darkHorse skrev 2012-01-10 00:23:24 följande:
Får jag fråga varför det är så viktigt för dig att just dina kläder kommer andra fysiskt till godo? Ett annat argument man brukar använda gör att inte ge bort just kläder är att det utarmar den inhemska textilindustrin, även om det kanske är mer tillämpbart vid större donationer.
Annars rekommenderar jag dig att ta kontakt med mindre församlingar i närheten av dig. Baptist- och pingstkyrkor håller ofta på med olika välgörenhetsarbeten och har kontakter lite varstans. Lycka till!
Sara 120707 skrev 2012-01-10 00:26:33 följande:
Jag gillar personligen att skänka till myrorna eller erikshjälpen etc. Då kommer försäljningspengarna till välgörenhet och kläderna kommer oftast till någon som behöver dem men inte har alltför gott om pengar.
Tex Myrorna, det fungerar nog lite olika i olika städer kanske, men här där jag bor är det svindyrt på Myrorna (och även andra second hand). Många gånger har de som behöver kläderna inte ens råd att köpa dom på Myrorna och de som har råd att gå på Lindex eller Kappahl och köpa nya kläder blir dumsnåla och går på Myrorna och "fyndar" ändå. Jag har vid ett flertal tillfällen till och med sett att de har saker ute för mer pengar än vad det kostar att köpa en ny, har jag då påpekat detta, så blir personalen jättearg. Jag har alltid fått så otroligt dåligt bemötande på sådana ställen.
Var tillsammans med min syster för att skänka kläder (vuxen och barn) förra året och vi hade bestämt oss för en sopsäck till varje second hand-butik (där pengarna går till välgörenhet) som vi känner till. Inte på ett enda ställe sa dom tack ens, de bara suckade, kikade på säcken och sa typ
"Jamen.. ställ den där borta då!". Det gör mig inte direkt peppad att skänka mer. Jag har helt enkelt fått ett dåligt bemötande när jag försökt hjälpa där förut.
När jag nu vet att det finns barn här runt omkring som verkligen behöver varma vinteroveraller, vantar och skor, så tänkte jag att det kunde vara roligt att få ge sakerna som de faktiskt behöver direkt till dom. Nu är det väldigt kallt ute (15-20 minus) och mycket snö, så att ge något/några barn chansen att slippa frysa när de går ut, skulle vara trevligt.