daniiel skrev 2012-01-10 21:30:25 följande:
Du kan ju kika in på
Bonprix.se, de har många fina klänningar för riktigt bra priser :) Har ju dock ingen aning om vad du är ute efter för klänning.
Jag vet inte riktigt vad skillnaden är numera på toastpar och värdpar. Jag vet bara att de jag känner som varit det ena eller det andra, har haft ungefär samma uppgifter, både under bröllopet och före. Jag kan väl dock tänka mig att toastparet egentligen ska ta hand om festen och underhållningen där, att få det hela att flyta på bra osv. Värdpar kanske har mer andra uppgifter också, tex ta emot OSA m.m. Vi kanske benämde våra fel, de kanske var mer av värdpar, men vad spelar för roll egentligen? Så länge alla är överens om vad som ska göras.
Vårt toastpar hjälpte oss att ta emot OSA, de ringde till de som inte hade svarat i tid. Vår toastmaster var även med i brudföljet, så det blev toastmadame som var värd i kyrkan, då hade hon sin sambo som hjälp. De visade gästerna till sin plats, delade ut vigselprogram och bröllopsbubblor. Sedan åkte de iväg till festlokalen före alla gäster och oss, så de kunde se till att allt var i sin ordning. Vi hade personal som dukade och ordnade maten. De placerade dock ut placeringskorten, kollade så musiken funkade, hälsade gästerna välkomna när de anlände, ordnade med tipsrunda och sådär. När vi sedan kom dit, då var det toastmadame som höll i brudskålen. Sedan visade de gästerna till bords och under middagen höll de i allsånger, lekar, tal och liknande. De gick även igenom lite "bra att veta"-saker och sådär.
Hur mkt jobb och vilken typ av jobb brudparet lägger på toastpar/värdpar är ju så olika, så fråga brudparet vad de förväntar sig och önskar sig av er, så det inte blir några missförstånd :) Sedan handlar det ju om att ge och ta, självklart ska man inte dumpa över hur mkt som helst på andra som brudpar, men att ha en öppen konversation kring det hela är nog det enda som gäller tror jag :)
Åh tack så JÄTTE mycket för ditt svar!
Ska bli så spännande allt detta! Tror vi ska ha ett litet möte med dem inom kort så vi får lite mer koll. Gillar att ha koll på grejerna