• daniiel

Skänka bort kläder, vart ska man vända sig?

Bara så ni vet, om det inte framgick av rubriken, så handlar detta inlägget inte om bröllop. Ni som inte vill läsa/svara i sådana trådar, gör er icke besvär.

Jag undrar vart man ska vända sig om man vill skänka bort barnkläder till de som verkligen behöver?

Jag vill skänka direkt till någon som behöver eller någon som förmedlar vidare till såna som behöver. Jag vill alltså inte skänka till de som säljer vidare kläderna, tex Myrorna.

Det är blandat "vanliga" kläder och ytterkläder för vinter, så att skicka det ner till tex Afrika känns lite onödigt, då de kanske inte direkt är i behov av varma Reima-overaller.

Väldigt tacksam för alla tips jag kan få! :)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 23:48
    Jag har skänkt bort kläderna som denna frågan gällde för ett bra tag sedan, kommer säkert skänka fler kläder i framtiden, men är som sagt klar för denna gången. Fortsätt dock gärna tipsa om vart man kan vända sig i Er stad :)
  • Svar på tråden Skänka bort kläder, vart ska man vända sig?
  • pimory

kyrkan. eller flyktingförläggning, röda korset kanske tar emot oxå+

• daniiel
    pimory skrev 2012-01-09 08:42:49 följande:
    kyrkan. eller flyktingförläggning, röda korset kanske tar emot oxå+
    Tänkte på flyktingförläggning, men vart tar man reda på vart sådana finns och ifall de behöver barnkläder?

Röda korset har också second hand försäljning dit kläderna hamnar om man skänker till dom, likaså Pingstkyrkan, så vill helst inte vända mig dit.

Svenska kyrkan har jag inte tänkt på, kanske man kunde höra med dom. Jag vet inte alls hur sånt där fungerar.
  • Cosy

Olika församlingar har ofta olika insamlingar där församlingsmedlemarna själva åker med sakerna till rätt ställe

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Sara 120707

Det beror ju lite på hur du tänker. Är det viktigt för dig att själva kläderna hamnar hos någon som behöver dem?

För de flesta secondhandställen som har insamlingsboxar utställda skänker ju sina vinster till välgörenhet så kläderna hjälper fast indirekt.

• daniiel

Jag tänker att jag vill att kläderna ska hamna direkt hos någon som behöver dom, inte att de ska säljas via second hand, även om det är så att de sedan i sin tur använder pengarna till välgörenhet.

Har lyckats kontakta en kvinna som tydligen hjälper till att samla in kläder till asylboenden i krokarna här runt nu, så hoppas på att hon ska vilja ta emot kläderna :)

• darkHorse

Frälsningsarmen kanske har någon liknande insamling, eller Svenska kyrkan? Jag tror att det är svårt att skänka utomlands eftersom det kostar pengar att frakta skrymmande saker som kläder. Jag gissar på att det är därför Röda korset och liknande säljer på second hand och ger pengar istället, för att man helt enkelt får mer saker i slutändan. Om någon vet hur det funkar bli jag gärna upplyst :)

• daniiel
    darkHorse skrev 2012-01-09 18:35:56 följande:
    Frälsningsarmen kanske har någon liknande insamling, eller Svenska kyrkan? Jag tror att det är svårt att skänka utomlands eftersom det kostar pengar att frakta skrymmande saker som kläder. Jag gissar på att det är därför Röda korset och liknande säljer på second hand och ger pengar istället, för att man helt enkelt får mer saker i slutändan. Om någon vet hur det funkar bli jag gärna upplyst :)
    Jag har ingen aning om hur det funkar, men jag vet organisationer och privatpersoner här som åker med busslaster till tex barnhem i Rumänien och lämnar kläder, leksaker osv. De brukar åka 2-3 personer per sväng och sover på bussen. Klart att det kostar, men tror ändå det är rätt överkomligt när de kör sakerna själva i sina egna bussar.
  • darkHorse
    daniiel skrev 2012-01-09 21:28:23 följande:
    Jag har ingen aning om hur det funkar, men jag vet organisationer och privatpersoner här som åker med busslaster till tex barnhem i Rumänien och lämnar kläder, leksaker osv. De brukar åka 2-3 personer per sväng och sover på bussen. Klart att det kostar, men tror ändå det är rätt överkomligt när de kör sakerna själva i sina egna bussar.
    Får jag fråga varför det är så viktigt för dig att just dina kläder kommer andra fysiskt till godo? Ett annat argument man brukar använda gör att inte ge bort just kläder är att det utarmar den inhemska textilindustrin, även om det kanske är mer tillämpbart vid större donationer.

Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med mindre församlingar i närheten av dig. Baptist- och pingstkyrkor håller ofta på med olika välgörenhetsarbeten och har kontakter lite varstans. Lycka till!
  • Sara 120707

Jag gillar personligen att skänka till myrorna eller erikshjälpen etc. Då kommer försäljningspengarna till välgörenhet och kläderna kommer oftast till någon som behöver dem men inte har alltför gott om pengar.

• daniiel
    darkHorse skrev 2012-01-10 00:23:24 följande:
    Får jag fråga varför det är så viktigt för dig att just dina kläder kommer andra fysiskt till godo? Ett annat argument man brukar använda gör att inte ge bort just kläder är att det utarmar den inhemska textilindustrin, även om det kanske är mer tillämpbart vid större donationer.

Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med mindre församlingar i närheten av dig. Baptist- och pingstkyrkor håller ofta på med olika välgörenhetsarbeten och har kontakter lite varstans. Lycka till!
    Sara 120707 skrev 2012-01-10 00:26:33 följande:
    Jag gillar personligen att skänka till myrorna eller erikshjälpen etc. Då kommer försäljningspengarna till välgörenhet och kläderna kommer oftast till någon som behöver dem men inte har alltför gott om pengar.
    Tex Myrorna, det fungerar nog lite olika i olika städer kanske, men här där jag bor är det svindyrt på Myrorna (och även andra second hand). Många gånger har de som behöver kläderna inte ens råd att köpa dom på Myrorna och de som har råd att gå på Lindex eller Kappahl och köpa nya kläder blir dumsnåla och går på Myrorna och "fyndar" ändå. Jag har vid ett flertal tillfällen till och med sett att de har saker ute för mer pengar än vad det kostar att köpa en ny, har jag då påpekat detta, så blir personalen jättearg. Jag har alltid fått så otroligt dåligt bemötande på sådana ställen.

Var tillsammans med min syster för att skänka kläder (vuxen och barn) förra året och vi hade bestämt oss för en sopsäck till varje second hand-butik (där pengarna går till välgörenhet) som vi känner till. Inte på ett enda ställe sa dom tack ens, de bara suckade, kikade på säcken och sa typ "Jamen.. ställ den där borta då!". Det gör mig inte direkt peppad att skänka mer. Jag har helt enkelt fått ett dåligt bemötande när jag försökt hjälpa där förut.

När jag nu vet att det finns barn här runt omkring som verkligen behöver varma vinteroveraller, vantar och skor, så tänkte jag att det kunde vara roligt att få ge sakerna som de faktiskt behöver direkt till dom. Nu är det väldigt kallt ute (15-20 minus) och mycket snö, så att ge något/några barn chansen att slippa frysa när de går ut, skulle vara trevligt.
Svar på tråden Skänka bort kläder, vart ska man vända sig?