• Monica­89
    Äldre 13 Jan 08:04
    2277 visningar
    3 svar
    3
    2277

    Ringbärare

    Vi hade tänkt ha min systerson (6 år) som ringbärare.

    Hur brukar man ordna det? först tänkte jag att han skulle gå med en ringkudde in framför oss, men de känns lite konstigt att han ska stå med den hela tiden (som om den vore nåt heligt?), brukar man göra så? Annars funderade vi på om han och den andra brudnäbben gick före oss in utan nåt, och sen när de är dags för ringen kan han hämta kudden från någon i första bänkraden och gå fram till oss med.

    Hur gör andra?

  • Svar på tråden Ringbärare
  • Äldre 14 Jan 22:24
    #1

    Kan han inte gå fram med ringkudden och lägga den på koret så kan prästen ta ringarna därifrån sen - eller ge direkt till prästen?
    Alternativt att han lämnar ringarna till er marskalk eller tärna (om ni har någon sån) och sen tar med kudden och sätter sig i bänken vid sina föräldrar eller mormor/morfar? Små barn behöver ju inte stå framme hela tiden. Nästan bättre att han går in med er och sen kan gå och sätta sig  känner ju jag lite spontant Glad

    Vi hade först tänkt att vår lille "riddare" 5 år - skulle få bära ringarna på en sköld. Men vi valde att ge dom direkt till den ena marskalken istället. Jag gjorde en sammetsväska som ringarna låg i och som han satte fast i bältet...

    Den lille riddaren/prinsen/adelspojken eller vad man nu vill kalla honom Flört, somnade efter en stund där framme. Hans pappa (marskalken) var så nervös för att ha hand om ringarna så han glömde att skicka iväg sin son till farmor och farfar. Men det gick bra ändå.
    Vi har jättehärliga bilder där han sitter och vrider sig som en liten mask framme i koret. Och där han till sist somnar Drömmer

  • Äldre 14 Jan 22:35
    #2

    Vi hade vår dotter som brudnäbb och hon var drygt 4,5år vid bröllopet. Hon stod där framme hela vigseln med sin bukett i handen :) Hon gick visserligen mellan mig och tärnorna ett par gånger, men vad gör det?

    Jag tycker det lät som en bra idé att han bär in ringen och lägger kudden på koret eller ger ringen till en marskalk (om ni har en sådan). Sedna kan han väl få stå där framme om han vill :) Vill han gå och sätta sig, så gör han nog det.

    Barn är barn och det är bara charmigt om man låter det vara så :)

  • Äldre 14 Jan 23:41
    #3

    Så här slutade vår stackare... *hihi*
    Sötnosen...
    Eller tja vår och vår. Vi "lånade" ju honom av en av marskalkerna och hans sambo - en av tärnorna Solig


Svar på tråden Ringbärare