• GuteCarra

    Vad bör ett inbjudningskort innehålla?

    Nu är alla stora fasta saker bokade till sommarens bröllop så nu är de hög tid att ta tag i inbjudan. Jag har tänkt köra på den lata vägen och beställa vid något tryckeri.
    MEN vad ska stå med i inbjudningskortet??
    Dom flesta kort jag sett här innehåller bara kort info om plats och tid för vigseln.
    Men resten av infon då? Praktiskt kring festen.matallergi, övernattningsmöjligheter mm
    Presenttips. Vem man kontaktar vid tal mm.
    De är ju hur mycket info som helst som gästerna behöver veta, men känns lite trist med ett enda långt infoblad.

    Hur har ni andra gjort?
     

  • Svar på tråden Vad bör ett inbjudningskort innehålla?
  • daniiel

    Vi höll våran inbjudan väldigt kort.

    Namn på brudparet
    Tid & plats för vigsel
    Tid & plats för middag
    Hänvisning till bröllopshemsida för mer info

    Jag gjorde en snabbkludd i paint på våra inbjudningskort, la till hur vi hade placerat vår text.



    Anledningen till att vi valde att ha det så, är att vi vet att om gästerna undrade över något, så har de alla redan våra och våra föräldrars telefonummer och inte tvekar om att fråga. Vi hade inte heller mer 3 gäster (2 marskalker & min plastmormor) som inte bor i samma stad som vi (med omnejd) och de hade redan ordnat boende eftersom de visste om bröllopet redan innan inbjudan skickades ut.

    På bröllopshemsidan hade vi vägbeskrivningar till kyrkan och festlokalen. Menyn för kvällen och praktisk information om fest, tex att gästerna själva fick köpa dryck i hotellets bar efter middagen och att de tog kort och vilken tid baren stängde. Vi hade lite info om oss, brudparet, och även brudföljer och toastparet. Självklart hade vi också telefonnummer och mejladresser till oss och toastparet.
  • FruSångberg

    Namn på brudparet
    Tid och plats
    Plats för festen
    Klädkod
    OSA


    Vi har även en fin lite text om kärlek på våra

  • FruSångberg
    GuteCarra skrev 2012-01-16 09:15:24 följande:
    Nu är alla stora fasta saker bokade till sommarens bröllop så nu är de hög tid att ta tag i inbjudan. Jag har tänkt köra på den lata vägen och beställa vid något tryckeri.
    MEN vad ska stå med i inbjudningskortet??
    Dom flesta kort jag sett här innehåller bara kort info om plats och tid för vigseln.
    Men resten av infon då? Praktiskt kring festen.matallergi, övernattningsmöjligheter mm
    Presenttips. Vem man kontaktar vid tal mm.
    De är ju hur mycket info som helst som gästerna behöver veta, men känns lite trist med ett enda långt infoblad.

    Hur har ni andra gjort?

     


    Fick inte med en viss bit text.
    Jag tycker att det är upp till var och en att informera om allergier osv som för maten.
    Vi har även en person som tagit tag i vår önskelista och förmedlar till gästerna vad som ska köpas och som inte är köpt av någon annan.

  • Emma84
    GuteCarra skrev 2012-01-16 09:15:24 följande:
    De är ju hur mycket info som helst som gästerna behöver veta, men känns lite trist med ett enda långt infoblad.

    Hur har ni andra gjort?
     
    Vi har gjort en liten "inbjudningsbok".
    En framsida och sedan första sidan handlar om mej, lite rolig info, samt ett kort på mej när jag var 2 år.
    Andra sidan = om brudgummen.
    Tredje sidan = Beslutet, om varför vi bestämde oss för att gifta oss. Årtal när vi förlovade oss, träffades mm. "Efter 11 år ihop och två "oäktingar" kände vi nu att det var dags..."
    Fjärde sidan = Välkommen, plats, tid och datum för vigsel. Festplatsen, vad det bjuds på och att det är en fest med fri bar. Toastmasters mail och nummer ifall det finns frågor/anmälan av tal mm.
    Femte & sista sidan = ett gulligt citat ang bröllop från vår 4årige son.
  • GuteCarra

    Tack för era tips och ideér. 
    Att ha den mesta infon på en hemsida låter smidigt. Men oj vad svårt att fixa en hel hemsida, när man kan noll om sånt :/ Sen finns de ju släktingar som inte vet hur man startar en data  också :p

    Shit de här är verkligen inte lätt.

    Fler ideér och gärna bilder på era kort ;) 

  • GuteCarra

    Alla ni som har hemsidor....är de nån som har länkat till sin bröllopssida här på BT i inbjudan?

  • Strawberry

    Vi hade med plats, tid, åldersgräns, klädsel samt OSA datum och till vem de skulle OSA.
    Skrev längst ner att mer infor ges vid anmälan...

    Vi har ingen bröllopshemsida utan kommer att låta min far skicka ut ett mejl med all annan information de kan tänkas behöva när de anmält sig till festen. =)

  • Schassen Sixtwentysix Homlake

    Vi är fullt upp i vårt planerande, vi har även köpt en stor bok som tar upp det mesta som berör bröllopet från inledande planeringar till slutgiltig budget och allt där emellan. Ett av ovan inlägg gav mig en idé (tack Daniel för den). De flesta som skall bjudas in till vårt bröllop finns på FB, så jag har lagt fram förslaget till min fästmö om att vi skapar en sluten grupp på FB där bara de gäster som skall bjudas till festen får tillgång. Då kan min "Best Man" fokusera på det inledande talet istället. Vi har inte bestämt ett slutgiltigt kort än, men vi jobbar på det just nu. Dock skall vi ha en kortfattad text på sidan 2 som välkomnar gästerna till bröllop och fest följt av när och var och sedan avslutas informationen med lämpliga presenter "kortfattat" På sid 3 står våra namn och telefonnummer högst upp, följt av förfallodatum då vi skall ha fått svar om gästen kan komma eller inte och under detta står dresskoden. Som sagt om det blir exakt så här vet jag inte just nu men det lutar åt det hållet.

Svar på tråden Vad bör ett inbjudningskort innehålla?