• Jäntan

Vem har gjort sin egen bröllopstårta?

Jag tänkte göra tårtan till vårt bröllop.

Vill ha en med 3 höjder.

Vem har erfarenhet av detta?

Har kollat lite på nätet och såg att man kan sätta blomsterpinnar emellan. Men vad ställer man tårtorna på och har någon recept på gott innehåll???

• Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?
  • Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-01-19 10:45:02 följande:

Vill bara tillägga att skärfast mousse kan man också basera på äggvita. Den blir lite lättare och inte lika maffig, väldigt bra till fruktmousser. Helt enkelt en lättare och fräshare mousse.

Man har även där i grädde och gelatin men basen är mjuk maräng så det ger en del av konsistensen.

Bra tips.
    Jag själv har haft problem att få dom bra, så därför chansar jag inte om det är en "viktig tårta".
    Och när det är en staplad våningstårta så vill jag gärna ha fyllningen fast så den klarar av att hålla "pinnarna" på plats.
    Efter att ha råkat ut för en bröllopstårts-katastrof där min pinnar gled i den understa tårtbotten pga att det inte var fast nog att klara av tyngden ovanifrån, så håller jag mig till det jag är säker på *hihi*
    Fast den gången var det inte mitt fel, brudparet skulle absolut ha en av mousserna man kan hitta i affären (mango/passion från Ekströms) och jag fick inte ha i mer gelatin.
  • Sara 120707

Chicita:

Jag håller verkligen med om att det är trixigt att få till koncistensen och man bör definitivt "provbaka" minst en gång för att bli helt säker på proportionerna. Men mousse med äggvita är så underbart lätt, fräsh och god så det kan vara värt att prova.

Fruktmousser tycker jag generellt är lättare än choklad, vet inte varför, troligtvis för att dt inte är så temperaturberoende.

Ett alternativ till är att som fyllning ha tex botten,pannacotta, mousse

pannacotta är lättare att få till bra men då blir det ännu viktigare att moussen är fast och bra

• Sara 120707

P.s ha en elvisp av bra kvalitet, min pajade mitt i en mousse och det skapar en viss panik.

• Chicita
    Sara 120707 skrev 2012-01-19 11:39:33 följande:

Chicita:

Jag håller verkligen med om att det är trixigt att få till koncistensen och man bör definitivt "provbaka" minst en gång för att bli helt säker på proportionerna. Men mousse med äggvita är så underbart lätt, fräsh och god så det kan vara värt att prova.

Fruktmousser tycker jag generellt är lättare än choklad, vet inte varför, troligtvis för att dt inte är så temperaturberoende.

Ett alternativ till är att som fyllning ha tex botten,pannacotta, mousse

pannacotta är lättare att få till bra men då blir det ännu viktigare att moussen är fast och bra

Ja både pannacotta och ganache är bra alternativ faktiskt.

Man kan ju ha en chokladcanache och sen bre över en sylt eller marmelad i ett tunnt lager ovanpå den också för att få in något lite fruktigt Glad
    Det blir ju skärfast och ger stabilitet.

Ganache och pannakotta finns massor av recept på nätet att hitta.
    Pannacottan som Ekströms har är inte helt fel heller faktiskt om man vill fuska lite Flört
  • Sara 120707

Det beror ju på varför du inte kan äta gelatin, det finns ju tex vegetariska alternativ till gelatin.

Det går att göra en ganska fast mousse utan gelatin om man baserar det på äggvita men dels är det väldigt svårt och dels tror jag inte att det blir tillräckligt fast för att stapla.

• Chicita

Om man inte kan äta vegetariskt "gelatin" så är det nog svårt som Sara120707 säger att få en skärfast mousse, och då går tårtorna inte att stapla.

Men då kanske man kan köra på ganache och liknande.
    Marmelader och sylter kan vara gott i tårtor även om man ju givetvis inte kan ha så tjocka lager av det... Och sånt kan man ju göra utan att använda gelatin

• lina81

Bästa sättet att göra olika chokladmousse för att få det fast och dessutom gelatinfri är att
     värma upp  3 dl grädde (får absolut inte koka) lägg i ca 150-180 g valfri choklad eller annat godis och smät det i grädden. låt stå över natten och vispa sedan med elvisp som när du vispar grädde till önskad konsistens.
    Går inte att misslyckas.

Jag baka mycket tårtor och har testat med alla möjliga smaker, som skumtomtar, dumle, japp, geicha, mjälkchoklad, vit choklad=)

• lina81
    lina81 skrev 2012-01-19 23:22:22 följande:
     Bästa sättet att göra olika chokladmousse för att få det fast och dessutom gelatinfri är att
     värma upp  3 dl grädde (får absolut inte koka) lägg i ca 150-180 g valfri choklad eller annat godis och smät det i grädden. låt stå över natten och vispa sedan med elvisp som när du vispar grädde till önskad konsistens.
    Går inte att misslyckas.

Jag baka mycket tårtor och har testat med alla möjliga smaker, som skumtomtar, dumle, japp, geicha, mjälkchoklad, vit choklad=)

jisses vad jag inte stavade bra då =(
  • Sara 120707

lina81:

Det låter gott, ska jag nog testa. Det blir ju egentligen vispad tryffel men låter som sagt gott.

Blir det skärfast? För annars kommer ju våningstårtor att vara uteslutet.

Svar på tråden Vem har gjort sin egen bröllopstårta?