• Dazzle

Middagen, och sen då??

Hej alla kloka bröllopsfixare!

I år är det ju äntligen dags att bli man och hustru. Vi har nu börjat planera festen och funderar stenhårt på vad vi vill men vet inte riktigt vad det finns att välja på!! Mat och tårta å sånt är klart, men sen då? Vad händer sen?

Ska man dansa? Hur många brukar tycka att det är roligt? Vi dansar pardans men brukar väl kanske dansa fyra fem låtar när det blir dans. Å hur många är det som dansar egentligen? Är det värt pengarna för ett band? Om man inte har dans, vad kan man göra då? Eller vad kan man göra samtidigt som dansen? Man vill ju ändå att festen ska pågå lite längre så att man hinner gå runt å verkligen prata och umgås med lite folk.

Till saken hör att vi intehar tänkt att servera alkohol så någon röjardans blir det nog inte heller.

Tacksam för tips!!
    D

• Svar på tråden Middagen, och sen då??
  • Jag han

Vi hade dans.

Efter mat och tårta blev det dags för "vår" dans. Efter det öppnades dansgolvet upp för alla gäster. Vi hade hyrt in ett band. Vi är så glada att vi gjorde det. För vår del gjorde det hela festen! Alla dansade! Inte samtidigt, men dansgolvet stod aldrig tomt.

Samtidigt har vi varit på bröllopsfest där musiken har kommit från spotify. Också väldigt lyckat!

Jag har aldrig varit på bröllop där det inte varit dans. Oavsett var musiken kommer ifrån har det alltid stått några på dansgolvet och svängt sina lurviga..

Alternativ till dans...hmm... Vet inte :) Känns som dans hör till, men jag vet ju inget annat. Skulle vara spännande att höra om andra har haft någonting annat efter maten. Nu blev jag nyfiken!

• Dazzle

Tack för ditt svar och dina erfarenheter.

Ja, det känns onekligensom en intressant fråga.

• Dazzle

vilken typ av lekar hade man då?

• På rosa moln

Det undrar jag också :) Själva hade vi tänkt oss en rätt lång middag som förmodligen pågår fram till tiotiden och därefter bensträckare, ljusballongivägsläpp, tårta och brudvals så efter det är det nog runt midnatt och dags för mig och min nyblivna make att tacka för oss :) Men jag har hört flera personer som tycker att middagen inte bör vara mer än ett par timmar för att det blir långtråkigt annars och då undrar jag vad dessa personer har tänkt att vi ska göra efteråt... :)

• Dazzle

På rosa moln> vilken tid gifter ni er å när räknar du börja äta? Vi gifter oss vid tre å jag tänker vi börjar äta runt halv då.

• knyttan
    Dazzle skrev 2012-01-09 20:37:00 följande:

På rosa moln> vilken tid gifter ni er å när räknar du börja äta? Vi gifter oss vid tre å jag tänker vi börjar äta runt halv då.

Runt halv vad ? Glad Vi gifter oss vid halv tre nämligen och vi räknar nog med att sitta till bords framåt sex. Räknar med att ätandet ska ta max två timmar. Sedan ska vi ha bildspel, förhoppningsvis ett band (det blir då inte ett "dans"-band utan några vänner som spelar ihop), några andra framträdanden, tårta o kaffe, brudvalsoch sen blir det väl mer allmän dans... Jag tror att det blir segt om man bara ska sitta.
  • Fjärilen
    Dazzle skrev 2012-01-09 17:25:13 följande:

Hej alla kloka bröllopsfixare!

I år är det ju äntligen dags att bli man och hustru. Vi har nu börjat planera festen och funderar stenhårt på vad vi vill men vet inte riktigt vad det finns att välja på!! Mat och tårta å sånt är klart, men sen då? Vad händer sen?

Ska man dansa? Hur många brukar tycka att det är roligt? Vi dansar pardans men brukar väl kanske dansa fyra fem låtar när det blir dans. Å hur många är det som dansar egentligen? Är det värt pengarna för ett band? Om man inte har dans, vad kan man göra då? Eller vad kan man göra samtidigt som dansen? Man vill ju ändå att festen ska pågå lite längre så att man hinner gå runt å verkligen prata och umgås med lite folk.

Till saken hör att vi intehar tänkt att servera alkohol så någon röjardans blir det nog inte heller.

Tacksam för tips!!
    D

Jag tycker du ska fundera på vilka gäster du har bjudit in. Är det sånna som du alltid går ut o dansar med eller brukar du och dina kompisar gå på pub och bara snacka hela kvällen. Är det det sneare för då så kanske inte ett band behövs. Då fungerar nog bara en vanlig musikanläggning och de som vill dansa brukar alltid göra det ändå oavsett hur musiken framförs.

Lycka till

• daniiel

Vi satte oss till bords kl.18.00 och åt förrätt och varmrätt. Efter det hade vi en bensträckade och lite "lekar". Efter det serverades dessert och klockan var ca 21.00 när vi hade ätit den klart. Under och efter desserten blev det tal. Efter den ytterligare en bensträckare och "lekar". Efter allt det serverades tårtan vid kl.22.00-22.30. Vi dansade vår dans, första dansen, vid 23.00, vilket kändes väldigt lagom. Efter det var det folk på dansgolvet till vi sade godnatt, kl.01.00. Vi hade festen i en festvåning på hotell och fick bara hålla på till kl.01.00, men det räckte gott och väl faktiskt. Vi var trötta då och stöp i säng direkt efter vi sagt hejdå och tack till alla gästerna (bara det tog ju ytterligare 40min).

Som någon skrev ovan så var ju inte alla på dansgolvet samtidigt, men det var aldrig tomt. Vi använde oss av Spotify, då vi definitivt inte hade utrymme för band i budgeten. Tvivlar dock på att vi hade haft livemusik ändå faktiskt. Folk dansade ju med glad min och de som inte dansade skrev i gästboken, minglade med varandra och vi hade även tillgång till en uteterass (gifte oss i augusti), så det var många som var där ute och myste. Där fanns bland annat biljardbord. Alla hade alltid något att göra och någon att prata med och det är ju huvudsaken :) Jag tycker inte att det hela tiden behöver vara så planerat och uppstyrt, då många gärna bara sitter och pratar och skrattar med varandra :)

• Dazzle

halv sex tänkte jag att vi är till bords. 50 min i kyrkan, 40 min utanför, 30 min transport 30 insamling och mingel innan vi bjuder till bords.

Jag har tänkt att våran "gästbok" ska vara i form av insamlade glasburkar i storlek 0,5-4 dl i olika former som folk kan skriva hälsningar på till oss och att vi sedan ska skapa en ljusvägg med dem i vårt hem, eller pryda hemmet med dem på olika ställen. Så det kommer ju ta lite.

Det är ju ganska smart om man räknar med att det kanske blir 3-4 tal att man tar dem till desserten. Det svåra är ju när man har buffe att hitta tid då alla sitter samtidigt.

Ja, kanske spotify räcker? Usch så svårt. Jag lägger hellre bandets pengar på andra saker till bröllopet som jag känner riskerar prioriteras bort. Man kan säga att dans bjuds till parets egen favoritdanslista, å säga att den är varvad, för vi valt varannan danslåt var. det skulle ju kunna bli en liten rolig grej för folk att diskutera vem av oss som valt vilken låt =).

L

• CarPer

Om man inte har dans så är det inget problem. När gästerna har fått sitt kaffe vid elvatiden så förstår dom att dom har en fantsktiskk rolig kväll bakom sig och drar sig hemmåt.

Svar på tråden Middagen, och sen då??