• JesFre

Brudgummens kläder bestämmer..

Min kära fästman har nästan helt bestämt sig för att han vill ha en frack med allt vad det betyder på våran dag. Han har bestämt att vi ska ha ett bröllop med "lagom mycket lyx" hans ord.. Men jag gillar tanken att det inte bara är jag som är extra extra finklädd.

Men då jag vet att alla inte har en frack undrar jag (då jag läst att brudgummens kläder bestämmer vad gästerna ska ha på sig) Kan man ha dress code Mörk kostym trots att han vill använda Frack. Själv tycker jag det vore helt okey men vill ju inte få Margareta Ribbing efter mig Flört Då blir det ju lite pa samma sätt som att ingen annan kommer ha helvit klänning än jag själv (hoppas jag iaf). Eller finns det någon annan bra kod man kan använda för ett liknande resultat. 
    Vill att alla gäster ska vara fina men samtidigt vill man ju inte "tappa" vissa gäster för att de inte har eller kan hyra en frack (och hur många 20 - 30 åringar har en frack i rätt storlek hängandes i garderoben ?) 

• Svar på tråden Brudgummens kläder bestämmer..
  • Tosan

Jag tycker det är helt ok att sätta dresscode mörk kostym för gästerna. På min syster och svågers bröllop hade han frack men dresscode kavaj, tycker det känns lite självklart att brudgummen också vill "sticka ut" och vara extra stilig en sån speciell dag!

• Chicita

Vad tror du att era gäster skulle känna sig mest bekväma i?
    Hur ser dom ut på en "vanlig - finare - fest"?
    Om de flesta brukar komma i kostym på fina fester så kan ni lägga er på frack (med ett tillägg kanske om att om man inte har eller kan hyra frack så är mörk kostym helt ok). Om de flesta tycker att finkläder är dom nya jeansen och en ren T-shirt. Tja då skulle jag inte välja frack som dresscode även om ni har ett tillägg Flört

Jag tog precis upp ett exempel i en annan tråd.
    Jag jobbar på hotell och en helg kom ett större gäng ungdomar och checkade in.
    Dom var kraftigt piercade, många synliga tatueringar, dreadlocks, tuppkam osv... Militärkläder var visst det dom gillade bäst. Dom var glada och upprymda...
    När dom samlades i lobbyn sen för att åka till bröllopet så var stämningen en helt annan. Några var på väg att brista ut i tårar.
    Dom skulle på ett frack-bröllop och brudparet hade hyrt kläder åt alla (dom hade tydligen lånat en stor summa pengar för detta bröllop). Gästerna var väldigt oroliga och kände sig obekväma i sina fina balklänningar och frackar.
    Något jag inte skrev i andra tråden för där var detta mer en parentes, var att dom var fram och frågade mig om jag visste vilka bestick man skulle börja äta med, och vilket glas. För dom ville inte göra bort sig på den här fina middagen.
    Någon frågade vad Fois Gras var, för det var förrätten.. .osv...  Dom var helt utanför sin bekvämlighetszoon.

Dagen efter frågade jag om dom hade haft trevligt. Och en av tjejerna sa att hon inte haft så kul. Det var ingen höjdare att leka lekar i långklänning och högklackat på gräsmatta sa hon... Och hon hade kännt sig utklädd, som att hon var på maskerad...

Så känn efter hur era nära och kära skulle reagera.
    Skulle dom tycka att det var jättekul att få en chans att klä upp sig så snofsigt det bara går? Så kör på frack...
    Annars tar ni mörk kostym. Strunt samma vad din blivande har på sig då, låt honom ha fracken om det får honom att sträcka på sig lite extra Glad
    Men som sagt. Jag hade haft ett tillägg om att mörk kostym var ok, just eftersom du säger. De flesta har inte en frack hängades i garderoben. Många har inte ens en kostym även om det faktiskt är något som väl hör till basgarderoben...

• lilja01
    JesFre skrev 2012-01-15 20:35:31 följande:
    Min kära fästman har nästan helt bestämt sig för att han vill ha en frack med allt vad det betyder på våran dag. Han har bestämt att vi ska ha ett bröllop med "lagom mycket lyx" hans ord.. Men jag gillar tanken att det inte bara är jag som är extra extra finklädd.

Men då jag vet att alla inte har en frack undrar jag (då jag läst att brudgummens kläder bestämmer vad gästerna ska ha på sig) Kan man ha dress code Mörk kostym trots att han vill använda Frack.
    Varför ska din karl följa dresscode när inte du gör det? :)
    Min blivande vill ha en ljusgrå kostym på sig (sommarbröllop), och därför kommer vi nog att sätta klädsel: Mörk kavaj. Det är klart att han vill sticka ut ur mängden lika mycket som mig i min vita klänning!
    Den enda (förhoppningsvis) som kommer att bära ljusgrått, förutom mannen, är vår son.
  • JesFre
    Chicita skrev 2012-01-15 21:00:31 följande:
    Blev ett väldigt långt sitat så jag bara nämner ditt namn Chicita, du har helt rätt i mycket av det du skrev.

Allt detta ligger så pass lång tid fram så vi kanske hinner ändra oss men jag tror vi kommer köra på mörkkostym. Dels för att det kommer vara ett sent eftermiddags bröllop ocb för att vi vill ha det lite "finare" Inte för att det behöver bli roligar Flört läst lite på din andra tråd. Men för att det i alla fall passar oss och våra familjer (eller ja mina två familjer. Min fästmans familj kommer kanske tycka lite annorlunda men så är det) 

Jag gillar tanken att vi båda kommer vara extra uppklädda men inte utklädda. Och skulle inte vilja att våra gäster skulle känna sig utklädda som i ditt exempel.

Skulle gärna haft ett helt Frack bröllop som min fars andra bröllop där festen hölls på Sofiero Slott. (Jag var 8 och tyckte att det var det vackraste jag någonsin settSkäms) Men jag är inte min far (tack och lov!)

En mindre kyrka, en fin resturang, enklare kläder och bara fästmannen och jag framme vid prästen. Det låter mer som "oss" Och om någon av våra vänner skulle komma med kavajen hängandes kvar i bilen så skulle det gå bra det med. Så länge de kom. 

Nu ska jag slita mig för stunden från BT och fortsätta packa ner hela min lägenhet. Flytta är jättekul! Packa är däremot inte det.. Hur mycket saker kan en snart 23årig tjej egentligen ha... 
  • Chicita
    JesFre skrev 2012-01-15 21:12:00 följande:
    Blev ett väldigt långt sitat så jag bara nämner ditt namn Chicita, du har helt rätt i mycket av det du skrev.

Allt detta ligger så pass lång tid fram så vi kanske hinner ändra oss men jag tror vi kommer köra på mörkkostym. Dels för att det kommer vara ett sent eftermiddags bröllop ocb för att vi vill ha det lite "finare" Inte för att det behöver bli roligar Flört läst lite på din andra tråd. Men för att det i alla fall passar oss och våra familjer (eller ja mina två familjer. Min fästmans familj kommer kanske tycka lite annorlunda men så är det) 

Jag gillar tanken att vi båda kommer vara extra uppklädda men inte utklädda. Och skulle inte vilja att våra gäster skulle känna sig utklädda som i ditt exempel.

Skulle gärna haft ett helt Frack bröllop som min fars andra bröllop där festen hölls på Sofiero Slott. (Jag var 8 och tyckte att det var det vackraste jag någonsin settSkäms) Men jag är inte min far (tack och lov!)

En mindre kyrka, en fin resturang, enklare kläder och bara fästmannen och jag framme vid prästen. Det låter mer som "oss" Och om någon av våra vänner skulle komma med kavajen hängandes kvar i bilen så skulle det gå bra det med. Så länge de kom. 

Nu ska jag slita mig för stunden från BT och fortsätta packa ner hela min lägenhet. Flytta är jättekul! Packa är däremot inte det.. Hur mycket saker kan en snart 23årig tjej egentligen ha... 
    Haha.. ja jag lider av lite "fingerdiarré" i dag känner jag Tungan ute
    Svårt att vara kort och koncis...

Ofta utvecklar sig planerna vartefter och det är inte säkert att man har det bröllop man tänkte från början när det väl är dags.
    Mitt bästa råd är att dra upp rätt grova ramar för hur ni vill ha det, och sen dela bitar här och där med släkt och vänner och se hur dom reagerar. Många gånger kan man exempelvis välja restaurang / cateringfirma / lokal först och bestämma meny och sånt senare när man spikar antalet.
    Så hör er för lite, sondera terrängen alltså. Och utgå ifrån det när ni bestämmer er i slutänden sen Solig
Svar på tråden Brudgummens kläder bestämmer..