• Anonym

Han gör mig väldigt osäker

Jag känner mig ganska osäker i det förhållandet som jag har nu. Vi träffades under sommaren och väldigt fort så utvecklades starka känslor för mannen jag träffar. Han ville till en början träffas intensivt men jag ville ta det en aning lugnare för att jag har haft en del dåliga erfarenheter tidigare. Jag berättade det för honom, för i det läget kändes det bra att säga det. Vi fortsatte att ses ca en eller två gånger i veckan. Däremellan hördes vi inte av så mycket. Det kände konstigt för mig eftersom jag är van vid att bli kontaktad varje dag när jag har ett förhållande. Så det gjorde mig väldigt osäker.

Jag har under tiden jag träffat honom märkt att vi båda är osäkra som individer på flera sätt, han förmodligen mer än vad jag är. Han har gått igenom en svår skilsmässa och även jag. Men troligtvis har jag fler erfarenheter än vad han har. Jag har märkt under tiden jag träffat honom att han verkar vara passivt aggressiv. Om något stör honom så säger han tex inte till. Utan han säger att det är okej, men sedan visar han något annat. Jag har ogillat att han tar lång tid på sig att svara i telefon (timmar, ibland någon dag). Jag är ganska säker på att det ofta beror på glömska, men ibland kanske även något annat. Jag tror dock inte att han träffar någon annan, har inte fått det intrycket. Däremot gillar han att låta lite hemlighetsfull. Fast vi har tagit upp det om otrohet som han ser som något som är väldigt fel.

Hursomhelst så kände jag vid ett tillfälle att jag ville visa honom hur det kändes när han inte svarade mig på någon dag. Så jag väntade mer än två dagar på att svara honom. Han gjorde då samma tillbaka, det var uppenbart att det var en hämnd. Jag ger honom tillfälle genom att öppet fråga om han är arg på mig, han svarar nej. Jag tror även att han har gjort liknande saker vid fler tillfällen. Exempelvis vid 2 tillfällen när jag reste utomlands så betedde han sig lite märkligt och ifrågasatte att jag skulle åka. Han ville då inte träffa mig på ett tag när jag kommit tillbaka. När jag gick själv på en fest så ville han inte heller ses 2 veckor efter det. Jag börjar se ett mönster av att han "straffar" mig. Jag tycker att det är ofattbart barnsligt. Vid ett tillfälle för några månader sen visade han också onödig svartsjuka, i form av att han undrade om det fanns killar i min klass. Men sedan lugnade det ner sig. Han har knappt visat sig vara svartsjuk sen dess. Men hursomhelst blir jag lite konfunderad över hans stil, han gör mig ofta irriterad, ibland arg och en del dåliga känslor väcks som jag inte mår så bra av. Till allt hör att han kommer ifrån en annan kultur, och aldrig tidigare haft ett förhållande med en svenska. Men jag vet inte hur jag ska se på saken... Och vad det bästa är jag kan göra för att försöka lösa det.

• Svar på tråden Han gör mig väldigt osäker
  • Anonym

Tror ni att det är hans mål att få mig att känna mig osäker genom att bete sig som han gör?

Ibland så undrar jag om han gör vissa saker pga egen osäkerhet och svartsjuka som han vill överföra på mig.

Andra gånger så tänker jag att jag kanske överdriver. Exempelvis att det har med min egen osäkerhet att göra att när han inte hör av sig på ett tag (och då hör jag inte av mig heller), så känner jag mig orolig.

Men ibland så tycker jag mig ha fått bevis för att det är mer än så. Usch, det ärsvårt för att saker och ting är ganska otydliga egentligen, de är inte helt uppenbara.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-01-08 00:16:18 följande:

Jag ser inte tydligt vad det är hos honom som är kontrollerande. Kan ni förklara det lite mer specifikt är ni snälla?

Däremot ser jag en stor skillnad mellan honom och andra "kontrollerande" män. Han frågar aldrig ut mig om vad jag gjort eller vad jag ska göra, med vem osv. Han ringer inte heller hela tiden för att se vad jag gör.

Men som jag sa tycker jag det känns konstigt när han "ger igen", och sedan när jag frågar honom om han är arg (vilket ju uppenbarligen var fallet) så kan han inte svara. Hur ska man kunna arbeta med ett förhållande om någon är så?

Tack till senaste anonym som gav tips. Jag kommer att testa att använda mig av de tipsen!

När man läser din text och hur du berättar om hans svartsjuka.. hans sätt att nästan "straffa" dig när du gjort något som han inte tycker om, då låter det som att han är kontrollerande.
    Att vara kontrollerande kan visa sig på en massa olika sätt.

Om man verkligen älskar någon är det inte normalt att straffa någon för deras beteende.

Skulle det vara så att han bara beter sig på detta sättet för att han är osäker och rädd för att bli sårad igen kan det kanske vara en idé att gå och prata med någon om det, kanske till och med tillsammans.
    Annars kan försäkringar om att du inte tänker svika honom vara bortkastade, självupplevt.
  • Anonym (låter inte bra)
    Anonym skrev 2012-01-07 23:10:56 följande:

Bubblanbus:

Tycker du att det är så illa att jag behöver lämna honom?

Jag tycker att det låter så illa att du ska lämna honom. Jag tycker mig se ett onormalt kontrollbehov. Jag har varit där, det kommer smygande men det blir aldrig bättre, det kommer bara att bli värre.

Sedan måste jag också säga oavsett om du tror att det kommer bli bättre eller ej, varför ska du vara tillsammans med någon som gör dig tveksam till om det är rätt? Min erfarenhet av ca 5 längre förhållanden är att är det rätt så känns det rätt. Man ska inte behöva gå och tvivla. För mig har det varit så att tvivla tar förskräckligt mycket energi och att inte tvivla betyder att man kan lägga sin energi på att älska någon istället.

"Spring för livet"
  • Anonym

Någon överdriven svartsjuka har han dock inte visat på flera månader. Iaf inte sagt något i den stilen som han gjorde tidigare. Men kanske så döljer han det, så att jag inte vet om det. Ett sätt att uttrycka svartsjuka kan ju vara att han när jag inte svarat på ett tag gör detsamma tillbaka. Det är just sånt som jag ogillar, när han gör så och inte öppet kan säga hur han känner.

Jag tror att mycket av hans sätt att bete sig hänger ihop med att han är osäker och rädd att bli sårad och lurad igen. Jag vet att han är väldigt rädd för att nånsin uppleva något sådant igen. Och när jag först träffade honom så var jag också det, och rädd för att komma någon nära. Men jag har förändrats en hel del den senaste tiden. Jag är inte speciellt rädd för det längre. Jag vet att livet ändå går vidare. Men jag tror att han känner att han inte orkar med något sådant igen, att han isf hellre undviker det. Men sanningen är ju att det kan bli jättebra istället, så varför isf gå miste om det?

Hursomhelst, vet inte om han kommer "ikapp" mig, eller om han kommer fortsätta bete sig såhär...

Anonym skrev 2012-01-08 12:37:42 följande:

Någon överdriven svartsjuka har han dock inte visat på flera månader. Iaf inte sagt något i den stilen som han gjorde tidigare. Men kanske så döljer han det, så att jag inte vet om det. Ett sätt att uttrycka svartsjuka kan ju vara att han när jag inte svarat på ett tag gör detsamma tillbaka. Det är just sånt som jag ogillar, när han gör så och inte öppet kan säga hur han känner.

Jag tror att mycket av hans sätt att bete sig hänger ihop med att han är osäker och rädd att bli sårad och lurad igen. Jag vet att han är väldigt rädd för att nånsin uppleva något sådant igen. Och när jag först träffade honom så var jag också det, och rädd för att komma någon nära. Men jag har förändrats en hel del den senaste tiden. Jag är inte speciellt rädd för det längre. Jag vet att livet ändå går vidare. Men jag tror att han känner att han inte orkar med något sådant igen, att han isf hellre undviker det. Men sanningen är ju att det kan bli jättebra istället, så varför isf gå miste om det?

Hursomhelst, vet inte om han kommer "ikapp" mig, eller om han kommer fortsätta bete sig såhär...

Jo, alldeles säkert är han osäker. Den mannen jag råkar ut för var också osäker och det är förstås alla man som har kontrollbehov. Det är inte OK som han beter sig! Om du nu ändå vill satsa på det här förhållandet så finns det bara en sak att göra och det är att prata, prota, prata med varandra. Ta hjälp om ni behöver det. Men på något sätt känner jag ändå att varför hålla på och kämpa med någon man inte känt så länge? Varför inte träffa någon som det istället kanns självklart att vara ihop med? Det är inte så att du är rädd att bli ensam och därför vill hålla fast i denna mannen?  Kämpa kan man göra när man efter 10 år känner att förhållandet som är byggt på en bra grund kanske har gått i stå.
  • Guffi
    Anonym skrev 2012-01-08 00:50:51 följande:

Tror ni att det är hans mål att få mig att känna mig osäker genom att bete sig som han gör?

Ibland så undrar jag om han gör vissa saker pga egen osäkerhet och svartsjuka som han vill överföra på mig.

Andra gånger så tänker jag att jag kanske överdriver. Exempelvis att det har med min egen osäkerhet att göra att när han inte hör av sig på ett tag (och då hör jag inte av mig heller), så känner jag mig orolig.

Men ibland så tycker jag mig ha fått bevis för att det är mer än så. Usch, det ärsvårt för att saker och ting är ganska otydliga egentligen, de är inte helt uppenbara.

Bara det att han får dig att bli osäker på dig själv och ifrågasätta din egen reaktion är ett varningstecken i min värld. Men precis som flera har skrivit innan mig så behöver ni bena ut vad det är som ligger till grund för detta beteende - hos er båda.

Överlag så anser jag personligen att en relation som inte får mig att må bra är inte någon bra relation. Dessa bekymmer ska man inte behöva ha...
    Har själv tidigare haft en liknande relation där han ville "straffa mig" för att jag tog egna initiativ, gjorde sånt jag mådde bra av och sen såg han till att jag fick dåligt samvete för att jag inte umgicks med honom. Det resulterade i att jag gav upp många av mina vänner, stängde ute min familj och levde som i ett svart hål.

Nu är detta min historia och det behöver inte alls vara så för dig, men fokusera på dig själv. Vad vill DU ha för att DU ska må bra? Våga vara ego! Du tjänar på det i längden!

Lycka till!
  • Aleta
    Anonym skrev 2012-01-08 12:37:42 följande:

Det behöver inte alls vara svartsjuka som det handlar om. Att kontrollera honom kan vara så mycket annat också.

Om du verkligen vill lägga tid och energi på detta så tycker jag att ni ska gå i terapi tillsammans. Lägg inte ner dig själv och din själ på någon som inte är beredd att göra detsamma.
    Mår du inte bra så är förhållandet inte bra och jag tycker nog samma som Anonym(låter inte bra) - varför satsa på något som redan från början inte är bra? Men det är jag det och efter erfarenhet av en kontrollerande man.

Det blev som flera har sagt inte bättre utan sämre. När jag äntligen lyckades få oss båda till en familjeterapeut (efter flera år tillsammans där allt gradvis blev värre och jag mådde sämre och sämre) så  var terapeuten helt på min sida. Han sa rent ut att det min sambo gjorde var medvetet och att det bara var en del i strategin att skylla allt på mig. (Han påstod att det var reaktioner på mitt beteende som gjorde att han sa och betedde sig som han gjorde - ett klassiskt sätt för att göra någon osäker.)

I efterhand så kan jag se paralleller till hjärntvätt. Att ena stunden vara kärleksfull och göra underbara saker för att helt omotiverat bli sur eller arg så att man tror att man har gjort något fel. Inte bra.
    Jag var en stark och självständig person och vi var innan vi blev tillsammans goda vänner. Det tog många år efter att vi hade gjort slut innan jag ens kunde berätta för min omgivning vad som hade försigått. Så effektivt kan man bryta ner någon att man skäms och innerst inne på något sätt tror att man själv ändå måste ha gjort något fel.

Nu har jag träffat rätt man för mig och det känns rätt. Det finns inga tvivel om att det är vi två för resten av livet. Det går överhuvud taget inte att jämföra med förhållandet jag hade med den kontrollerande mannen. Jag mår bra av att vara tillsammans med honom, jag tvivlar aldrig. Han stärker mig och jag honom. Vi känner oss båda trygga och vi tänker ofta på vilken tur vi har haft som har funnit varandra. Det är något jag önskar att alla får uppleva.
  • Aleta
    Aleta skrev 2012-01-08 14:08:49 följande:
    Det behöver inte alls vara svartsjuka som det handlar om. Att kontrollera honom kan vara så mycket annat också.

Om du verkligen vill lägga tid och energi på detta så tycker jag att ni ska gå i terapi tillsammans. Lägg inte ner dig själv och din själ på någon som inte är beredd att göra detsamma.
    Mår du inte bra så är förhållandet inte bra och jag tycker nog samma som Anonym(låter inte bra) - varför satsa på något som redan från början inte är bra? Men det är jag det och efter erfarenhet av en kontrollerande man.

Det blev som flera har sagt inte bättre utan sämre. När jag äntligen lyckades få oss båda till en familjeterapeut (efter flera år tillsammans där allt gradvis blev värre och jag mådde sämre och sämre) så  var terapeuten helt på min sida. Han sa rent ut att det min sambo gjorde var medvetet och att det bara var en del i strategin att skylla allt på mig. (Han påstod att det var reaktioner på mitt beteende som gjorde att han sa och betedde sig som han gjorde - ett klassiskt sätt för att göra någon osäker.)

I efterhand så kan jag se paralleller till hjärntvätt. Att ena stunden vara kärleksfull och göra underbara saker för att helt omotiverat bli sur eller arg så att man tror att man har gjort något fel. Inte bra.
    Jag var en stark och självständig person och vi var innan vi blev tillsammans goda vänner. Det tog många år efter att vi hade gjort slut innan jag ens kunde berätta för min omgivning vad som hade försigått. Så effektivt kan man bryta ner någon att man skäms och innerst inne på något sätt tror att man själv ändå måste ha gjort något fel.

Nu har jag träffat rätt man för mig och det känns rätt. Det finns inga tvivel om att det är vi två för resten av livet. Det går överhuvud taget inte att jämföra med förhållandet jag hade med den kontrollerande mannen. Jag mår bra av att vara tillsammans med honom, jag tvivlar aldrig. Han stärker mig och jag honom. Vi känner oss båda trygga och vi tänker ofta på vilken tur vi har haft som har funnit varandra. Det är något jag önskar att alla får uppleva.
    Att kontrollera någon ska det stå i första meningen!
    Aleta skrev 2012-01-08 14:08:49 följande:

Kunde inte skriva det bättre själv. Precis så känner jag också. Stora problem i mitt förra förhållande. Allt var alltid mitt fel. Jag började försöka göra rätt osv. försökte tänka på allt jag gjorde eller sa, men jag gjorde aldrig rätt och jag skäms för mig själv att jag lät mig brytas ner, jag trodde aldrig att det skulle kunna hända mig.

Nu är jag gift med en underbar man som älskar mig och som jag älskar. Vi gör bra saker för varandra hela tiden, vilket bygger upp och vidare på vårt förhållande. Det går lätt och enkelt och vi är båda omtänksamma om varandra. Jag tvivlar inte ett dugg och det är så skönt att inte ens tänka på om man ska fortsätta eller inte.

Då och då tänker jag tillbaka på hur det var i mitt gamla förhållande och önskar att jag hade brutit mycket tidigare när jag såg de första tendenserna, t.ex. när han blev så sur för att jag var på tjejmiddag en vardagkväll, eller när någon i min familj ringde mig. Om jag gestikulerade när jag pratade om något som engagerade mig, om jag kisade mina ögon i solen (det gjorde att jag såg ful ut), om jag pratade med någon på en fest eller om någon man (hans kompis) uttryckte att han gillade mig och tycke att han hade tur som träffat mig. ect.ect.
  • Anonym

Jag förstår vad ni menar när ni säger att det inte är värt det att lägga ner tid på något som varat så kort. Men jag vet inte om det spelar någon roll hur länge något har varat. Jag tycker mer att det som spelar roll är hur man egentligen känner, oavsett tidsaspekten. Självklart så är det väldigt fördelaktigt om det fungerar bra redan i början, men även om det gör det de första åren exempelvis så kan alltid problem uppstå senare. Man kan ju aldrig veta något i livet, utan det är egentligen många chansningar man får göra. Men visst, finns det tendenser till kontrollbehov i början så är jag medveten om att det inte är något positivt alls.

Anledningen till att jag fortfarande är med honom är inte för att jag är rädd för att bli ensam. Jag kan lika gärna träffa någon annan. Men jag fortsätter träffa honom pga av att det jag känner för honom har jag inte upplevt med någon annan på en väldigt lång tid. Jag förstår även att det kan hända att jag träffar någon annan som jag kommer känna det ännu bättre med. Men eftersom jag vet att jag inte upplevt sådana känslor på länge, så antar jag väl då att de inte kommer så snart igen. Kanske har jag fel i det förstås.

Jag kan dock inte komma ifrån att det inte är riktigt bra mellan oss. När vi träffas är det bra, men när vi är ifrån varandra är det inte det. Det jag tror vi verkligen behöver är att prata mer om vårt förhållande, och var det är på väg. Det är något som för mig är ovant, och det förstår jag även på honom att han är väldigt ovan vid det. Men jag tänker iaf ta upp det mer med honom, och se hur det blir. Jag kan ju börja prata om hur jag känner det. Så hoppas jag att även han vill göra det. För det är inte så säkert att det är något som är helt medvetet från hans sida. Därför kan det vara bra att prata om det. Jag vill göra det tydligt för honom att jag inte är något hot, inte vill utnyttja eller lura honom, utan att jag menar väl. Han behöver våga lita på det. Jag känner honom så pass väl så att jag kan säga att han är en bra man. Fast det jag nu behöver känna är att han vill satsa på detta och lägga lite tid på att det ska fungera. Sedan vet jag att han befinner sig i en lite svår sits, för det är mycket annat runt honom. Men jag vill ändå få den känslan. Isf kan vi fortsätta ett tag och se var vi hamnar.

• Aleta
    Anonym skrev 2012-01-08 18:24:44 följande:

Jag förstår vad ni menar när ni säger att det inte är värt det att lägga ner tid på något som varat så kort. Men jag vet inte om det spelar någon roll hur länge något har varat. Jag tycker mer att det som spelar roll är hur man egentligen känner, oavsett tidsaspekten. Självklart så är det väldigt fördelaktigt om det fungerar bra redan i början, men även om det gör det de första åren exempelvis så kan alltid problem uppstå senare. Man kan ju aldrig veta något i livet, utan det är egentligen många chansningar man får göra. Men visst, finns det tendenser till kontrollbehov i början så är jag medveten om att det inte är något positivt alls.

Anledningen till att jag fortfarande är med honom är inte för att jag är rädd för att bli ensam. Jag kan lika gärna träffa någon annan. Men jag fortsätter träffa honom pga av att det jag känner för honom har jag inte upplevt med någon annan på en väldigt lång tid. Jag förstår även att det kan hända att jag träffar någon annan som jag kommer känna det ännu bättre med. Men eftersom jag vet att jag inte upplevt sådana känslor på länge, så antar jag väl då att de inte kommer så snart igen. Kanske har jag fel i det förstås.

Jag kan dock inte komma ifrån att det inte är riktigt bra mellan oss. När vi träffas är det bra, men när vi är ifrån varandra är det inte det. Det jag tror vi verkligen behöver är att prata mer om vårt förhållande, och var det är på väg. Det är något som för mig är ovant, och det förstår jag även på honom att han är väldigt ovan vid det. Men jag tänker iaf ta upp det mer med honom, och se hur det blir. Jag kan ju börja prata om hur jag känner det. Så hoppas jag att även han vill göra det. För det är inte så säkert att det är något som är helt medvetet från hans sida. Därför kan det vara bra att prata om det. Jag vill göra det tydligt för honom att jag inte är något hot, inte vill utnyttja eller lura honom, utan att jag menar väl. Han behöver våga lita på det. Jag känner honom så pass väl så att jag kan säga att han är en bra man. Fast det jag nu behöver känna är att han vill satsa på detta och lägga lite tid på att det ska fungera. Sedan vet jag att han befinner sig i en lite svår sits, för det är mycket annat runt honom. Men jag vill ändå få den känslan. Isf kan vi fortsätta ett tag och se var vi hamnar.

Jag önskar dig lycka till, men vill också be dig att vara på din vakt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-01-08 18:24:44 följande:

Tycker du gör helt rätt. Låter som att du vet hur du vill ha det och han är värd att satsa på för att se om det kan bli det du vill. Var beredd på att han kanske inte vill ändra sitt beteende eller satsa lika hårt, och då tycker jag inte du skall det heller.

Änskar er all lycka och hoppas det går bra för er!
Svar på tråden Han gör mig väldigt osäker