• VeronikaK

Ni som gifter er borgerligt - var håller ni ceremoni och fest?

Hej!

Är helt ny på sidan och totalt grön på bröllop. Planerar att ev. gifta mig på sensommaren. Vi vill gifta oss borgerligt och enkelt, men var???

Att hyra ett slott/herrgård etc blir nog inte möjligt, helst vill vi ha ett budgetbröllop. Är inte sugen på ett princessbröllop, kommer att ha kort, enkel klänning och vil helst göra det mesta av maten själv. Inte jätetstort heller, men kanske ca 50 gäster.

Någon som känner igen detta scenario? Ni som gift er borgerligt - var har ni haft ceremonin och festen?

• Svar på tråden Ni som gifter er borgerligt - var håller ni ceremoni och fest?
  • Ankis88

Vi hade det utomlands, ceremonin i en medeltidsborg och festen i en restaurang som vi hade hyrt för oss själva, utomhus.

Vill ni laga maten själva och ha budgetbröllop etc kanske skulle det vara trevligt att ha allting i en trädgård? Hos er eller hos era föräldrar om det är möjligt och de har en trädgård så klart.

• AndroSid

Vi gifter oss i Trädgårdsföreningen (Göteborg) och har sedan festen i en bygdegård (lada) i Mölnlycke.

• Jalle

Vi ska gifta oss borgligt hemma i vår trädgård, sedan kommer festen hållas i en lokal 100 m från vårt hem. Vi ska ha ett ganska enkelt men romantiskt bröllop, inget brudfölje (bara vår 2-åriga dotter som ska vara brudnäbb). Fokus ligger annars på festen, vi har tema svensk sommar och folkpark så lokalen ska smyckas som en folkpark med lövad dansbana med kulörta kulor, chokladhjul, korvbod mm. Vi hoppas på en hejdundrande fest! Vi ska ha 80 gäster och hoppas att vi håller budgeten på 40 000. Ser bra ut hittills, har bl.a. köpt en klänning till mig på Bonprix för 799:-.

• AndroSid
    Jalle skrev 2012-01-08 17:05:44 följande:
    Vi ska gifta oss borgligt hemma i vår trädgård, sedan kommer festen hållas i en lokal 100 m från vårt hem. Vi ska ha ett ganska enkelt men romantiskt bröllop, inget brudfölje (bara vår 2-åriga dotter som ska vara brudnäbb). Fokus ligger annars på festen, vi har tema svensk sommar och folkpark så lokalen ska smyckas som en folkpark med lövad dansbana med kulörta kulor, chokladhjul, korvbod mm. Vi hoppas på en hejdundrande fest! Vi ska ha 80 gäster och hoppas att vi håller budgeten på 40 000. Ser bra ut hittills, har bl.a. köpt en klänning till mig på Bonprix för 799:-.
    Låter som ett jätteroligt tema! Solig Jag vill också gå på folkparksbröllop!

Vårt tema är Sagan om Ringen och budgeten är 40 000 (60 gäster), kanske håller det, kanske blir det lite mer (alltså ca 45 istället för 40). Gör maten själva, svärmor syr våra kläder.
  • Jalle

AndroSid; Tack, jag tror det kan bli bra. Fast det är rysligt mycket dekor att göra ....

• VeronikaK

Mina föräldrar har en stor trädgård som egentligen skulle vara perfekt. Men jag är rädd att det blri för mkt jobb för dem på det viset. Tål att tänkas på i alla fall.

• ClaraH

Vi hade cermonin i samma lokal som festen (på scenen). Först hade vi tänkt vara utomhus, men det var tur att vi tänkte om, för det hällregnade just under vigseln. Dessutom planerade vi in en hel del musikstycken på flygel (och fiol) och då måste man ju vara inne.

Här är lite bilder från vigseln. http://www.carinpeter.blogspot.com/2011/09/vigseln-i-bilder.html Här är någon till: http://www.carinpeter.blogspot.com/2011/09/fotografens-brollopsbilder.html

• petrulus

Vi ska gifta oss på Teleborgs Slott i Växjö, vigseln kommer hållas i samma lokal som vi sedan ska äta i, de på slottet sköter allt mat och vi betalar kuvertpris. Den lär ändå vara snabbt överstökad, det är umgänget med släkt och vänner och att få äta en fin bit mat ihop som känns som det viktiga. Vi blir ungefär 30 personer, så det är litet och förhoppningsvis väldigt mysigt och fint.

• goyan

AndroSid: Vad heter bygdegården ni ska ha festen i? Är ute efter en "lada".

Svar på tråden Ni som gifter er borgerligt - var håller ni ceremoni och fest?