Invincible skrev 2012-01-08 13:23:34 följande:
Fast hård vs. porös, vad tror man ska hända? Att man slår av fattningen? Palladium är väldigt tåligt och jag tror inte för en sekund att de juvelerare jag talat med skulle arbeta i materialet om det inte höll standarden hög nog att ha till dagligt bruk. Jag skulle hur som helst höra med fler personer innan jag tog ett beslut. Det är intressant att en persons "trash talk" får så mkt mer effekt än 10 personer som säger att nåt är utmärkt. Men sådan är människans natur.
Jag har talat med guldsmeder som "hackat" på palladium och sagt att guld är sååå mycket bättre. Sedan har det långsamt krupit fram när vi sagt att vi då hellre vill ha platina än guld (om de sagt att de inte jobbar i palladium) och då visar det sig att de inte KAN jobba med platina heller. Jag förstår då att man inte jobbar i palladium eftersom det kräver att man kan arbeta med ett så motståndskraftigt material.
Nej jag tror det är ett bra matrial. Alla smeder jag pratat med säger att det är ett väldigt bra matrialval osv. Därför blir jag så himla förvånad och fundersam. Vad gör kodega med sina ringar som gör att de inte håller?
Jag har med varit inne hos smeder som inte jobbar med palladium, eller försöker säga att man inte jobbar med rent palladium, utan att guldet är blandat med lite palladium osv. Hon rekomenderar mig, precis som Anders Fors gjorde, att jag ska välja platina istället. ( han gjorde det inte av samma anledning utan för att platina är väl snäppet bättre och priset har gått ner avservärt, tydligen, på platina).
Jag får maila olika smeder igen angående vad hon skrev och se vad de har att säga om saken.