• Jossen

HJÄLP!! Angående palladiumringar med sten!! (Snälla!)

Hej!

Jag har fått olika förslag angående ringar jag vill ha och från ett företag.
    Se nedan för vad de skrivit:

"Och så en sista sak, att sätta diamanter i en palladiumring kan vara väldigt osäkert. Palladium är inte en jättestark metall så diamanterna kommer med tiden att sitta löst eller till och med falla ur. Detta har ingenting med våran sättning att göra utan det är helt och hållet metallen och händer för alla juvelerare."

Jag har aldrig hört detta förut! Jag VET att palladium är en h å r d metall, men hon skriver ju "stark". Någon som kan råda mig i detta?? Jag har enbart hört bra om palladium och detta var något helt nytt!

Uppskattar svar!

• Svar på tråden HJÄLP!! Angående palladiumringar med sten!! (Snälla!)
  • LoJ

Jag har hört att palladium är ett starkt material som används i schweiziska klockor pga av dess fantastiska egenskaper.

• KhiraLii

När det gäller att beskriva egenskaper hos en metall så är en "stark" metall ett väldigt generellt begrepp. En metall kan vara hård men samtidigt bräcklig eller mjuk och ha toughness (känner inte till den svenska termen) vilket innebär att den kan deformeras till stor grad utan att gå sönder. För att nämna några få egenskaper som beskriver hur en metall fungerar.

• Mrs S 2012

Det låter ju jättekonstigt, min vigselring ska göras i palladium med stenar i. Enligt den guldsmeden var det inga problem att göra en solitär- eller alliansring. Kolla med andra guldsmeder. Det företaget du har kontaktat kanske inte är så duktiga på just palladium. Då är ju frågan om det är de som ska göra din ring!

Lycka till och berättade gärna hur det gick!

• Jossen

Det är kodega.se och om de har jag bara hört bra saker!

Men jag blir ju lite orolig när de skriver så!

Vilken smed har du?

• Västvind

Jag har hört att ringar som på kodega blunile etc juter sina ringar och att ädelmetaller kan få andra egenskaper när de är jutna jämfört med smidda (blir mer porösa) kanske det hon menarObestämd
    Jag har alltid hört att den mjukaste av ädelmetallerna guld men även platina från USA som ska vara utnan wolfram 
    De som ska vara bäst på ädelmetaller ska vara Tyskarna..

• Mrs S 2012

Guldmedjan i Linköping. Det är iaf en kille där som gärna jobbar i palladium som har gjort min förlovningsring (utan stenar), men jag har förstått att alla inte gärna jobba med det materialet.

• Emsiepemsie

Jag har en allians förlovningsring och kommer ha en enstensring som vigselring, båda i palladium. Min guldsmed har aldrig sagt något liknande. Det kanske beror på vilken fattning man väljer? Jag har prinsess i kanalfattning och kommer ha en prinsess i ganska grov fattning på vigselringen.
    Tvärtom var han imponerad över hur bra den är och om jag minns rätt ska den vara lite mer svårjobbad just på grund av att den är hårdare.

Tror även att det finns olika hårdhet på palladium, kan ju vara värt att kolla upp. :)

• Jossen
    Emsiepemsie skrev 2012-01-06 17:39:18 följande:
    Jag har en allians förlovningsring och kommer ha en enstensring som vigselring, båda i palladium. Min guldsmed har aldrig sagt något liknande. Det kanske beror på vilken fattning man väljer? Jag har prinsess i kanalfattning och kommer ha en prinsess i ganska grov fattning på vigselringen.
    Tvärtom var han imponerad över hur bra den är och om jag minns rätt ska den vara lite mer svårjobbad just på grund av att den är hårdare.

Tror även att det finns olika hårdhet på palladium, kan ju vara värt att kolla upp. :)
    Har du bilder på hur dina ringar kommer se ut? Vilken smed har du gått till?

Ja det kan ju vara så, mycket märkligt. Jag har aldrig hört att den ska vara sån. Utan precis som ni säger, att den är jättebra!

Men det kanske är som Västvind säger- att jutna blir mer porösa. Det tåls ju att tänka på. Då lägger jag ju hellre mer pengar (kodega är ju billiga) och har en ring som håller. Få se vad hon svarar på mina frågor! Puffa om jag glömmer att skriva det och ni vill veta:)
  • Wintercandles

Min vigselring är i palladium med tre rubiner. Tjejen som designade ringen till mig nämnde inget om att den skulle vara i sämre kvalitet eller att stenarna skulle lossna med tiden.

• Jossen

Tack för era svar:)

Jag får väl se hur de säger angående detta.

Kan inte ni vara supersnälla och skriva vilkens med ni har?

Jag försöker, först och främst, få tag på smeder; men det finns inte så många som jobbar med palladium och har en webshop/hemsida. Men har varit i kontakt med bl a en smed i gbg som ändå kunde tänka sig att hjälpa oss med ringar:) Så era tips vore super!

• Wintercandles
    Jossen skrev 2012-01-06 18:55:58 följande:
    Tack för era svar:)

Jag får väl se hur de säger angående detta.

Kan inte ni vara supersnälla och skriva vilkens med ni har?

Jag försöker, först och främst, få tag på smeder; men det finns inte så många som jobbar med palladium och har en webshop/hemsida. Men har varit i kontakt med bl a en smed i gbg som ändå kunde tänka sig att hjälpa oss med ringar:) Så era tips vore super!
    jag beställde min hos elin design i göteborg. Men hon har även en hemsida om du vill titta  http://www.elindesign.se/
  • Jossen
    Wintercandles skrev 2012-01-06 19:13:57 följande:
    jag beställde min hos elin design i göteborg. Men hon har även en hemsida om du vill titta  www.elindesign.se/
    Vad fina grejer hon gör!
  • Invincible

Det låter oerhört konstigt i mitt otränade öra. Snarare låter det som att guldsmeden tycker att det är jobbigt att själv fatta in stenarna, alternativt att de betalar någon annan att göra det och att det då blir dyrare än att göra samma sak i guld.

Palladium är otroligt hårt som legerat, betydligt hårdare än guld och silver. Och man fattar ju en massa stenar i de materialen. Jag har både solitär och allians med diamanter i palladium och det är definitivt inga konstigheter, oavsett fattning.

Palladium som inte är legerat är nästan lite segt, och mjukt att jobba i - så det förstår jag att man inte arbetar i så mycket.

And tonight we can truly say - Together we are invincible
  • Jossen

Ja metallen är hård, men stark är ju något annat. Men jag har heller aldrig hört något så jag tror det är så som Västvind skriver, att den blir porös.

Det konstiga är också att  hon förtydligar att det inte är deras smeds fel... Men i så fall borde ju någon annan, särskilt ni med palladiumringar, ha hört något.

Vet ni någon som handlat från Kodega och upplever något med sina stenar??

• Emsiepemsie
    Jossen skrev 2012-01-06 18:05:17 följande:
    Har du bilder på hur dina ringar kommer se ut? Vilken smed har du gått till?

Ja det kan ju vara så, mycket märkligt. Jag har aldrig hört att den ska vara sån. Utan precis som ni säger, att den är jättebra!

Men det kanske är som Västvind säger- att jutna blir mer porösa. Det tåls ju att tänka på. Då lägger jag ju hellre mer pengar (kodega är ju billiga) och har en ring som håller. Få se vad hon svarar på mina frågor! Puffa om jag glömmer att skriva det och ni vill veta:)

Inte världens finaste bild kanske men något iaf. Min förlovningsring, gjord av Yngve på Grace Jewellery i Linköping.

Ska sätta i fler diamanter så det blir en halvallians. Vigselringen kan jag inte visa för den är inte gjord än men det kommer vara samma skena med en solitär prinsess som är lite upphöjd och ganska grov fattning. Vill inte kunna fastna i saker med ringen.

Vi kollade på kodega först då vi liksom du hade problem att hitta någon som var villig att jobba i palladium. Blev jätteglad då vi hittade yngve, för mig kändes det super att kunna ses "face to face" och göra ändringar ifall så skulle vara fallet.

Lycka till!

• Invincible
    Jossen skrev 2012-01-07 19:39:47 följande:
    Ja metallen är hård, men stark är ju något annat. Men jag har heller aldrig hört något så jag tror det är så som Västvind skriver, att den blir porös.

Det konstiga är också att  hon förtydligar att det inte är deras smeds fel... Men i så fall borde ju någon annan, särskilt ni med palladiumringar, ha hört något.

Vet ni någon som handlat från Kodega och upplever något med sina stenar??
    Fast hård vs. porös, vad tror man ska hända? Att man slår av fattningen? Palladium är väldigt tåligt och jag tror inte för en sekund att de juvelerare jag talat med skulle arbeta i materialet om det inte höll standarden hög nog att ha till dagligt bruk. Jag skulle hur som helst höra med fler personer innan jag tog ett beslut. Det är intressant att en persons "trash talk" får så mkt mer effekt än 10 personer som säger att nåt är utmärkt. Men sådan är människans natur.

Jag har talat med guldsmeder som "hackat" på palladium och sagt att guld är sååå mycket bättre. Sedan har det långsamt krupit fram när vi sagt att vi då hellre vill ha platina än guld (om de sagt att de inte jobbar i palladium) och då visar det sig att de inte KAN jobba med platina heller. Jag förstår då att man inte jobbar i palladium eftersom det kräver att man kan arbeta med ett så motståndskraftigt material.
  • Jossen
    Invincible skrev 2012-01-08 13:23:34 följande:
    Fast hård vs. porös, vad tror man ska hända? Att man slår av fattningen? Palladium är väldigt tåligt och jag tror inte för en sekund att de juvelerare jag talat med skulle arbeta i materialet om det inte höll standarden hög nog att ha till dagligt bruk. Jag skulle hur som helst höra med fler personer innan jag tog ett beslut. Det är intressant att en persons "trash talk" får så mkt mer effekt än 10 personer som säger att nåt är utmärkt. Men sådan är människans natur.

Jag har talat med guldsmeder som "hackat" på palladium och sagt att guld är sååå mycket bättre. Sedan har det långsamt krupit fram när vi sagt att vi då hellre vill ha platina än guld (om de sagt att de inte jobbar i palladium) och då visar det sig att de inte KAN jobba med platina heller. Jag förstår då att man inte jobbar i palladium eftersom det kräver att man kan arbeta med ett så motståndskraftigt material.
    Nej jag tror det är ett bra matrial. Alla smeder jag pratat med säger att det är ett väldigt bra matrialval osv. Därför blir jag så himla förvånad och fundersam. Vad gör kodega med sina ringar som gör att de inte håller?

Jag har med varit inne hos smeder som inte jobbar med palladium, eller försöker säga att man inte jobbar med rent palladium, utan att guldet är blandat med lite palladium osv.  Hon rekomenderar mig, precis som Anders Fors gjorde, att jag ska välja platina istället.  ( han gjorde det inte av samma anledning utan för att platina är väl snäppet bättre och priset har gått ner avservärt, tydligen, på platina).

Jag får maila olika smeder igen angående vad hon skrev och se vad de har att säga om saken.
Svar på tråden HJÄLP!! Angående palladiumringar med sten!! (Snälla!)