• isabellanf

Rimlig betalning till serveringspersonal?

Hej!

Vi har en mycket begränsad budget och ordnar en egen fest för ca 100 personer. Vår festlokal är en lokal där vi gör allting själva och maten lagar en vän till familjen...

Jag har frågat 6 st personer som kan servera under dagen och fram till dansen startar. Vi har lovat dem mat/dryck och att de får vara med på festen efteråt med gratis alkohol då de är vänner till min syster.

Det blir ca 7 timmars jobb för dem.

Jag har även lovat dem 600kr kontant för detta, men en del av dem tycker att jag är aldeles för snål med betalningen eftersom de normalt arbetar som servitriser.

Vad tycker ni?? Jag kanske är för snål med min lilla budget.....?

Vet inte hur jag skall göra, för just nu går det ju 4200kr till deras betalning och sedan ca 300kr för deras matoch dryck under dagen... 

Tacksam för lite tips Skäms 

• Svar på tråden Rimlig betalning till serveringspersonal?
  • Dannedo

Jag skulle inte jobba en hel dag för 600kr men sen är jag inte servitris heller så jag vet inte vad man brukar få. Jag skulle nog gett 1000-1500 kr per person, det är ju ändå en hel dag. Sen är det ju ingen som tvingar dom att jobba för så lite betalt, det är ju bara att tacka nej, och du behöver ju inte anlita utbildade servitriser om du inte har råd. Men man måste ha viss respekt för folks yrke, vill dom ställa upp och hjälpa till för en slant och blir bjudna på festen så är ju det jättebra, men man kan inte räkna med att folk kan ta mat och dricka som betalning. Har ni ingen annan ni kan fråga? Någons yngre syskon eller så?

• daniiel

Vi hade visserligen festen på ett hotell, så personalen får ju lön av hotellet för att servera, men vi hade betydligt fler än 6 personer som serverade och vi betalade 5000kr för lokalen, då ingick det dukning, dekorationer och serveringspersonal samt ljudanläggning.