• FelizLane

Vad gör ett bröllop roligt? (inte stelt)

Som motfråga till Chicitas tråd! 

Jag förstår att hon startade den tråden, men jag känner också att vi kanske kan brainstorma om vad som gör festen rolig och trevlig som gäst att vara på?

Klart att man är rädd att gästerna inte ska ha trevligt eller roligt..

• Svar på tråden Vad gör ett bröllop roligt? (inte stelt)
  • FelizLane

Jag kan berätta om upplägget för mitt och min fästmans bröllop.

Vi kommer att gifta oss utomhus på en udde, det var där vi förlovade oss och det kändes som den mest natruliga plats att vigas på. Vi är inte kristna i den bemärkelse att vi besöker kyrkan ofta eller så. Den borgerliga verisionen kändes dock inte som oss heller. Däför blir det en kyrklig vigsel utomhus.

Efter det blir det middag i ett tält uppställt på en går där vi har hyrt lokal. Lokalen är förliten för att få plats med alla vi vill ska vara med och den större lokalen i våran stad kändes inte alls rätt. Vi kommer att ha trerätters med våran favvoförrätt avokado med chili och räkor på toast.  Fläskfilé med wiskeysås och potatisgratäng. Efterätt blir pankaka som vi lyxar till lite. Maten är vi, kanske inte är super rolig mat men det är våra favoriter. 

Det är tänkt att vi ska ha festen i huset, samt tårtan som blir "vanlig" tårta som inte står på någon speciell ställning. Någonstanns här ska även jag och min fästman foxa istället för valsa till en utav dom mest kärleksfulla låtarna som jag vet, wonderful tonight - eric clapton. 

Jag vill att det ska vara fint dukat med stolsöverdrag och mycket blommor. Men jag vill inte att det ska kännas too much om ni förstår?!  

Så vad tycker ni att man ska göra till ett sådant "klassiskt" svenskt bröllop för att göra det roligt? 

• K och S

Jag har inte läst tidigare tråd i ämnet men tänker att det är många saker som gör att det blir en lättsam och rolig stämning.

Om jag v ar er skulle jag satsat på en duktig toastmaster. Det kan göra stor skillnad. Någon som kan skämta lite och få med alla gäster när det ska sjungas. Jag tror även att man behöver föregå med gott exempel. Om brudparet visar att de har kul och att de kan släppa loss så följer säkert de andra efter. Jag tror att det är bra om man sätter ribban redan i början. Det finns många exempel på brudpar som bokstavligen dansar in eller ut ur kyrkan - vilket jag tycker är ett lysande sätt att lätta upp stämningen på. Naturligtvis behöver man inte göra just så, men fundera lite på vad ni skulle kunna tänker er att göra för att "drar igång festen". Kanske en storartad, humoristisk entré till festplatsen.

Läste om ett annat brudpar som hade använt sig av ett "fotorum". En kamera och lite "utklädningsdetaljer" som uppmuntrade gästerna att släppa loss framför kameran. Störthärligt. Men det beror ju lite på vad det är för gäster man har. Om det är ett gäng som brukar ha lätt för att roa sig behöver du nog inte oroa dig. Då fixar det sig själv. Mer eller mindre.

• Chicita

Som K och S säger så hänger mycket på om ni är avslappnade och har kul eller om ni blir stela och obekväma.
    Och toastmastern... kan inte nog betona hur viktigt det är med rätt person på den posten. Våra var helt perfekta, dom gick helt upp i rollen som "Skrivfare från 1300-talet" med ihoprullade "pergamentrullar" istället för minneslappar *hihi*

Sen är det ju så att om ni har massa gäster som älskar att spexa och leka lekar så kanske ni ska ha sånt för att liksom dra igång festen (innan maten gärna, och så gärna uppdrag till några av spexarna under middagens gång)...
    Men tvärt om, om ni har gäster som är lite "stela" så ska ni undvika lekar som alla ska vara med i osv...

Bordsplaceringen är också viktig för att få en bra stämning.
    Se alltid till att alla har någon dom känner inom "pratavstånd", det räcker med att dom sitter diagonalt över bordet.
    Det är perfekt att placera par så, för då har dom den som står dom närmast så pass nära att dom får stöd och känner att dom inte blivit splittrade, men tillräckligt långt ifrån för att uppmuntra till att prata med de runtomkring.

Och - för att dra paralleller till min tråd Flört se till att lägga bröllopet och klädseln på en nivå där era gäster känner sig fina men fortfarande som sig själva...
    Vad tycker era gäster om? Om du kan svara på den frågan - så kommer ni att få en väldigt trevlig fest Solig

• Ericawi

Det senaste bröllopet som jag var gäst på kom det fram en resväska på dansgolvet med roliga attribut. Det var hattar , tokglssögon lösbröst, kaninöron m.m. Mycket från buttriks. Det livade upp på dansgolvet.

• TheD

Men man ska akta sig så att det inte blir för mycket eller långdraget osv...

• Strawberry

Jag tror att det viktigaste är att anpassa festen efter gästerna och efter vilka brudparet är. Om brudparet känner sig obekväma smittar det nog otroligt lätt av sig till resten av sällskapet. En sådan sak som att sätta en högre klädkod än vad folk känner sig bekväma med eller tvinga fram allsång i en grupp som aldrig annars vill sjunga tror jag även det kan döda stämningen rätt ordentligt.

• Chicita
    Strawberry skrev 2012-01-18 22:52:03 följande:
    Jag tror att det viktigaste är att anpassa festen efter gästerna och efter vilka brudparet är. Om brudparet känner sig obekväma smittar det nog otroligt lätt av sig till resten av sällskapet. En sådan sak som att sätta en högre klädkod än vad folk känner sig bekväma med eller tvinga fram allsång i en grupp som aldrig annars vill sjunga tror jag även det kan döda stämningen rätt ordentligt.
    Precis min poäng i den andra tråden dom hänvisar till Flört
  • akronym

Hm jag undrar om det går att lätta upp stämningen på fester där många är lite blyga/ovana i lagom sällskap, ovana att hålla tal och sjunga inför andra men gärna tar fram kameran och förevigar dagen. Jag kan tänka mig att det vilar mycket på lite enklare saker som festhäftet och bordsplacering då?

Kan att måla gemensam talvla till brudparet vara lämpligt, eller olämpligt? Fungerar tipspromenad? Funkar överaskningspresenter till Brudparet som (jag kommer och dekorerar brudparets julgra och brudparet bjuder på fika)?

Hur göra med den/de som väljer att inte delta i någon aktivitet? Hur göra om nästan ingen vill hålla tal? Är detta rent av en klassfråga eller generationsfråga?

• akronym
    akronym skrev 2012-02-14 12:55:12 följande:

Hm jag undrar om det går att lätta upp stämningen på fester där många är lite blyga/ovana i lagom sällskap, ovana att hålla tal och sjunga inför andra men gärna tar fram kameran och förevigar dagen. Jag kan tänka mig att det vilar mycket på lite enklare saker som festhäftet och bordsplacering då?

Kan att måla gemensam talvla till brudparet vara lämpligt, eller olämpligt? Fungerar tipspromenad? Funkar överaskningspresenter till Brudparet som (jag kommer och dekorerar brudparets julgra och brudparet bjuder på fika)?

Hur göra med den/de som väljer att inte delta i någon aktivitet? Hur göra om nästan ingen vill hålla tal? Är detta rent av en klassfråga eller generationsfråga?

öö Julgran ska det vara
  • Sebastiána
    Chicita skrev 2012-01-16 10:58:46 följande:
    Som K och S säger så hänger mycket på om ni är avslappnade och har kul eller om ni blir stela och obekväma.
    Och toastmastern... kan inte nog betona hur viktigt det är med rätt person på den posten. Våra var helt perfekta, dom gick helt upp i rollen som "Skrivfare från 1300-talet" med ihoprullade "pergamentrullar" istället för minneslappar *hihi*

Sen är det ju så att om ni har massa gäster som älskar att spexa och leka lekar så kanske ni ska ha sånt för att liksom dra igång festen (innan maten gärna, och så gärna uppdrag till några av spexarna under middagens gång)...
    Men tvärt om, om ni har gäster som är lite "stela" så ska ni undvika lekar som alla ska vara med i osv...

Bordsplaceringen är också viktig för att få en bra stämning.
    Se alltid till att alla har någon dom känner inom "pratavstånd", det räcker med att dom sitter diagonalt över bordet.
    Det är perfekt att placera par så, för då har dom den som står dom närmast så pass nära att dom får stöd och känner att dom inte blivit splittrade, men tillräckligt långt ifrån för att uppmuntra till att prata med de runtomkring.

Och - för att dra paralleller till min tråd Flört se till att lägga bröllopet och klädseln på en nivå där era gäster känner sig fina men fortfarande som sig själva...
    Vad tycker era gäster om? Om du kan svara på den frågan - så kommer ni att få en väldigt trevlig fest Solig
    Håller med.

I vårt fall hade dessutom alla tjejer, som inte kände varandra innan, träffats på min möhippa någon månad innan. Det gjorde jättemycket! Det är ju iofs inget man kan styra över eftersom man inte vet vilken möhippa man får eller ens om man får någon.

Vi hade också en jättebra toastmaster.

Pannkaka till efterrätt låter kul! När min kusin gifte sig hade de glasstårta i stället för vanlig bröllopstårta eftersom de båda är helt galna i glass.
Svar på tråden Vad gör ett bröllop roligt? (inte stelt)