Dannedo skrev 2012-01-10 22:08:08 följande:
Daniiel: Jag antar att ni även betalade för mat och dryck? Då brukar ju servering hävas in i det priset, så det rimliga är väl att ni betalade 5000kr extra för att ha lokalen för er själva och lite finare bröllopsdukning, och ljudanläggningen förstås. 85 kr i timmen tycker jag låter som minimilön och om man då jobbat några år i branschen så kanske det inte är så lockande, ett extraknäck ska ju löna sig och har man redan heltidsjobb så förstår jag om man inte vill offra en ledig dag på ett sånt jobb. Jag säger inte att det är fel att betala vad ta erbjudet, men då får man ju räkna med att kanske inte alla ställer upp på det. Några tycker säkert att det är jättekul att servera på bröllop och gör det utan så stor ekonomisk vinning, jag skulle gärna gjort det när jag var yngre :)
Fast när vi bokade så sa det själva att det jag skrev ovan var det som ingick i lokalhyran, alltså även serveringspersonal. Men som jag skrev också, så får ju den personalen en lön från hotellet, och våra 5000kr pystades ju inte ut mellan personalen. Klart vi betalade för mat och dryck också. Jag skrev ju att det inte riktigt gick att jämföra och att jag inte har någon aning om 600kr är bra eller dåligt i sammanhanget egentligen, just eftersom vi inte betalade vår serveringspersonal separat. Det kanske framgick lite dåligt att jag menade så.
Jag menade också att 85kr/timme + mat + alkohol är det nog många som faktiskt skulle vilja jobba för, även om det inte är såna inom branschen, och att jag tycker de bör höra sig för vad de 6 personer som de frågat vill ha. Jag tycker gott de kan komma med ett motbud då, tex "Vi vill minst ha 120kr/timme". Det är ju så svårt att veta och om de har lite ansträngd budget, så är då inte serveringspersonal något jag skulle slängt ut en hel massa tusenlappar på. Då hade jag nog frågat någon annan.
Gymnasieelever som går hotell och restaurang kanske? Ni har säkerligen en sådan linje där ni bor TS, varför inte fråga ett par sådana om de vill servera? Då behöver ni ju inte betala för deras alkohol heller, utan då kan ni ge dom pengar + mat?