Chicita skrev 2012-01-16 10:58:46 följande:
Som K och S säger så hänger mycket på om ni är avslappnade och har kul eller om ni blir stela och obekväma.
Och toastmastern... kan inte nog betona hur viktigt det är med rätt person på den posten. Våra var helt perfekta, dom gick helt upp i rollen som "Skrivfare från 1300-talet" med ihoprullade "pergamentrullar" istället för minneslappar *hihi*
Sen är det ju så att om ni har massa gäster som älskar att spexa och leka lekar så kanske ni ska ha sånt för att liksom dra igång festen (innan maten gärna, och så gärna uppdrag till några av spexarna under middagens gång)...
Men tvärt om, om ni har gäster som är lite "stela" så ska ni undvika lekar som alla ska vara med i osv...
Bordsplaceringen är också viktig för att få en bra stämning.
Se alltid till att alla har någon dom känner inom "pratavstånd", det räcker med att dom sitter diagonalt över bordet.
Det är perfekt att placera par så, för då har dom den som står dom närmast så pass nära att dom får stöd och känner att dom inte blivit splittrade, men tillräckligt långt ifrån för att uppmuntra till att prata med de runtomkring.
Och - för att dra paralleller till min tråd

se till att lägga bröllopet och klädseln på en nivå där era gäster känner sig fina men fortfarande som sig själva...
Vad tycker era gäster om? Om du kan svara på den frågan - så kommer ni att få en väldigt trevlig fest

Håller med.
I vårt fall hade dessutom alla tjejer, som inte kände varandra innan, träffats på min möhippa någon månad innan. Det gjorde jättemycket! Det är ju iofs inget man kan styra över eftersom man inte vet vilken möhippa man får eller ens om man får någon.
Vi hade också en jättebra toastmaster.
Pannkaka till efterrätt låter kul! När min kusin gifte sig hade de glasstårta i stället för vanlig bröllopstårta eftersom de båda är helt galna i glass.