• isabellanf

Rimlig betalning till serveringspersonal?

Hej!

Vi har en mycket begränsad budget och ordnar en egen fest för ca 100 personer. Vår festlokal är en lokal där vi gör allting själva och maten lagar en vän till familjen...

Jag har frågat 6 st personer som kan servera under dagen och fram till dansen startar. Vi har lovat dem mat/dryck och att de får vara med på festen efteråt med gratis alkohol då de är vänner till min syster.

Det blir ca 7 timmars jobb för dem.

Jag har även lovat dem 600kr kontant för detta, men en del av dem tycker att jag är aldeles för snål med betalningen eftersom de normalt arbetar som servitriser.

Vad tycker ni?? Jag kanske är för snål med min lilla budget.....?

Vet inte hur jag skall göra, för just nu går det ju 4200kr till deras betalning och sedan ca 300kr för deras matoch dryck under dagen... 

Tacksam för lite tips Skäms 

• Svar på tråden Rimlig betalning till serveringspersonal?
  • Dannedo

Jag skulle inte jobba en hel dag för 600kr men sen är jag inte servitris heller så jag vet inte vad man brukar få. Jag skulle nog gett 1000-1500 kr per person, det är ju ändå en hel dag. Sen är det ju ingen som tvingar dom att jobba för så lite betalt, det är ju bara att tacka nej, och du behöver ju inte anlita utbildade servitriser om du inte har råd. Men man måste ha viss respekt för folks yrke, vill dom ställa upp och hjälpa till för en slant och blir bjudna på festen så är ju det jättebra, men man kan inte räkna med att folk kan ta mat och dricka som betalning. Har ni ingen annan ni kan fråga? Någons yngre syskon eller så?

• daniiel

Vi hade visserligen festen på ett hotell, så personalen får ju lön av hotellet för att servera, men vi hade betydligt fler än 6 personer som serverade och vi betalade 5000kr för lokalen, då ingick det dukning, dekorationer och serveringspersonal samt ljudanläggning.

Jag har ingen aning om 600kr är bra eller dåligt betalt, har som inget att jämföra med, men om man får vara med på festen med gratis alkohol samt äta och dricka, så tycker jag inte att det känns snålt. Det är ju ändå ca 85kr/timme och jag antar att de jobbar svart och stoppar alla pengar i sin egen ficka direkt.

Har ni förklarat för dom att ni har tight budget? Har ni bett dom komma med ett motbud?

• Dannedo

Daniiel: Jag antar att ni även betalade för mat och dryck? Då brukar ju servering hävas in i det priset, så det rimliga är väl att ni betalade 5000kr extra för att ha lokalen för er själva och lite finare bröllopsdukning, och ljudanläggningen förstås. 85 kr i timmen tycker jag låter som minimilön och om man då jobbat några år i branschen så kanske det inte är så lockande, ett extraknäck ska ju löna sig och har man redan heltidsjobb så förstår jag om man inte vill offra en ledig dag på ett sånt jobb. Jag säger inte att det är fel att betala vad ta erbjudet, men då får man ju räkna med att kanske inte alla ställer upp på det. Några tycker säkert att det är jättekul att servera på bröllop och gör det utan så stor ekonomisk vinning, jag skulle gärna gjort det när jag var yngre :)

• Dannedo

Jag ber om ursäkt för min telefon som gärna ändrar på lite bokstäver här och där!

• pyret04

våra 3 servitriser ville ha 150 kr per timme, det tyckte vi va okej. det ät ju ändå en helg oxå

• Paris 111202

Jag tycker inte det låter så lite (om man förutsätter att de får 85kr/h i handen), den timlönen motsvarar en bruttolön på ca 22 000kr/månad, jag vet iofs inte vad en servitör/servitris brukar tjäna, men kanske inte så mycket mer än så?

• Chicita

Jag känner mig som en partypooper... men egentligen så ska ni skatta för detta samt betala arbetsgivaravgift.
    Lönen ska motsvara markadsvärdet så det inte blir "lönedumpning" osv...
    Det är regler som är bra att känna till så man vet vad man ger sig in på om man anlitar privat arbetskraft...

Med det sagt så kan jag ju säga att jag hade 4 jobbarkompisar (två konferensvärdinnor som brukar servera konfernsgästerna lunch ibland, samt två bartenders/servitriser) som väldigt gärna ville vara med på festen på ett eller annat sätt.
    Jag skämtade med dom om att "ifall dom skötte serveringen så skulle dom få vara med på festen efteråt" och dom anmälde sig frivilligt...
    Alltså utan att vi gjort upp om någon sorts "lön".
    Vi valde ändå att ge dom betalt. Det vi gav dom motsvarade ungefär 100:- i timmen. Men dom fick det som en klumpsumma i förskott. Någon stannade längre än 5 timmar (två fick 500 och två som hade lite mer "ansvar" fick 1000) och någon kom lite sent... Men för dom var pengarna en bonus dom inte bett om.

• knyttan

Precis, det beror väl lite vad man betalar för också (som vanligt). Grannens tonnårsbarn som gör det för lite fickpengar: då tycker jag det är ok med ca 500 sek för 3-4 h - det är vad vi ska betala och vad vi ber om. Har man folk som är mer erfarna eller har utbildning då kanske man ska vara beredd på att betala mera också, samma om man vill att de ska jobba många timmar. I ditt fall så tänker jag att det kan vara rimligt att de kräver uppemot 1000 kr pp. Som sagt ovan, att man får mat o alkohol kan man nog inte räkna med att folk ska acceptera som betalning, speciellt inte om det är folk som redan arbetar i branchen, för på de flesta ställen (restauranger o caféer) är det helt självklart att man får äta, i vissa fall kanske det innebär löneavdrag men säkert inte alltid.
    Tänk också på att de som har serverat hela dagen säkert är rätt trötta och att du bjuder dem på festen efteråt säkerligen inte känns som någon ersättning för dem då det är rätt troligt att de istället vill gå hem.

• Dannedo

Det går inte att jämföra svart och vit lön, alltså att tänka att det blir si och så mycket om det vore en månadslön. I en vit lön ingår semesterersättning, försäkring och pension. Egentligen så är det ju ointressant vad som är ok lön, ts har en viss summa pengar hon kan betala, och tycker inte serveringspersonalen att det räcker så är dom inte tvingade till något, och ts måste ha förståelse för om dom vill. Men det är ju bra att ha ett hum om vad lönerna brukar vara, det är skillnad på att säga "tyvärr har vi inte mer att erbjuda men du får gärna äta och dricka och stanna på festen, vi vore tacksamma om du Hill och kan" och att säga "ja, det här är ju en ganska bra peng ni får av mig att stoppa direkt i fickan". Jag har varit med om det senare alternativet allt föe många gånger när jag jobbat som musiker, när man i själva verket varit schysst och lagt sig långt under normalt gage och dessutom gått med på att få kontant betalt för man vet att dom aldrig haft råd med några arbetsgivaravgifter.

• Sara 120707

Håll din budget och ta 5 personer istället.

Det räcker gott och väl med 5 servitriser på 100 pers och då kan du fördela de pengarna på de andra.

Med mångårig serveringserfarenhet så kan jag säga att 20 personer/servitör är ingen fara.

• Blivande Silverfjäll

Som utbildad inom hotell&restaurang så har vi fått 100kr i timmen svart när vi har serverat på bröllop vilket är helt okej! Ska man ta de vitt ligger personal på ca 275kr/timmen och då är de ett minimum på 4/timmar, Så 100kr/timmen är mitt bud och ev någon blomma/choklad ask som tack för att man har ställt upp! Nöjd personal = bra service!

• daniiel
    Dannedo skrev 2012-01-10 22:08:08 följande:
    Daniiel: Jag antar att ni även betalade för mat och dryck? Då brukar ju servering hävas in i det priset, så det rimliga är väl att ni betalade 5000kr extra för att ha lokalen för er själva och lite finare bröllopsdukning, och ljudanläggningen förstås. 85 kr i timmen tycker jag låter som minimilön och om man då jobbat några år i branschen så kanske det inte är så lockande, ett extraknäck ska ju löna sig och har man redan heltidsjobb så förstår jag om man inte vill offra en ledig dag på ett sånt jobb. Jag säger inte att det är fel att betala vad ta erbjudet, men då får man ju räkna med att kanske inte alla ställer upp på det. Några tycker säkert att det är jättekul att servera på bröllop och gör det utan så stor ekonomisk vinning, jag skulle gärna gjort det när jag var yngre :)
    Fast när vi bokade så sa det själva att det jag skrev ovan var det som ingick i lokalhyran, alltså även serveringspersonal. Men som jag skrev också, så får ju den personalen en lön från hotellet, och våra 5000kr pystades ju inte ut mellan personalen. Klart vi betalade för mat och dryck också. Jag skrev ju att det inte riktigt gick att jämföra och att jag inte har någon aning om 600kr är bra eller dåligt i sammanhanget egentligen, just eftersom vi inte betalade vår serveringspersonal separat. Det kanske framgick lite dåligt att jag menade så.

Jag menade också att 85kr/timme + mat + alkohol är det nog många som faktiskt skulle vilja jobba för, även om det inte är såna inom branschen, och att jag tycker de bör höra sig för vad de 6 personer som de frågat vill ha. Jag tycker gott de kan komma med ett motbud då, tex "Vi vill minst ha 120kr/timme". Det är ju så svårt att veta och om de har lite ansträngd budget, så är då inte serveringspersonal något jag skulle slängt ut en hel massa tusenlappar på. Då hade jag nog frågat någon annan.

Gymnasieelever som går hotell och restaurang kanske? Ni har säkerligen en sådan linje där ni bor TS, varför inte fråga ett par sådana om de vill servera? Då behöver ni ju inte betala för deras alkohol heller, utan då kan ni ge dom pengar + mat?
  • Jag han

Vårt underbara gäng ungdommar som fixade alltifrån välkomstminglet till städningen dagen efter fick 500 kr var!

Jag frågade dem vad de ville ha och dom sa 400 kr var... Jag tyckte det var pinsamt lågt egentligen, men det var deras förslag. De fick däremot vara med och festa med oss på kvällen, och hade jätteskoj!

Prata med dom om vad de tycker känns rimligt. Om alla tycker att det känns ok, så är det ju inte fel.

• Anneli256

Vår personal anlitas av dom vi hyr lokalen av. Antal personal efter antal gäster och som någon skriver 20-25 personer / personal har dom räknat här iaf.
    Personalen kommer att vara där från fördrink till middagen, vet inte om dom hjälper till med disk osv.
    Eftersom vi bokade förra året så får vi  dom till det priset 500/personal för hela kvällen. Årets pris ligger på 700. Jag har ingen aning om dom betalas vitt eller svart eftersom det går via personalen. Vet ej heller om dom är utbildade eller ej. Min uppfattning var iaf att vi kom väldigt billigt undan:
    Lycka till.

• sabz

Tycker det låter som ett bra pris. De får ju även äta och sedan dricka (och festa), och då stiger ju timpriset :)

Svar på tråden Rimlig betalning till serveringspersonal?