom också. Det jag var mest rädd för var att det aldrig skulle kunna bli bättre och att min kille skulle lämna mig. Men nu är allt bra. Så än en gång tjejer, sluta med p-piller, använd andra skydd, använd jordnötsoljan så blir det bättre. Lycka till!

• La 3/8-02

Det är såå skönt att höra att man inte är ensam!!

Min BM trodde att det berodde på att min östrogenhalt var för låg och skrev ut Otrevin (tror jag de heter) som jag skulle "stoppa upp" innan sänggåeende i 2 veckor för att sedan dra ner dosen till ca 2 i vecka och peppar, peppar så verkar det som hon har rätt. Jag har nämligen slarvat och då kommer det tillbaka

• Frances

Saga... vart kan man köpa jordnötsoljan? :) Tacksam för svar!

• Saga 2003

Jordnötsoljan finns på apoteket. ett litet tips är att hälla upp den i en pumpflaska så är den lättare att dosera "i alla lägen" ;)

• Frances

Haha tack så mycket Saga! Jag ska genast införskaffa det

• miss Nina

Hej alla snälla som har svarat!! Tack Saga för råd! Frances - det känns som om du funkar p r e c i s som jag.. Skavsår är precis vad jag också får. (Vad det är? Jag tror att det hela handlar om torra slemhinnor som till slut leder till vestibulit - men jag hoppas inte att det är så illa..)
    La - kan inte du meddela oss om det där Otrevin funkar?

Jag funderar på kopparspiral för att slippa hormoner. Ingen som testat?
    tack igen, tjejer!!!!

• miss Nina

Förresten - Frances - min BM sa att när man har torra slemhinnor så får man lättare svampinf. Ibland vet man inte vad som är bara irritation och vad som är svamp. MEN - se upp att du inte tar medel mot svamp alltför ofta, för då hamnar man lätt i en ond cirkel och gör slemhinnorna ännu skörare. Men du - jag tänker försöka få Otrivin kräm utskriven. Det är för kvinnor i övergångsåldern som har slemhinneproblem. (jag är 30..eh...) Kanske kan vara tips för dig också? Kanske är de t o m receptfria.
    La skrev ju om något liknande ovan.

Svar på tråden torra slemhinnor